Hej!
Det verkar som att jag kan ansluta till Internet via trådlöst USB-modem (eller en 3Gtelefon) om jag först kopplar ifrån Ethernetanslutningen till mitt LAN. Det innebär att när jag är ansluten till Internet så har jag ingen åtkomst till mitt LAN. Kan båda vara vara anslutna samtidigt, och, i så fall, hur?
Utanför ämnet: Ändrarde rubriken från "LAN och trådlöst modem" till "LAN (Eth) och mobilt bredband (USB)" vilket verkar mer korrekt.
LAN (Eth) och mobilt bredband (USB)
LAN (Eth) och mobilt bredband (USB)
Senast redigerad av 3 nixy, redigerad totalt 20 gång.
Re: LAN och trådlöst modem
varför vill du vara ansluten till båda samtidigt? för att koppla in din dator till en router sen till andra datorer? alltså dela på en dongel? tror bara en anslutning kan vara aktiv samtidigt men jag är inte helt 100
MSI 760GM-E51, 4 gb ram, AMD Phenom x4 980 3,7Ghz Black edition, Nvidia 8400gs 512 mb
Re: LAN och mobilt bredband
Behöver inte dela på modem (har två stycken som är lätta att flytta), men det vore trevligt att slippa stänga av webbradion bara för att man behöver skriva ut på nätverksskrivaren eller komma åt filservern eller andra utdelade kataloger.
Min Archlinuxdator kan däremot vara ansluten till lokala nätverket och mobila bredbandet samtidigt om jag först ansluter mobila bredbandet (USB) och därefter lokala nätverket (Eth). Det omvända verkar ge samma resultat som i Ubuntu: nätverksanslutning via Ethernet verkar blockera anslutning via USB-modem.

Min Archlinuxdator kan däremot vara ansluten till lokala nätverket och mobila bredbandet samtidigt om jag först ansluter mobila bredbandet (USB) och därefter lokala nätverket (Eth). Det omvända verkar ge samma resultat som i Ubuntu: nätverksanslutning via Ethernet verkar blockera anslutning via USB-modem.
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: LAN (Eth) och mobilt bredband (USB)
Det låter som att du behöver lägga till en route så att du skall kunna nå det nätet du inte kommer åt. När du startar respektive nätverksanslutning så sätts en default route, men du kan inte ha två defaultroutes. Därför skrivs den tidigare över. Tyvärr är systemet inte så smart att den lägger till en route för det tidigare aktiva nätet.
Det är så det låter för mig i alla fall.
Det är så det låter för mig i alla fall.
Tack
Om default route är ansluten via eth1, och jag ska lägga till en route för anslutning via usb0, så undrar jag hur kommandot skrivs? Till exempel: route add -net 192.168.1.0 netmask 255.255.255.0 dev usb0? Ska det läggas till i filen /etc/network/interfaces?

- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Att lägga till det i /etc/network/interfaces är ett alternativ. Det finns exempel beskrivna i /usr/share/doc/ifupdown/examples/network-interfaces.gz. Du kan kolla filen med t.ex:
Kod: Markera allt
gzip -dc /usr/share/doc/ifupdown/examples/network-interfaces.gz | less
-
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Jag har för mig att lösningen för mig på samma problem var att ta bort gateway för LANet.
Mvh Magnus
Mvh Magnus