Nedgraderade fr. 9.10 till 9.04

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
NightShift
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Nedgraderade fr. 9.10 till 9.04

Inlägg av NightShift »

Började för nåra månader sedan som total nybörjare med linux, dock mycket erf. av datorer i allmänhet, (hållt på sedan 8088:an...innan 286:an kom ha ha.) och provade lite live med 64-bit (min burk är en amd64) ubuntu 9.10.
Läste på mig mycket här i forumet och testade sen att installera dito. Det gick ju ok, det mesta fungerade. Dock var det helt lönlöst att få mitt mobila bredband att funka (huawei e-220 dongel på 3). Och därför gick det aldrig att uppdatera någonting. Jag forskade och läste på trådar om problemet, försökte med allt möjligt men inget hjälpte. Fruktansvärt segt att sitta o starta upp i windows (kör dual) för att därigenom försöka hämta hem paket att sedan (efter omstart) installera i ubuntu. Till slut var jag på väg att släppa hela min idé om hur fint det skulle vara att köra Linux...

Men som sista åtgärd tänkte jag att prova 9.04 då när jag ändå satt där och skulle formatera om linuxdiskarna till ntfs igen. Sagt o gjort; efter installation av 9.04 (oxå 64-bit), uppdatering (för modemet funkade ju direkt) och omstart så bara allt fungerade!? Modemet kopplar upp både snabbare och säkrare än i windows. Känns bergfast!
Detta med att 9.10 aldrig kom att funka kan jag inte riktigt förstå; hur kan det skilja så mycket på den punkten med modemet? Även om jag inte kunde göra uppdateringar i 9.10 (pga modemet som inte funka), så fanns det ju ändå en väsentlig skillnad på den punkten; det funka ju direkt i 9.04 (utan uppdateringar)! En nyare version inbillar man sig ju ska funka bättre (nånstans...)?!
Skumt, eller hur?

Sedan vid själva användandet av mitt nya os upptäcks lite små-grejer som inte funkar i firefox; tex video på youtube, probs med flash och lite annat. Dessa problem har jag dock löst med hjälp av vårt forum och andra linux-hjälpare... (Tack för ni finns)

Ville bara nämna detta, för dokumentationens skull.

-NightShift-

Min dator;
Moderkort; MSI K9VGM-V (via k8m890+vt8237a chipset) fsb 1000Mhz, dual ch. ddr-2 533Mhz
cpu; AMD Athlon x2 dual core 6000+ (3 Ghz) med 2Gb ram
Grafik; GeForce 8600GT (512Mb)
3 st (fysiska) hårddiskar, 2 till Linux (ext3), 1 till windows (ntfs) 500GB, 80GB, 30GB
man kan om man vill! (tillräckligt mycket...)
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Nedgraderade fr. 9.10 till 9.04

Inlägg av mcNisse »

När man kör förra versionen av Ubuntu är det en bra idé att hålla reda ppa förråden. Där finns det ofta nyare versioner av program, tex firefox, backportade. jag använder allt som oftat ppa förråden för att testa betor/release kandidater av nya kde...
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Orsaken till många av problemen i Karmic beror på genomgripande systemförändringar som man startade upp efter releasen av Jaunty. De flesta har säkert hört talas om målet att minska uppstartstiden. Det jobbet startades upp i Karmic och fortsätter i Lucid. Det du drabbats av är att man håller på att fasa ut HAL som bl.a hanterar plugin-enheter typ USB. I Karmic kom man halvvägs och har nu gått i mål i Lucid, dvs HAL har nu helt ersatts av annan funktionalitet. Problemet du och många andra har är beror just på utfasningen av HAL som tillfälligt skapat regressioner i funktionaliteten.

Så till frågan varför dessa problem i Karmic inte åtgärdas snabbare eller inte alls? Orsaken till det är framför allt att Karmic slagit rekord i antalet rapporterade buggar och regressioner av funktionalitet som tar mycket energi från utvecklarna. Med tanke på att Lucid som släpps i april är en LTS och att man vill att den releasen ska bli så genomtestad och stabil som möjligt så har man fått prioritera om och då har man prioriterat bort Karmic framför Lucid. Det innebär, med viss överdrift, att för varje bugg som löses i Lucid tas beslut om den ska porteras till Karmic.

När det gäller ditt problem så finns denna bugg
Huawei E220 and E169 3G dongle do not work on karmic (major regression)
som är ett exempel på regression av funktionalitet pga de genomgripande systemförändringarna.

Om du absolut vill installera Karmic så håll koll på denna bugg och om de släpper en uppdaterad Karmic CD. Men det bästa är nog ändå att köra vidare på Jaunty (9.04) tills releasen i april av Lucid (10.04).
Användarvisningsbild
NightShift
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av NightShift »

okej, tack för förklaringen...

Jag känner mig hittills nöjd med 9.04 och passar på att lära mig så mycket som möjligt nu när jag har en stabilt fungerande vers. Det är ju nytt det mesta för mig, och jag lär mig nya grejer hela tiden. Skoj! Mitt mål är att lära mig mer om terminalhantering, så man kan "styra" mer exakt vad man avser göra. Just nu känns allt som en igenvuxen djungel, ha, ha...
...men det kommer!
man kan om man vill! (tillräckligt mycket...)
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"