Easy Peasy på min Netbook är segt!

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
wikhall

Easy Peasy på min Netbook är segt!

Inlägg av wikhall »

Hej.

Datorn, en liten nätt Acer Aspire One med Atomprocessor, jag sopade bort operativet Fedora 8 (Linpus) och installerade Karmic Koala med Easy Peasy som det heter. Det går ganska segt även om det uppför sig lovande i övrigt. Några tips på vad göra? Skalet är Gnome, flashdisken är långt ifrån full så det kan inte bero på det...
Östen
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Easy Peasy på min Netbook är segt!

Inlägg av Östen »

Har själv en Acer Aspire One. Tog bort Linpus och monterade UNR 9.10. Linpus var ruggigt snabbt, bootade på ca 10 s. I jämförelse med det är UNR betydligt långsammare, ca 45 s. Det är vad det tar för Ubuntu 9.10 på min vanliga dator.
Å andra sidan är det roligare att jobba med UNR än med Linpus det är ett mer komplett system!
wikhall

Re: Easy Peasy på min Netbook är segt!

Inlägg av wikhall »

Fedora är inte någon illa distro i sig tycker jag, dock är Linpus en mycket bantad och totalt kontrollerad historia där det skam inte går att installera extra teckensnitt ens...

Nåvälan, problematiken är inte uppstarten, den räknar jag med är seg. Problemet är annars, minsta åtgärd går väldigt långsamt, känns som om något i operativet finns och bromsar... Kan jag ta bort något under services..?
Installera ett annat skal (hur gör man det?) , t ex Xcfe??
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"