Vågar jag byta till Arch? [LÖST]
- JeyPeyy
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Vågar jag byta till Arch? [LÖST]
Idag hade jag tänkt installera Arch Linux på min stationära dator istället för Ubuntu, men nu vet jag inte riktigt om jag vågar ta det steget. Jag är rädd att jag kommer vara tvungen att pilla otroligt mycket för att få det att fungera, då speciellt med grub eftersom jag har haft problem med det i andra distributioner. Jag är lite osäker på hur jag ska partitionera, och om jag ska göra det med gparted först eller om jag ska göra det med den text-baserade installeraren i Arch.
Helst skulle jag vilja använda något som liknar Foresight XFCE, men eftersom den fortfarande är i sitt första alpha-stadie och har varit det sedan april 2008 så känns det inte som ett speciellt smart val. Vad jag vet är då Arch den enklaste av alla rolling release -distributionerna.
Anledning till att jag vill byta är alltså:
1. Uppdaterade paket med rolling release (utan att behöva ha tusentals PPAer som segar ner datorn (känns det som))
2. Jag har blivit förälskad i xfce
3. Jag behöver partitionera om hårddisken lite
Självklart kan jag installera Xubuntu för att få de två sista punkterna fixade, men jag tror Arch är den enklaste bland de som kan fixa alla dessa punkter.
Vad tror ni som läser det här? Vad har ni för erfarenheter? Vad ska jag vara försiktig med? Ska jag våga byta?
Helst skulle jag vilja använda något som liknar Foresight XFCE, men eftersom den fortfarande är i sitt första alpha-stadie och har varit det sedan april 2008 så känns det inte som ett speciellt smart val. Vad jag vet är då Arch den enklaste av alla rolling release -distributionerna.
Anledning till att jag vill byta är alltså:
1. Uppdaterade paket med rolling release (utan att behöva ha tusentals PPAer som segar ner datorn (känns det som))
2. Jag har blivit förälskad i xfce
3. Jag behöver partitionera om hårddisken lite
Självklart kan jag installera Xubuntu för att få de två sista punkterna fixade, men jag tror Arch är den enklaste bland de som kan fixa alla dessa punkter.
Vad tror ni som läser det här? Vad har ni för erfarenheter? Vad ska jag vara försiktig med? Ska jag våga byta?
Senast redigerad av 1 JeyPeyy, redigerad totalt 19 gånger.
Re: Vågar jag byta till Arch?
Arch har den i särklass bästa dokumentationen efter gentoo, så är det något du kör fast på så är det bara att läsa. Installationen är väldigt självförklarande så det är säkert inga problem.
Det går alldeles utmärkt att partitionera och bestämma mountpoints direkt i installationsprogrammet med hjälp av cfdisk. Värt att notera är att dokumentationen ifråga även finns på skivan.
http://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners%27_Guide
Vad är det för problem du har haft med grub?
Det går alldeles utmärkt att partitionera och bestämma mountpoints direkt i installationsprogrammet med hjälp av cfdisk. Värt att notera är att dokumentationen ifråga även finns på skivan.
Vad är det för problem du har haft med grub?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?
- philip5
- HC-IRCare
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Har man grundläggande Linuxkunskaper och inte är för otålig så man kan ge sig på att läsa guider så är en installation av Arch ingen omöjlighet alls utan kan vara rätt smidigt och lärorikt. Man måste helst dock ha en bild klar för sig vad man vill ha ut av sitt system eftersom Arch som grund blir ett minimalt system utan några direkta tjänster eller skrivbordsmiljö utan man lägger själv till precis vad man vill ha och behöver.
Hade jag själv inte vant mig med att anpassa Kubuntu som jag är bekväm med och gillar och skulle välja helt ny dist med de kunskaper jag har så skulle jag kanske vilja Arch som är en trevligt bekantskap. Det är bra mycket smidigare att ha att göra med än t ex Gentoo men lämnar fortfarande mycket kontroll åt användaren/admin. Med Ubuntu är man snabbt uppe på banan och kan anpassa från det. Arch blir alltså lite det omvända.
Du kan annars först experimentera med en virtuell installation av Arch i t ex Virtualbox eller VMWare för att sedan testa på riktigt. En virtuell installation ger dock inte rättvis känsla av hur det är optimerat men kan vara smidigt att gå igenom installationsprocessen och anpassningar utan att vara utan ett fungerade system och enkelt kunna läsa onlineguider vid sidan om.
Lycka till!
Hade jag själv inte vant mig med att anpassa Kubuntu som jag är bekväm med och gillar och skulle välja helt ny dist med de kunskaper jag har så skulle jag kanske vilja Arch som är en trevligt bekantskap. Det är bra mycket smidigare att ha att göra med än t ex Gentoo men lämnar fortfarande mycket kontroll åt användaren/admin. Med Ubuntu är man snabbt uppe på banan och kan anpassa från det. Arch blir alltså lite det omvända.
