Jag har nu ett krypterat ubuntu på datorn installerat på sdb2 och har sdb1 som /boot. Jag har lediga prationer jag vill lägga in windows på och kollat https://help.ubuntu.com/community/Recov ... ingWindows bland annat och det är ju behändigt. Men då jag har en sdb1 som /boot för att kunna starta mitt krypterade ubuntu så undrar jag om jag fortfarande kan använda den guiden för att fixa till dualboot med grub efter win xp är installerat. Eller kommer det ställa till saker ordentligt?
Tack på förhand /Mattias
En fråga om att installera win xp efter ubuntu.
Re: En fråga om att installera win xp efter ubuntu.
Eftersom du har Ubuntu på sdb så misstänker jag du tänker installera Windows på sda, eller hur?
Jag hade nog försökt med supergrub-CD från > http://www.supergrubdisk.org/index.php?pid=5
Det verkar betydligt enklare än guiden du hänvisar till.
Jag hade nog försökt med supergrub-CD från > http://www.supergrubdisk.org/index.php?pid=5
Det verkar betydligt enklare än guiden du hänvisar till.
Nej jag tänkte installera det på sdb3 det är en tom 10 gigare som jag sparat till win xp. Tog med en bild från min partions uppställning och råkade skriva fel tidigare har ubuntu på sdb4 och inte sdb2. Skulle jag lagt den på sda skulle jag nog inte brytt mig om att fixa med grub utan bara vilka vilken hårddisk man ska boota ifrån när jag startar datorn. Men problemet är ju att jag har ett krypterat system med boot information på /boot och undrar då iaf jag kommer förstöra det på något sätt iaf win xp skriver över bootsektorn? Har lite dålig koll på på hur dessa saker funkar så tänkte lika bra att fråga än att riskera att blåsa ubuntu.
/Mattias
/Mattias
- Bilagor
-
- Screenshot--dev-sdb - GParted.png (55.75 KiB) Visad 1021 gånger
1) Ta backup på dina viktiga data
2) Spara krypteringsnyckeln eller liknande för ditt krypterade system på t.ex ett USB-minne
3) Windows kommer garanterat att skriva över bootsektorn, det borde gå att lösa med supergrub-CDen i efterhand
Din /boot kommer inte att påverkas, det är en egen partition.
4) Formatera sdb3 till NTFS med hjälp av Gparted och gör den partitionen aktiv.
5) Installera WinXP
6) Kör supergrub
Jag kan inte garantera något till 100% men vad jag vet borde det fungera.
Edit:
Här blev jag lite tveksam om vilken partition som ska vara aktiv, men jag tror det stämmer.
2) Spara krypteringsnyckeln eller liknande för ditt krypterade system på t.ex ett USB-minne
3) Windows kommer garanterat att skriva över bootsektorn, det borde gå att lösa med supergrub-CDen i efterhand
Din /boot kommer inte att påverkas, det är en egen partition.
5) Installera WinXP
6) Kör supergrub
Jag kan inte garantera något till 100% men vad jag vet borde det fungera.
Edit:
Här blev jag lite tveksam om vilken partition som ska vara aktiv, men jag tror det stämmer.
Vad har du på första disken? Har du en Windows boothanterare eller annat Windows där så kan du installera XP på andra disken, annars inte vad jag vet.
Var har du grubs MBR? Default är på disken som var sda under Ubuntu-installationen.
Oberoende av, så skulle jag koppla ur sda-disken under XP-installationen, dvs då blir din sdb disk tillfälligt en sda vilket XP gillar. Vidare så kommer Windows MBR inte att skriva över grubs MBR, som jag då förutsätter ligger på den bortkopplade disken, utan skrivs in på din sdb-disk.
Var har du grubs MBR? Default är på disken som var sda under Ubuntu-installationen.
Oberoende av, så skulle jag koppla ur sda-disken under XP-installationen, dvs då blir din sdb disk tillfälligt en sda vilket XP gillar. Vidare så kommer Windows MBR inte att skriva över grubs MBR, som jag då förutsätter ligger på den bortkopplade disken, utan skrivs in på din sdb-disk.