[LÖST!] Touchpaden slutat fungera efter uppgradering till..

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Medsch
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

[LÖST!] Touchpaden slutat fungera efter uppgradering till..

Inlägg av Medsch »

Vad gör jag åt detta?
Senast redigerad av 2 Medsch, redigerad totalt 19 gång.
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Muspekaren slutat fungera efter uppgradering till 9.10

Inlägg av ycc »

Det är ju ett allvarligt problem som jag hoppas någon kan ge tips om så snart det går.

Tyvärr har det inte kommit in några tips ännu.

Det kanske kommer tips om du skriver lite mer om vilken hårdvara du har. Datorfabrikat, är det stationär/laptop, är musen ev. USB etc.

Går det att beskriva felet närmare eller är muspekaren alltid orörlig?

För att stänga ner en dator där musen hängt sig kan man trycka ctr/alt/f1 (loggar in), och skriver sedan

Kod: Markera allt

shutdown -h now
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Medsch

Re: Muspekaren slutat fungera efter uppgradering till 9.10

Inlägg av Medsch »

ycc skrev:Det är ju ett allvarligt problem som jag hoppas någon kan ge tips om så snart det går.

Tyvärr har det inte kommit in några tips ännu.

Det kanske kommer tips om du skriver lite mer om vilken hårdvara du har. Datorfabrikat, är det stationär/laptop, är musen ev. USB etc.

Går det att beskriva felet närmare eller är muspekaren alltid orörlig?

För att stänga ner en dator där musen hängt sig kan man trycka ctr/alt/f1 (loggar in), och skriver sedan

shutdown -h now
Hej det är en bärbar, HP Pavilion dv2500 (dv2699) och det är själva touchpaden som slutat fungera, det går varken att föra muspekaren åt något håll eller att vänster/högerklicka. Dock fungerar knappen där man "disablar" hela touchpaden på så sätt att den lyser röd när man trycker ner den, så helt död verkar den ju inte vara.
ycc
Kontakt:

Re: Touchpaden slutat fungera efter uppgradering till 9.10

Inlägg av ycc »

Tack för informationen. Då tror jag det skall finnas tillräckligt med information för att någon skall kunna hjälpa till. Tyvärr har jag ingen större erfarenhet av touchpadproblem.

Jag tror du kan börja med att köra de kommandon som står längst ner på denna sida:
https://help.ubuntu.com/community/Synap ... leshooting

xinput list ...

Du kommer in i ett textbaserat system om du trycker ctrl/alt/f1. Där kan du skriva xinput ... (Tillbaka till grafiken med ctrl/alt/f7)

Kolla vad du får för svar och skriv i denna tråd.

(Detta förutsätter att musen identifierats även i textläget, vi får anta det tills vidare.)

Om jag förstår rätt så har du möjligheten att använda en extern mus och komma åt menyerna på skrivbordet?? ("Mus-menyn" finns beskriven längst upp i länken.)

Hoppas någon medlem som har förslag om touchpadproblem kan komma in i denna tråd.
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Medsch

Inlägg av Medsch »

Kopplade in en usb-mus och fick detta:

