Är total rookie på Ubuntu och har begått premiär med att ladda hem 9.10 och bränna en skiva.
Installerade på extern hårddisk med usb-anslutning och tre partitioner enligt rek. i guiden dvs. en root, en home och en swap.
Lyckades sedan inte starta på något sätt, varken bef. Windows XP eller Ubuntu.
Slutade med att jag partitionerade om den inbyggda hårddisken och snodde lite utrymme på slutet, ca 10Gb för root och 2 Gb för swap och lät home ligga kvar på den externa disken.
Nu funkar det hela (både XP och Ubuntu) men jag har två frågor:
- hade jag på något sätt kunnat boota direkt från den externa disken eller var ominstallationen enda lösningen?
- spelar det någon roll (för hastighet och så) var swap utrymmet är placerat?
Så en tredje fråga som egentligen inte hör hemma här:
- har en färglaser, KonicaMinolta Magicolor 2300W som jag inte kan hitta någon drivrutin till. Tacksam för tips om lämplig fil.
Installera 9.10 på usb hårddisk[LÖST]
Installera 9.10 på usb hårddisk[LÖST]
Senast redigerad av 1 mha, redigerad totalt 20 gånger.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Installera 9.10 på usb hårddisk
Skrivaren ska gå att få igång, men det kräver sannolikt lite handpåläggning. Mer info här http://openprinting.org/show_printer.cg ... olor_2300Wmha skrev: Så en tredje fråga som egentligen inte hör hemma här:
- har en färglaser, KonicaMinolta Magicolor 2300W som jag inte kan hitta någon drivrutin till. Tacksam för tips om lämplig fil.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Nu tittar jag i arch's förråd då, men det finns här ett paket som heter:
Angående disken så beroende på vad det är för disk och vilket interface du har den ansluten mot så kommer du att märka av fördröjningar (t.ex när disken måste spinna upp och kicka igång, om det är en modell som automatiskt stänger ned sig vid noll aktivitet - eftersom det är /home vi talar om så är det dock möjligt att detta inte spelar någon roll, då det mer eller mindre alltid används).
Det går säkert utmärkt att boota från den externa disken, men troligt är att du behöver lägga till en rootdelay som parameter till kärnan i grubs config-fil av samma anledning som ovan - det tar lite tid för disken att spinna upp.
Troligen så finns det även i edra förråd.aur/m2300w 0.51-2 (2)
CUPS driver for the Minolta/QMS magicolor2300w
Angående disken så beroende på vad det är för disk och vilket interface du har den ansluten mot så kommer du att märka av fördröjningar (t.ex när disken måste spinna upp och kicka igång, om det är en modell som automatiskt stänger ned sig vid noll aktivitet - eftersom det är /home vi talar om så är det dock möjligt att detta inte spelar någon roll, då det mer eller mindre alltid används).
Det går säkert utmärkt att boota från den externa disken, men troligt är att du behöver lägga till en rootdelay som parameter till kärnan i grubs config-fil av samma anledning som ovan - det tar lite tid för disken att spinna upp.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Som sagt jag har ingen vidare koll så "arch's förråd" blev ett ? för mig.dmz skrev:Nu tittar jag i arch's förråd då, men det finns här ett paket som heter:aur/m2300w 0.51-2 (2)
CUPS driver for the Minolta/QMS magicolor2300w
Dock googlade jag på "aur/m2300w 0.51-2" och fick upp "Hämtningssida för m2300w_0.51-0ubuntu8_i386.deb på Intel x86-maskiner".
Här fanns paket att ladda ner. Blev avrådd att installera manuellt men fattade inte hur jag skulle göra för att hitta det hela via pakethanteraren så det fick bli manuellt i alla fall. Det var ju ändå en "Ubuntisida".
Kickade igång skrivaren direkt med denna drivrutin och skrev ut en provsida snyggt och prydligt.
Får nog läsa på bättre i alla eminenta forum här.
Tack för hjälpen.