Du kan annars först experimentera med en virtuell installation av Arch i t ex Virtualbox eller VMWare för att sedan testa på riktigt. En virtuell installation ger dock inte rättvis känsla av hur det är optimerat men kan vara smidigt att gå igenom installationsprocessen och anpassningar utan att vara utan ett fungerade system och enkelt kunna läsa onlineguider vid sidan om.
Lycka till!
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
- JeyPeyy
dmz skrev:Arch har den i särklass bästa dokumentationen efter gentoo, så är det något du kör fast på så är det bara att läsa. Installationen är väldigt självförklarande så det är säkert inga problem.
Tack för svaren båda två. Jag håller just nu på att installera Arch virtuellt, men den verkar ha stannat mitt i när den ska hämta diffutils. Skumt, jag hoppas inte det sker när jag kommer installera på riktigt. Utöver det har det gått smidigt med partitionering och mountpoints, speciellt när jag har haft manualen vid sidan om, jag är dock osäker på om jag ska skapa en swap-partition. Såhär står det i manualen:philip5 skrev:Har man grundläggande Linuxkunskaper och inte är för otålig så man kan ge sig på att läsa guider så är en installation av Arch ingen omöjlighet alls utan kan vara rätt smidigt och lärorikt. Man måste helst dock ha en bild klar för sig vad man vill ha ut av sitt system eftersom Arch som grund blir ett minimalt system utan några direkta tjänster eller skrivbordsmiljö utan man lägger själv till precis vad man vill ha och behöver.
Lycka till!
Jag har ju 2GB RAM, så jag kanske borde skippa det och göra en swap-fil senare. Problemet är att jag inte vet hur man gör en swap-fil, men det löser sig nog med sökmotorer.If the installation machine provides gratuitous amounts of RAM (more than 1024 MB) it may be possible to completely forget a swap partition altogether, since the option to create a swap file is always available later.
Efter att jag hade testat Pardus och Mandriva så lyckades jag inte längre boota något OS, men det löstes när jag installerade Ubuntu.dmz skrev:Vad är det för problem du har haft med grub?
- JeyPeyy
Förresten hinner jag inte installera Arch ikväll, har blivit inbjuden till en fest hos min bror (som bor ovanför vårt garage
). Imorgon hinner jag kanske, beror lite på. Ska nämligen se Avatar då.
Det blir väl på söndag annars, efter det börjar ju plugget så då blir jag ganska upptagen.

Det blir väl på söndag annars, efter det börjar ju plugget så då blir jag ganska upptagen.
- JeyPeyy
Nu har jag installerat Arch, men jag lyckas inte installera Xfce. Jag skriver in "pacman -S xfce4" precis som det står att man ska göra här, men får detta meddelandet:
Jag har kollat i /etc/pacman.conf och där är extra inte bortkommenterad.
I /etc/pacman.d/mirrorlist står det först:error: config file /etc/pacman.d/mirrorlist, line 2: directive 'Server' not recognized.
xfce4 package not found, searching for group...
error: 'xfce4': not found in sync db
Resten är bortkommenterad. Det var ju den servern jag använde när jag installerade Arch, men varför klagar den över det?#Mirror used during installation
Server = ftp://tp.ds.hj.se/pub/os/linux/archlinu ... /os/x86_64
Jag har kollat i /etc/pacman.conf och där är extra inte bortkommenterad.
Börja med för att uppdatera databasen med paket och uppgradera hela systemet, om du inte redan gjort det.
För att söka paket ibland har man ju inte exakt rätt namn.
Edit: Men egentligen verkar det som du har ett fel i din mirrorlist.
Har inte själv Arch installerat för tillfället...
Själv brukar jag dessutom ha flera alternativ till olika servrar utifall en ligger nere.
Kod: Markera allt
pacman -Syu
För att söka paket
pacman -Ss package
Edit: Men egentligen verkar det som du har ett fel i din mirrorlist.
Själv brukar jag dessutom ha flera alternativ till olika servrar utifall en ligger nere.
- JeyPeyy
Då får jag en lista på paket, men inget paket heter endast xfce4. De paket som visas är t.ex. xfce4-panel, xfce4-session osv. Är det meningen att jag ska installera var och en för sig?Rune.K skrev:För att söka paketibland har man ju inte exakt rätt namn.Kod: Markera allt
pacman -Ss package
Okej, men jag har ju lyckats installera xfce4-session, även om jag inte vet hur jag får igång den.Rune.K skrev:Edit: Men egentligen verkar det som du har ett fel i din mirrorlist.
xfce4-session innehåller xfce's sessions-hanterare, alltså inte hela xfce.
Precis som det står på wikin så installerar du xfce via
Pacman kommer då fråga om du vill installera hela innehållet i gruppen xfce4.
Om du får samma felmeddelande som innan testa
Precis som det står på wikin så installerar du xfce via
pacman -Sy xfce4
Om du får samma felmeddelande som innan testa
pacman -Syy
Kanske inte hjälper just i den här tråden.
