"Riktig" Linux för nybörjaren? USB live sticka??? DVD?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
nooby
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

"Riktig" Linux för nybörjaren? USB live sticka??? DVD?

Inlägg av nooby »

alla nybörjare är olika men om jag vågar dra någon slutsats från mina egna försök
att immigrera från windows XP, Vista, Win7 till någon Linux distro så är installation
ibland besvärlig.

Jag har köpt 5 datorer inom 2004 till 2009 och ingen av dem är egenligen bra som Linux för nybörjare.

Samtliga hade garantivillkor att man inte ändrade "Check sum" för HDD genom någon förändring av storleken
för windows. Ett slags OEM där de har två partioner. En recovery och en för bara Windows.

Vilka alternativ kvarstår då för den okunnige nybörjaren?

Man kan köra CD/DVD live men där funkar gamla Ubuntu inte så bra men Ubuntu remix från Ubuntu.se verkar funka.

Jag har den på en USB sticka nu och den var bra. Jag har ocskå Linux Mint 8.0 Remaster från Exton och den funkar bra ocskå
på USB sticka.

Puppy Linux på DVD är bra för den kan spara förändringar och är rätt snabb att boota.

Jolicloud funkar bra på Netbooks och andra små laptops.

Men det bästa vore ju att kunna lägga allt detta på HDDn utan att det ändrar storleken så Check sum blir intakt.

Frugal install tillåter det. Vad är det?

Suck som nybörjare förstår jag inte det i detalj men det är otroligt bra. Går även att göra "persistent" så den minns förändringar.

alltså den funkar nästan lika bra som en "riktig installation" men de som bestämmer inom Linux verkar bara älska "riktig installation"!!!

Något annat än riktig installation duger inte för dem så de nämner väldigt sällan att det som funkar bäst för nybörjare är Frugal install på USB DVD eller HDD.

Med respektfull reservation att jag är helt okunnig och knappt vet vad jag talar om.

alltså jag klagar inte och anklagar inte eller grälar eller bråkar utan som konsument påtalar det självklara att det som funkar för
den vane datoranvändaren funkar inte alls för den som är helt nybörjare och som har 2 års garanti på den nya laptopen som de inte
vill missa.

alltså som nybörjare kan man behöva ett slags "half way house" mellan windows och "riktig" installation i partioner.

Bakgrund. Köpte HP Compaq dator 2004 med winXP och när garantin gick ut försökte förgäves sätta en Ubuntu riktig installation på den.
Helt omöjligt att göra partition på den. Man måste vara specalist för att lyckas, Jag höll på i månader. Fick ge upp.

Köpte två andra datorer. Lyckades göra frugal install på den ena av dem en AOpen Shoebox.
Men avstod på PB laptopen för den hade så uselt tangentbord. Packard Bell

Har nu 2009 köpt två nya datorer en HP Compaq som har Vista och en Netbook Acer D250 som har Win7 på sig.
Båda dessa säger att man förstör garantin om man ändrar storlek på HDD partionen.

Alltså det behövs några som bryr sig om alla av oss som absolut vill använda Linux men som inte vill eller kan göra "riktig" installation.

Pendrivlinux är bra för de försöker se till att USB funkar med linux. UBetbootin kan göra en "frugal install" på HDDn men jag vet för lite om
vad den gör. (Nej det hjälper inte att läsa vad han skriver för det är för tekniskt svårt för oss nybörjare att förstå. )

så spridda över hela världen finns i stort sett endast fyra personer som verkar tycka att Linux också bör finnas för den som inte kan göra
"riktiga" installationer. Puppy Linux, Pendrivelinux, UNetbootin, Wubi för Ubuntu. Jolicloud wubivariant för Ubuntu remix för Netbooks.

Missförstå mig nu rätt. Jag är oerhört tacksamma för allt ni gör för den som vill och kan vara en "riktig" Linux användare.

Vad jag försiktigt frågar efter är större tolerans och väkomnande till oss som inte lever upp till era förväntningar att vi ska vara "riktiga" linuxinstallatörer.

Ja jag är lika förbannad på Ms som ni är. Jag försöker bra använda de 5 datorer jag köpte inom 5 år. Har inte råd köpa en till nu. Blir en mobil Nokia N900 med Maemo
eller en HTC Hero med Android istället för de pengarna.
Användarvisningsbild
Pierre_P
Kontakt:

Re: "Riktig" Linux för nybörjaren? USB live sticka??? DVD?

Inlägg av Pierre_P »

Ett enkelt sätt vore att byta ut hddn. Då har du allt kvar i original.
----------------------------------------
http://www.linuxdekaler.webs.com
----------------------------------------
Användarvisningsbild
Ambassadeur5000
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Ambassadeur5000 »

Vad är problemet med att göra en lyckad "riktig" installation på din äldre PC, den du gav upp?
nooby

Inlägg av nooby »

Ett enkelt sätt vore att byta ut hddn. Då har du allt kvar i original.
Det är ett bra förslag.