medsch@ubuntu:~$ xinput list
"Virtual core pointer"	id=0	[XPointer]
	Num_buttons is 32
	Num_axes is 2
	Mode is Relative
	Motion_buffer is 256
	Axis 0 :
		Min_value is -1
		Max_value is -1
		Resolution is 0
	Axis 1 :
		Min_value is -1
		Max_value is -1
		Resolution is 0
"Virtual core keyboard"	id=1	[XKeyboard]
	Num_keys is 248
	Min_keycode is 8
	Max_keycode is 255
"AT Translated Set 2 keyboard"	id=2	[XExtensionKeyboard]
	Type is KEYBOARD
	Num_keys is 248
	Min_keycode is 8
	Max_keycode is 255
"Sleep Button (CM)"	id=3	[XExtensionKeyboard]
	Type is KEYBOARD
	Num_keys is 248
	Min_keycode is 8
	Max_keycode is 255
"Video Bus"	id=4	[XExtensionKeyboard]
	Type is KEYBOARD
	Num_keys is 248
	Min_keycode is 8
	Max_keycode is 255
"Power Button (FF)"	id=5	[XExtensionKeyboard]
	Type is KEYBOARD
	Num_keys is 248
	Min_keycode is 8
	Max_keycode is 255
"Macintosh mouse button emulation"	id=6	[XExtensionPointer]
	Type is MOUSE
	Num_buttons is 5
	Num_axes is 2
	Mode is Relative
	Motion_buffer is 256
	Axis 0 :
		Min_value is -1
		Max_value is -1
		Resolution is 1
	Axis 1 :
		Min_value is -1
		Max_value is -1
		Resolution is 1
"PS/2 Mouse"	id=7	[XExtensionPointer]
	Type is MOUSE
	Num_buttons is 5
	Num_axes is 2
	Mode is Relative
	Motion_buffer is 256
	Axis 0 :
		Min_value is -1
		Max_value is -1
		Resolution is 1
	Axis 1 :
		Min_value is -1
		Max_value is -1
		Resolution is 1
Ingenstans någonting om en touchpad :(
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Jag måste medge att jag inte hittat något verkligt användbart.

Kommer bara på detta nu:

1. Testa med Live-CD.

2. Gör en en "EC-reset" (ett fint ord för att slå av datorn, dra ur sladden, ta ur batteriet och vänta i 5 min och sedan köra igen) Fast om du kör dual boot och touchpaden funkar i Windows funkar så lär inte EC-reset hjälpa.

Längst upp i den länkade sidan talas om menyn
System > Preferences > Mouse
Finner du något användbart där?
(Jag sitter inte vid Ubuntu just nu.)

Hoppas någon annan medlem kommer på något bra. Vore det jobbigt med nyinstallation?

/ycc
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Kolla in den här länken, den kanske kan hjälpa dig.
Howto fix touchpad issues after karmic upgrade
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Verkar lovande. Skönt att vi kunde komma med ett svar som förhoppningsvis kan lösa problemet. Varför hittade inte jag den länken ;)
Medsch

Inlägg av Medsch »

Bowmore skrev:Kolla in den här länken, den kanske kan hjälpa dig.
Howto fix touchpad issues after karmic upgrade
Det var en bra länk! Jag följde guiden och ändrade till 2.6.31-14 istället för 2.6.28-13 men när jag rebootade så funkade det inte, "cant find file" eller liknande. Finns det inget sätt att bara "få" en ny menu.lst (jag har nämligen behållt den lokala menu filen när jag uppgraderade, dumt gjort..)? I värsta fall får jag bränna ner live-CD och fixa grub den vägen..
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Man har ju bytt GRUB i.o.m. v. 9.10. Jag har fösökt skriva ner lite om förändringarna och reparation av GRUB här:

http://web.telia.com/~u17103363/doc/Ubu ... rts_02.htm
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

ycc skrev:Man har ju bytt GRUB i.o.m. v. 9.10. Jag har fösökt skriva ner lite om förändringarna och reparation av GRUB här:
Medsch har gjort en uppgradering till Karmic och då har man gamla grub kvar.
Medsch skrev:Jag följde guiden och ändrade till 2.6.31-14 istället för 2.6.28-13 men när jag rebootade så funkade det inte, "cant find file" eller liknande.
Den kärnan (2.6.31-14) gällde då fixen skrevs. Har du uppgraderat nyligen så är det version 2.6.31-17 som gäller. Du kan kolla versionen under mappen boot eller köra kommandot

ls /boot | grep vmlinuz
Du behöver lägga in kärnversionen både på kernel och initrd raden i menu.lst.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Bowmore skrev:Medsch har gjort en uppgradering till Karmic och då har man gamla grub kvar.
Det där är ju en viktig fråga. Vill man behålla den tidigare GRUB så skall man väl ta en Live-skiva tidigare än 9.10 (t.ex. 9.04) och följa de tidigare instruktionerna? (http://web.telia.com/~u17103363/doc/Ubu ... _forts.htm)

