ominstallation å så

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
callejero
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

ominstallation å så

Inlägg av callejero »

hej, jag är inte direkt nybörjare men tyckte att frågan passade bäst här, bara att flytta den ifall den passar bättre under någon annan kategori. ;)

det är så att jag tänkte blåsa min dator till helt ny. min första fråga gäller plats: jag har en håddisk på 250 gb. funderar på att köra windows xp/ubuntu dualboot, nu undrar jag hur mycket plats ska jag ge till varje partition med tanke på att jag ska väl använda den till programvara och några spel. Resterande plats tänkte jag använda till home, vilket leder till min fråga två: vilket filformat ska jag använda till home så att den kan läsas av både windows och ubuntu?? fråga tre gäller windows, jag har både xp och 7:an, vilken är bäst att använda om man vill ha en så snabb dator som möjligt med så lite onödigt skit som möjligt förinstallerat (för mej att det ska finnas nåt slags program som gör att man kan rensa ut önödiga program från windows)??? fråga nr fyra: kan man utifrån datorn få fram någons mac adress, å hur gör man i så fall för att ändra den???? fråga fem: min dators ip-adress, ändras den när man gör en om installation, hur ändrar man den i annat fall????? fråga sex: kommer min dator ha samma ip-adress i både windows och ubuntu?????? fråga sju: hur stor swap ska man ha till ubuntu??????? fråga åtta: kan man låsa och krypterar sin home partition så att den fortsätter funka för båda operativen och i så fall hur????????

tack i förhand! jag återkommer säkert i den här tråden för fler frågor!

/C. O0
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: ominstallation å så

Inlägg av johanre »

1. Svårt att säga. Det beror på hur mycket du skall installera till varje respektive OS.
2. ntfs
3. Har du inte tillräckligt med RAM minne så bör du hålla dig till xp
4. Hur menar du? Vad vill du egentligen åstadkomma?
5. Nja, det är snarare en fråga om hur nätverket du kopplar upp dig mot är uppsatt. Kör du DHCP? För att ändra nätet manuellt så kan du antingen ändra inställningar i /etc/network/interfaces eller använda ifconfig kommandot.
6. Återigen, det beror på hur ditt nätverk är uppsatt,
7. Har du mindre än ~1GB RAM så spelar swap stor roll beroende på hur myket minnesanvändning du kommer att ha. Men har du 2-3 GB (eller mer) och du ändå bara utnyttjar 1 GB då kommer du aldrig att utnyttja swapen - oavsett hur stor den är.
8. För båda operativen? Den blir svår, eller snarare - inget jag har svar på...
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"