Men vi snackar Nybörjare. De går sällan in och byter en HDD
Det är troligare att de kan tänka sig köpa ett 4GB USB minne.

Mest troligt är att de skulle accepter "frugal install" om någon
kunnig berättar om hur man gör steg för steg i WinXP, Win Vista, Win 7 Starter. mfl

Lin'nWin är ett sådant försök men funkar bara för win xp.
http://www.icpug.org.uk/national/linnwi ... innwin.htm
The Lin'N'WinNewB Project is for the Windows user, (XP or 9x), who wants to try Linux BUT does not want to give up, or compromise, their Windows installation. It's Linux 'n' Windows together!

* The Lin'N'WinNewB Project will tell you what to do.
*

You will not be asked to make choices you don't understand.
*

You are expected to have a basic knowledge of Windows and know how to use Windows Explorer. It will help if Windows Explorer is set up in Details View, (Select View, then Details from the menus).
* You are expected to know how to use a web browser and download files from the web and save them to your hard disk.
Vad som behövs är att någon som är kunnig går igenom de varianter jag nämnde och testar systematiskt vilka som funkar bäst för Nybörjaren.

Jag har testat en 30 olika distros men tyvärr är jag inte bra på att skriva ner erfarenheterna.

Tex idag testa jag Pardus och Mandriva one. Ingen av dessa fungerade med USB sticka på min Acer D250 men

Ubuntu remix från ubuntu.se, Extons remaster av Linux Min8, Jolicloud remaster av Ubuntu remix, Puppeee 4.3.1 alla dessa funkar men inte någon mer av de 30 jag testade.

Alltså UNetbootin kan inte rekommenderas för nybörjaren. Alltför få distros funkar på Acer Netbook för att det ska kännas okay att säga använd den här.

Däremot kan man säga att Om du använder UNetbootin med följande 4 distros så funkar det troligen. Men jfrt med de 300 plus linux som finns så är 4 lite litet.

Ambassadeur5000

Det var omöjligt att defragga den så att Ubuntu accepterade att göra den ny partion. Den skrek error hela tiden.

Folk rekommenderade en defrag som låg i en zippad fil men jag lyckas aldrig förstå hur man unzippa den.

alltså de har ingen aning om hur svårt det är för en nybörjare. De tror att alla förstår vad de skriver för de redan kan det själva.
Mne även om det gått så löser inte det problemet med att man måste vänta två år innan garantin gått ut.

Det löser "frugal install" så varför rekommenderar inte linuxfolket frugal install och gör enkla beskrivningar för detta?
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

Jag tycker att Wubi är en väldigt enkel väg för att prova Ubuntu utan speciellt många val att villa bort sig på och utan att partitionera om hårddisken. Startguide finns också i Ubuntu steg för steg, där det bland annat finns en ganska grundläggande instruktion för Wubi. Den enda nackdelen som jag ser det med just Wubi, är att det är lite känsligare för plötsliga avstängningar, och möjligtvis är lite långsammare i diskprestanda.

Menar du att du vill ha likadana instruktioner för alla olika Linux-distributioner, eller har jag missförstått dig då?
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

Vilken version av Pardus testade du? Nu går det nämligen bra att använda usb-minnen. Den nya kom i går.
Starting with 2009.1 RC series, Pardus images are created as hybrid images,
which can be used to create CD, DVD or harddisk like media (USB stick for
example) of Pardus. You can burn CD and DVD images like normal image burning
process. To create a USB stick, you can use dd command

dd if=Pardus_2009.1_Anthropoides_virgo.iso of=/dev/sdX bs=4M

where X stands for the device ID of your USB stick. Please note that this
command will erase all the data in sdX to create an image. Also if you choose
a wrong ID and write the image to your harddisk, it will also erase all the
data in your harddisk and may cause data loss.

After creating the hybrid image, you can use a partition editor to create and
use the remaining space on your USB stick.
När det gäller nybörjeri låter det som att du tvivlar mer på dig själv än vad andra gör.
nooby

Inlägg av nooby »

en stor nackdel är att den funkar inte för Linux Mint.

Vet du om den funkar med ubuntu.se remix senaste?

Jolicloud remix någon av varianterna verkar använda wubi fast i deras version.
När det gäller nybörjeri låter det som att du tvivlar mer på dig själv än vad andra gör.
nej tyvärr tvärtom. Jag hade för stort självförtorende. Hade jag vetat hur oerhört svårt det är
hade jag aldrig försökt.

Men det löser inte frågan generellt. alla har inte mitt stora självförtoende. Grannen vägrar trots att jag lovat sitta med honom.
han har lagt ner en 900 kr på ett windows XP släktforskningsprogram och tänker inte lära om att använda gramps linux variant nåt.

Troligen kan Gramps inte importera från Holger och wine funkar inte med Holger.se programmet.
nooby

Inlägg av nooby »

Tog hem vad jag trodde var senaste pardus har redan raderat den. Måste rusa till ett musikmöte.
Länka gärna till den du tror funkar "live" på USB för Netbook Acer D250
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"