ACER AAO D250 Nätverk. Endast två distar funkade för mig.

Nätverkskort (även trådlösa), modem och bredbandsmodem
nooby
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

ACER AAO D250 Nätverk. Endast två distar funkade för mig.

Inlägg av nooby »

Nu är det väl alltid otroligt hårdvaruberoende men det kan löna sig att kolla som jag gjorde. Testade samtliga distar som fick plats på en billig 1GB minnespinne.

Ca 30 stycken.

Gå till Exton.net och testa alla distar han har och när jag gjorde det så var det endast två av dem som funkade på min hårdvara. ACER Netbook AAO D250

Exton Ubuntu 9.10 och exton Mint 8,0 var de enda som kunde både trådbunden och trådlös LAN och som tog youtube och SvT.se Play och some gjorde NTFS "out of the box".

Har testat minst en trettio välkända Linux distar nu på min AAO D250. De flesta distar bara hänger sig innan de ens kommer till att visa "Fönstret".
nooby

Re: ACER AAO D250 Nätverk. Endast två distar funkade för mig.

Inlägg av nooby »

Har funnit två till.

1. Ubuntu remix som Little John på Ubuntu.se berättar om.

Men den kan inte göra persistent "out of the box" utan man måste följa en mycket besvärlig beskrivning på Ubuntu.com hemsida. Jag litar inte på att jag klarar följa den.

2. Linux Mint 8.0 remaster till Svenska av Exton. Om man använder en USB sticka på minst 2GB så kan man göra den pesistent genom att använda ett program som finns på pendrivelinux.com

3. Puppeee som är gjord för Asus pceee funkar bra på min Acer D250.

4. Jolicloud express tror jag den heter som funkade för mig. Ska kolla bättre och skriva in här sedan.

Dessa 4 kan youtube och svtplay.se strömmande video och skriva till ntfs och så vidare.

Men massor av program gick inte att använda med kombinationen UNetbootin och USB och Acer D250.

Vet ej vad det beror på Kan vara min SBS. Jag är urusel på datorer.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

Kul att du hittat något som fungerar för dig. :) Jag vill dock göra dig uppmärksam på att det inte hör till god forum-sed att posta i stort sett identisk information på flera ställen i forumet, som du till exempel gjort här och i http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 97#p363997:)
nooby

Inlägg av nooby »

Jag håller med dig. Regler är till för att följas.

Tyvärr är vi människor olika bra på att komma ihåg vad vi berättar var.

För mig är det viktiga följande.

Vad skiljer de andra distarna? Varför klarar de inte ens att känna igen hårdvaran i Acer D250 inte ens så de kommer till ett "Fönster". eller vad det heter.

Alltså.

1. Skit Bakom Spakarna. Alltså jag kan för lite för att använda UNetbootin överföring till USB minne. Jag gör nåt fel?
2. UNetbootin kanske klarar olika distar olika bra? Felet kan ligga i UNetbootin.
3. Proprietär kod saknas i dessa distros. De har bestämt sig för att vägra gå med på att det existerar inlåsning och därför inte har den koden?
4. Acer Netbook D250 är så ny så den kommer att funka med alla distar om en två år något? Gissning.

det är iallafal mycker frustrerande som nybörjare att testa ca 30 distar och bara 4 funkar.

då kan man bli väldigt ivrig att nå hela världen med detta budskap.

"Vad gör vi åt detta?"

Ett förslag vore att skapa en slags motsvarighet till NGO för ITfrågor inom EU. Alla Linux Fans går samman och stödjer någon Lobby i Bryssel som kan tala för oss.

Vi borde som konsumenter av hårdvara kunna ställa det gemensamma kravet att all hårdvara som säljs måste publisera öppen kod för hur man får grejerna att funka.

Säkert väldigt naivt men som nybörjare har man ju ingen aning om vad som händer bakom kulisserna.

Jämför med EU ställer kravet på Ms att de måste länka till andra browsers som Firefox och Opera och Safari och Chrome mfl.

Vi borde förhandla fram att Broadcom och andra fabrikanter ger ut beskrivningar som gör att alla distros ska funka från start. Annars får de böta mycket pengar om de vägrar.

Jagf försöker sudda på det andra stället då.

Tog bort texten där och skriver den här

Nu är det väl alltid otroligt hårdvaruberoende men det kan löna sig att kolla som jag gjorde. Testade samtliga distar som fick plats på en billig 1GB minnespinne.

Ca 30 stykcen.
Gå till Exton.net och testa alla distar han har och när jag gjorde det så var det endast två av dem funkade på min hårdvara.

Exton Ubuntu 9.10 och exton Mint 8,0 var de enda som kunde både trådbunden och trådlös LAN och som tog youtube och SvT.se Play och some gjorde NTFS "out of the box".

Har testat minst en trettio välkända Linux distar nu på min AAO D250. De flesta distar bara hänger sig innan de ens kommer till att visa "Fönstret".
Skriv svar

Återgå till "Internet"