(Ursäkta om jag blev lite OT i den här tråden, jag ser att ni nu börjat reparera menu.lst "manuellt".)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

ycc skrev:Det där är ju en viktig fråga. Vill man behålla den tidigare GRUB så skall man väl ta en Live-skiva tidigare än 9.10 (t.ex. 9.04) och följa de tidigare instruktionerna? (http://web.telia.com/~u17103363/doc/Ubu ... _forts.htm)
Stämmer bra, alternativet är att chroota ;)

Orsaken till att man inte uppgraderar även grub till grub2 vid en uppgradering till Karmic beror på att man tog ett beslut att in göra så då det kunde skapa problem och obootbara system. Man kan själv byta till grub2 genom att installera paketet grub-pc och sen installera grub2 men ser ingen vits med det för Karmic mer än att man vill köra och lära sig grub2.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Medsch, du får ursäkta att jag hamnade lite utanför ämnet här. (Du behöver inte läsa länkarna om du inte har speciellt intresse.) Jag tänkte att du skulle vara tvungen att reparera GRUB helt från början. Men om du bara följer Bowmores instruktioner (redigera filen menu.lst) så fixar det sig säkert.

Utanför ämnet: (Skulle det ev. senare bli aktuellt med en total nyinstallation så kan man alltså använda dessa instruktioner. - Samt att använda en Live-CD TIDIGARE än 9.10, t.ex. 9.04)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Utanför ämnet:
ycc skrev:Utanför ämnet: Utanför ämnet: (Skulle det ev. senare bli aktuellt med en total nyinstallation så kan man alltså använda dessa instruktioner. - Samt att använda en Live-CD TIDIGARE än 9.10, t.ex. 9.04)

Utanför ämnet: Vet inte riktigt om jag förstår dig här. För nyinstallation av Karmic gäller alltid grub2 som default och denna instruktion gäller plus en Karmic livecd. Alltså, endast nyinstallationer av Karmic har grub2 i övrigt gäller grub legacy. Har man sen manuellt ändrat det från grub1->grub2 eller grub2->grub1 så är man nog också väl medveten om vad man gör och inget som separat behöver tas upp i en manual.
Medsch

Inlägg av Medsch »

Bowmore skrev:
ycc skrev:Man har ju bytt GRUB i.o.m. v. 9.10. Jag har fösökt skriva ner lite om förändringarna och reparation av GRUB här:
Medsch har gjort en uppgradering till Karmic och då har man gamla grub kvar.
Medsch skrev:Jag följde guiden och ändrade till 2.6.31-14 istället för 2.6.28-13 men när jag rebootade så funkade det inte, "cant find file" eller liknande.
Den kärnan (2.6.31-14) gällde då fixen skrevs. Har du uppgraderat nyligen så är det version 2.6.31-17 som gäller. Du kan kolla versionen under mappen boot eller köra kommandot

ls /boot | grep vmlinuz
Du behöver lägga in kärnversionen både på kernel och initrd raden i menu.lst.
Du är min hjälte, tack till dig och alla ni andra som försökt hjälpa, det funkar nu!

Det pinsamma är att jag måste ha kört den gamla kärnan sen 8.10 eller nåt sånt, haha. Eftersom jag alltid behållt min lokala menu-fil. Jag hade nånstans trott att det automagiskt skulle funka ändå. Nåja :)
Bowmore

Re: [LÖST!] Touchpaden slutat fungera efter uppgradering till..

Inlägg av Bowmore »

Version 2.6.28-13 bör ha varit en tidig kärna i Jaunty (9.04) men skönt att det löste sig ;D
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"