Men iallafall så har Arch den här webbsidan > http://www.archlinux.org/packages/ med beskrivningar på paket och sökfunktion.
Men iallafall så har Arch den här webbsidan > http://www.archlinux.org/packages/ med beskrivningar på paket och sökfunktion.
Utanför ämnet: Har du sett avatar? visst var den underbar! 

- Katt
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Som de tidigare sagt så bör du avkommentera några servrar till, gärna både http och ftp om något protokoll skulle strula.
Efter att ha uppdaterat systemet (pacman -Syu) så kan du installera xfce4, pacman -S xfce4 du borde då få upp något liknande:
Efter att ha uppdaterat systemet (pacman -Syu) så kan du installera xfce4, pacman -S xfce4 du borde då få upp något liknande:
xfce4 package not found, searching for group...
:: group xfce4 (including ignored packages):
exo gtk-xfce-engine libxfce4menu libxfce4util libxfcegui4 mousepad
orage squeeze terminal thunar xfce-utils xfce4-appfinder
xfce4-icon-theme xfce4-mixer xfce4-panel xfce4-session xfce4-settings
xfconf xfdesktop xfprint xfwm4 xfwm4-themes
:: Install whole content? [Y/n]
Det är inte lätt när det är svårt!
- JeyPeyy
Nu har jag installerat xfce, men jag får inte igång x-servern. När jag skriver startxfce4 så får jag ett felmeddelande som säger:
Innan jag fick det klagade den på att xinit inte hittades, så jag installerade xorg-xinit./etc/X11/xinit/xserverrc: line 1: /usr/bin/x: No such file or directory
/etc/X11/xinit/xserverrc: line 1: exec /usr/bin/x: cannot execute: No such file or directory
xinit: No such file or directory (errno2) unable to connect to X server
xinit: No such process (errno3) server error.
Du måste installlera en Xserver.
pacman -Ss xorg för att söka lämplig server, eller så kan du installera hela xorg...
pacman -Ss xorg för att söka lämplig server, eller så kan du installera hela xorg...
- JeyPeyy
Tack, nu återstår bara att få tangentbord och mus att fungera. Jag har en Labtec Ultra flat keyboard och en microsoft-mus (en sån där med konstigt rött ljus där bak).Rune.K skrev:Du måste installlera en Xserver.
- JeyPeyy
Nu funkar det, skulle bara skriva "/etc/rc.d/hal start". Nu har jag en del kvar att tweaka, men jag har i alla fall ett fungerande system med skrivborsmiljö. Tack!
Utanför ämnet:
Utanför ämnet:
Utanför ämnet: Framförallt tekniskt imponerande, men berättelsen var inte den bästa jag sett. Jag är inte så förtjust i science-fiction faktiskt.TweekiE skrev:Utanför ämnet: Har du sett avatar? visst var den underbar!
Utanför ämnet: Den var ju asgrym! bara att soryn var lite enkel 

- JeyPeyy
Jag lyckades förstöra allt igen genom att skriva in "/etc/rc.d/hal start" i rc.conf som det står här. Jag antar att jag bara skulle skriva "/etc/rc.d/hal", men nu kan jag inte åtgärda det eftersom jag över huvud taget inte kan logga in. Kan jag på något sätt bestämma att den ska skita i just det?
Det är mycket riktigt att du startar hal genom
alltså inte "/etc/rc.d/hal"
Du stoppar hal igen genom
Om du har konfigurerat hal att starta varje uppstart kan du ändra det genom att öppna "/etc/rc.conf" i valfri texteditor. tex nano
Under DAEMONS (längst ned) sätter du då "!" framför hal
Hur menar du med att du inte kan logga in?
Du kan laga din installation mha chroot från installations-cd:n
http://wiki.archlinux.org/index.php/Chroot
Jag skulle föreslå att du läser igenom Beginners' Guide:
http://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners'_Guide
/etc/rc.d/hal start
Du stoppar hal igen genom
/etc/rc.d/hal stop
nano /etc/rc.conf
DAEMONS=(syslog-ng !hal network @netfs @crond)
Du kan laga din installation mha chroot från installations-cd:n
http://wiki.archlinux.org/index.php/Chroot
Jag skulle föreslå att du läser igenom Beginners' Guide:
http://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners'_Guide
Alternativ till chroot kanske kan vara att starta upp med någon live-CD, t.ex. Ubuntu, montera rootpartitionen för din Archinstallation, starta terminalen, cd:a till /etc, och skriv sudo gedit rc.conf för att justera felet.JeyPeyy skrev:Jag lyckades förstöra allt igen genom att skriva in "/etc/rc.d/hal start" i rc.conf som det står här. Jag antar att jag bara skulle skriva "/etc/rc.d/hal", men nu kan jag inte åtgärda det eftersom jag över huvud taget inte kan logga in. Kan jag på något sätt bestämma att den ska skita i just det?