Ubuntu fryser efter uppgradering.
-
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Ubuntu fryser efter uppgradering.
Ubuntu 9.10 fryser så fort någon meny aktiveras.
Problemet kom efter uppgradering från 9.04 till 9.10. (Även vid försök att starta med live-cd.)
Det är en Asus bärbar A2500L.
Den fungerar utmärkt med Ubuntu 9.04
Vad kan det vara för fel?
Kommer det någon uppdatering som kan lösa problemet?
Tommy
Problemet kom efter uppgradering från 9.04 till 9.10. (Även vid försök att starta med live-cd.)
Det är en Asus bärbar A2500L.
Den fungerar utmärkt med Ubuntu 9.04
Vad kan det vara för fel?
Kommer det någon uppdatering som kan lösa problemet?
Tommy
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Re: Ubuntu fryser efter uppgradering.
Jag lånar din tråd, du kanske kan få ett svar, mitt ubuntu fryser ganska ofta bara genom att jag börjar skriva i adressfältet i firefox 3.5.7. tex.
Den fryser så illa, så att jag måste döda datorn genom att trycka in "start knappen". (Det kanske finns ett "crtl+alt+del" för ubuntu?)
Finns det nåt att göra åt detta problem, eller nån "lista" som man kan följa för att åtgärda dessa problem?
Tack på förhand!
Den fryser så illa, så att jag måste döda datorn genom att trycka in "start knappen". (Det kanske finns ett "crtl+alt+del" för ubuntu?)
Finns det nåt att göra åt detta problem, eller nån "lista" som man kan följa för att åtgärda dessa problem?
Tack på förhand!
- SlamsornasKung
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Hej trist att det strular, kan inte svara på varför, men Ctrl + Alt + Del för GNU/Linux är Alt + SysReq + RSEIUB (tryck tangenterna R S E I U B i följd med Alt + SysReq nedtryckta, jo... det går!).denka__ skrev:Jag lånar din tråd, du kanske kan få ett svar, mitt ubuntu fryser ganska ofta bara genom att jag börjar skriva i adressfältet i firefox 3.5.7. tex.
Tack på förhand!
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
-
Tack för svar!
Alt + SysReq + RSEIUB blir ju samma sak som att hålla in startknappen, jag tänke mig nån kod för att stänga av program som inte fungerar.
Tex. har jag problem med open offics att i bland när jag skriver fryser allt och jag måste starta om hela datorn.
Finns det nåt "aktivitetshanterare" för att se vad det är som inte fungerar?
Alt + SysReq + RSEIUB blir ju samma sak som att hålla in startknappen, jag tänke mig nån kod för att stänga av program som inte fungerar.
Tex. har jag problem med open offics att i bland när jag skriver fryser allt och jag måste starta om hela datorn.
- vulfgar
- ung forumnörd
Beroende på hur "frusen" datorn är finns det lite olika sätt. Om man vill stänga av grafiskt så går det via Systemövervakaren. Jag har den i panelen (högerklicka på panelen och välj "Lägg till i panelen..." ) och den visar processer som är igång, man kan stänga ner program osv. En annan bra applet för panelen är "Tvinga avslut", man klickar på ikonen i panelen och klickar sen på programmet som låst sej.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- SlamsornasKung
Nja... inte riktigt, det är betydligt större risk att du skadar din dator om du tvingar avslut genom att hålla nere startknappen än via RSEIUB (so I haveth been tolde byeth the geeks!).denka__ skrev:Tack för svar!
The r stands for put keyboard in raw mode
The s for sync the disk
The e for terminate all processes
The i for kill all processes
The u for remount all filesystems read only
The b for reboot the system
För övrigt så drabbades jag också av totalfrysningar när jag försökte installera 9.10 på min gamla laptop, men den har bara 512Mb RAM, så jag utgick från att det var det som spökade och installerade 8.04 istället.
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
-
Okej, nu fick jag lite att fundera på. Genom att den fryser så hårt att den varken reagerar på varken tangentbordet eller på musen.
Det kanske är så att jag trodde lite för mycket på min gamla laptop när jag installera 9.10.
Finns det någonstans där man kan läsa om vilka systemkrav som finns för 9.10.
För det är så konstigt att när den går så går den riktigt bra. Sen på ett ögonblick fryser den.
Tack för hjälpen, den är uppskattad!
Det kanske är så att jag trodde lite för mycket på min gamla laptop när jag installera 9.10.

Finns det någonstans där man kan läsa om vilka systemkrav som finns för 9.10.
För det är så konstigt att när den går så går den riktigt bra. Sen på ett ögonblick fryser den.
Tack för hjälpen, den är uppskattad!
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Själva installationen (Grafiska LIVE-cdn) behöver 384MB för att fungera enligt Ubuntus hemsida.
I övrigt ska du kunna köra linuxkärnan på väldigt blygsam hårdvara. Låser den sig på exakt samma menyer, direkt när du startat upp i Gnome eller?
Du kan ju testa att starta upp maskinen, trycka ctrl+alt+F4 så du hamnar i terminal, sen sudo apt-get install xubuntu-desktop och sedan starta om, och välja XFCE som session vid inloggningen, om du tror att Gnome kräver för mycket. Men 512MB i ram ska vara lååångt mycket mer än tillräckligt för att kunna köra Ubuntu, enligt mig.
I övrigt ska du kunna köra linuxkärnan på väldigt blygsam hårdvara. Låser den sig på exakt samma menyer, direkt när du startat upp i Gnome eller?
Du kan ju testa att starta upp maskinen, trycka ctrl+alt+F4 så du hamnar i terminal, sen sudo apt-get install xubuntu-desktop och sedan starta om, och välja XFCE som session vid inloggningen, om du tror att Gnome kräver för mycket. Men 512MB i ram ska vara lååångt mycket mer än tillräckligt för att kunna köra Ubuntu, enligt mig.
-
Den låser sig tex. när jag lämnar open office (kollar på en hemsida) och sen börjar skriva. Eller när jag ska skriva in en ny sida i adressfältet i firefox. (Har prövat att två olika versioner av firefox, just nu 3.5.7)
Då är det inget problem med krämen i hårdvaran iaf.
Men jag ska prova att installera xubuntu, bara för att se om det är någon skillnad.
Då är det inget problem med krämen i hårdvaran iaf.
Men jag ska prova att installera xubuntu, bara för att se om det är någon skillnad.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
För det låter ju helt sjukt att det bara hänger sig sådär. Jag har kört linuxkärnan (utan GUI visserligen) på 64MB RAM utan problem, och den borde klara lägre än så, möjligtvis med lite tweaking.
Personligen hade jag gjort en total ominstallation från en checkad skiva om problemen kvarstår.
Personligen hade jag gjort en total ominstallation från en checkad skiva om problemen kvarstår.
- Ulsak
vad är det för fel med alt + sysrq + REISUB ( jag har lärt mig minnesramsan Raising Elephants IS Utterly Boring)?
- SlamsornasKung
Då kanske det var något annat som spökade på min gamla laptop (med 512Mb), men jag testade från två olika Live-CD och en alternate. Det frös ganska omedelbart så skrivbordet dök upp. 8.04 fungerar däremot klockrent.AlexF skrev:512MB i ram ska vara lååångt mycket mer än tillräckligt för att kunna köra Ubuntu, enligt mig.
-
Jag brände en ny live- cd och tog bort windows helt och nu fungerar det perfekt!
Det var nog förra skivan som var lite konstig.
Det var nog förra skivan som var lite konstig.