Bästa operativet Android vs Maemo !
Bästa operativet Android vs Maemo !
Vad skall man satsa på för ny mobil ?
Funderar på en N900 !
ni som testat den, vad är era erfarenheter ?
Eller skall man satsa på en Andriodmobil istället
Det finns väl ett större utbud av program/spel till andriod ?
Fördelar /Nackdelar ?
Andra förslag mottages också tacksamt.
Funderar på en N900 !
ni som testat den, vad är era erfarenheter ?
Eller skall man satsa på en Andriodmobil istället
Det finns väl ett större utbud av program/spel till andriod ?
Fördelar /Nackdelar ?
Andra förslag mottages också tacksamt.
Re: Bästa operativet Android vs Maemo !
Jag hade valt Android.
N900 med Maemo må vara en riktigt bra telefon, om inte en av de bästa man kan få tag på i dagsläget, men Android har fortfarande Open Handset Alliance i ryggen:
http://www.openhandsetalliance.com/oha_members.html
Och då säger det nästan sig självt att systemet får flest program, störst stöd från 3e parts-leverantörer och flest mobiler att välja på.
Dock så lär man ju passa sig lite vilken mobil man köper för att få upptaderingar i framtiden. Det verkar ju t.ex högst oklart om t.ex HTC Magic kommer att få Android 2.x
Bäst är väl att köpa någon telefon som google stödjer officiellt, dvs Nexus One
N900 med Maemo må vara en riktigt bra telefon, om inte en av de bästa man kan få tag på i dagsläget, men Android har fortfarande Open Handset Alliance i ryggen:
http://www.openhandsetalliance.com/oha_members.html
Och då säger det nästan sig självt att systemet får flest program, störst stöd från 3e parts-leverantörer och flest mobiler att välja på.
Dock så lär man ju passa sig lite vilken mobil man köper för att få upptaderingar i framtiden. Det verkar ju t.ex högst oklart om t.ex HTC Magic kommer att få Android 2.x
Bäst är väl att köpa någon telefon som google stödjer officiellt, dvs Nexus One

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Maemo bygger på debian och funkar precis som en vanlig dator. Du kan skriva program i vilket språk du vill för maemo och det är busenkelt att porta program från debian. I Android är dock alla program skrivna i en speciell verison av java och använder sig av den virtuella maskinen dalvik. Det innebär att alla program måste specialskrivas för android.
Jag ser Nokia N900 mer som en dator än som en telefon och jag är mycket nöjd. Ett roligt exempel på vad som kan hända är att en svensk utvecklare vid namn frals på bara ett par dagar skrivit i hop stöd för mms till telefonen som inte fanns ursprungligen (kommer dock en officiell uppdatering med detta snart). En annan svensk kille har skrivit en egen spotifyklient byggd på despotify som lirar på telefonen. Man kan göra mycket kul med den om man är tekniskt intresserad, den har tilloch med xterm installerad out-of-the-box och det är inga problem att få rootaccess. Ingen jail-braiking behövs.
/Micke
Jag ser Nokia N900 mer som en dator än som en telefon och jag är mycket nöjd. Ett roligt exempel på vad som kan hända är att en svensk utvecklare vid namn frals på bara ett par dagar skrivit i hop stöd för mms till telefonen som inte fanns ursprungligen (kommer dock en officiell uppdatering med detta snart). En annan svensk kille har skrivit en egen spotifyklient byggd på despotify som lirar på telefonen. Man kan göra mycket kul med den om man är tekniskt intresserad, den har tilloch med xterm installerad out-of-the-box och det är inga problem att få rootaccess. Ingen jail-braiking behövs.
/Micke

Skulle man då kunna installera app:ar som är till android även i maemo ?
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Om man kan köra dalvik under maemo borde det inte vara nått problem, det är väl rent tekniskt som att köra java. Vet inte om nån satt ihop nått för att få det att snurra dock.RicchiH skrev:Skulle man då kunna installera app:ar som är till android även i maemo ?
/Micke

Hej.
Jag har skaffat en N900 och är nöjd med hårdvaran. Den kör ju Maemo 5 som bygger på Debian så den har ju möjligheter framför sig.
Som den är nu så är den i "spädbarnsålder". De första exemplaren som Nokia släppt ut skulle jag vilja säga är inte fullt utvecklade mjukvarumässigt. Den känns fortfarande lite som en beta. Men om några månader när det kommit någon firmware uppdatering och fler entusiaster fått tag i dom så tror jag att man kommer bli besviken om man köpt något annat märke.
Just det att jag kan vara med och se utvecklingen och kanske vara en del i den tycker jag är enormt spännande!
Det är också N900:ans "fel" att jag nu totalrensat min Acer Aspire One 150 på Windows och gjort en ren Ubuntu installation på den.
Jag tror N900 är en telefon/dator som kommer bil legendarisk!
/Rickard
Jag har skaffat en N900 och är nöjd med hårdvaran. Den kör ju Maemo 5 som bygger på Debian så den har ju möjligheter framför sig.
Som den är nu så är den i "spädbarnsålder". De första exemplaren som Nokia släppt ut skulle jag vilja säga är inte fullt utvecklade mjukvarumässigt. Den känns fortfarande lite som en beta. Men om några månader när det kommit någon firmware uppdatering och fler entusiaster fått tag i dom så tror jag att man kommer bli besviken om man köpt något annat märke.
Just det att jag kan vara med och se utvecklingen och kanske vara en del i den tycker jag är enormt spännande!
Det är också N900:ans "fel" att jag nu totalrensat min Acer Aspire One 150 på Windows och gjort en ren Ubuntu installation på den.
Jag tror N900 är en telefon/dator som kommer bil legendarisk!
/Rickard
- Butcher_swe
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ja vad säger man om N900, som jag BARA ÄLSKAR denna underbara linux grunka 

Jag kan inte annat än instämma!!!Butcher_swe skrev:Ja vad säger man om N900, som jag BARA ÄLSKAR denna underbara linux grunka