Hur komer jag åt min server?
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Hur komer jag åt min server?
Hej jag har en d link router dir 635 och i den har jag koplad in min server en synology ds108j!
Jag hade innan ett adsl modem för internet då var det inget problem att komer åt servern men nu kör jag med mobil bredband
hur gör jag ett enkel hem nätverk men servern med ubuntu 9.10. jag har gnome
Mvh Christian
Jag hade innan ett adsl modem för internet då var det inget problem att komer åt servern men nu kör jag med mobil bredband
hur gör jag ett enkel hem nätverk men servern med ubuntu 9.10. jag har gnome
Mvh Christian
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Hur komer jag åt min server?
Hur kom du åt servern tidigare?
Hur ser dit nätvärk ut, hur är det kopplat?
Jag tror att den bara har bytt ipadress...
Hur ser dit nätvärk ut, hur är det kopplat?
Jag tror att den bara har bytt ipadress...
-
jag kom åt den över internet den ip adressen funka inte längre har ju inte internet
nu har jag den servern kopplad i routern där modemet kopplas in
måste man ha internet kan man inte göra ett intranet egen nätverk?
mvh christian
nu har jag den servern kopplad i routern där modemet kopplas in
måste man ha internet kan man inte göra ett intranet egen nätverk?
mvh christian
- mcNisse
Då tror jag att jag förstår...
Du behöver gå in i routern och ställa in port forwarding på de tjänster som du vill komma åt utifrån.
För att göra detta behöver du veta ipadressen på servern som den har på det interna nätverket och du behöver veta vilken adress som du har utåt mot internet.
Om du inte har några tjänster som du vill komma åt från nätet är det bara att gå på det lokala nätets ipadress.

Du behöver gå in i routern och ställa in port forwarding på de tjänster som du vill komma åt utifrån.
För att göra detta behöver du veta ipadressen på servern som den har på det interna nätverket och du behöver veta vilken adress som du har utåt mot internet.
Om du inte har några tjänster som du vill komma åt från nätet är det bara att gå på det lokala nätets ipadress.
-
jag gick in i routern och öppnade alla porter som de skriv på synology wiki sida
men hur hitta jag den ip adressen till servern ska jag slå en ping till port 25 t ex ?
mvh christian
men hur hitta jag den ip adressen till servern ska jag slå en ping till port 25 t ex ?
mvh christian
Du kan öppna en terminal och skrivatysken1975 skrev:jag gick in i routern och öppnade alla porter som de skriv på synology wiki sida
mvh christian
Kod: Markera allt
ifconfig
inet addr:192.168.x.x
- mcNisse
Routern håller reda på alla utdelade adresser. Om du bara har två datorer så borde det vara lätt att hitta adresserna....
-
en dator har jag med kabeln på routern och den få adressen 127.0.0.1
men när jag skriver adressen in i browsern hitta den inte den :-(
- mcNisse
127.0.0.1 är en adress som alla datorer har.. Vilket innebär att du försökte koppla upp dig mot datorn du var påtysken1975 skrev:en dator har jag med kabeln på routern och den få adressen 127.0.0.1

Hur hur fick du ipadress tidigare i servern?
Kan du koppla in skärm och tangentbord till servern?
-
jag körde windows och hade internet då gick det och koma in i servern
jag kan inte koppla in skärm och tangendbord tyvär
jag kan inte koppla in skärm och tangendbord tyvär
-
jag körde under windows den drivrutinen från synology så fick jag ip adressen men det funka inte länge uttan internet:-)
- mcNisse
Har du tittat i routern, om du kan hitta serverns ipadress där?
Frågan kanske gäller samma sak som i min tråd om LAN och trådlöst modem (mobilt bredband)?
Om min Ubuntudator är ansluten till Internet via ett mobilt bredband (USB), så kommer jag inte åt det lokala nätverket (Eth). Om jag stänger av bredbandsanslutningen, så kommer jag åt lokala nätverket (filserver, nätverksskrivare m.m. ).
Min Archlinuxdator kan däremot vara ansluten till lokala nätverket och mobila bredbandet samtidigt om jag först ansluter mobila bredbandet (USB) och därefter lokala nätverket (Eth). Det omvända verkar ge samma resultat som i Ubuntu: Ethernetanslutning verkar förhindra anslutning via USB-modem.
Om min Ubuntudator är ansluten till Internet via ett mobilt bredband (USB), så kommer jag inte åt det lokala nätverket (Eth). Om jag stänger av bredbandsanslutningen, så kommer jag åt lokala nätverket (filserver, nätverksskrivare m.m. ).
Min Archlinuxdator kan däremot vara ansluten till lokala nätverket och mobila bredbandet samtidigt om jag först ansluter mobila bredbandet (USB) och därefter lokala nätverket (Eth). Det omvända verkar ge samma resultat som i Ubuntu: Ethernetanslutning verkar förhindra anslutning via USB-modem.