Uppdatera ifrån en live-cd till en helt ny version?(Löst)

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
denka__
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Uppdatera ifrån en live-cd till en helt ny version?(Löst)

Inlägg av denka__ »

Som rubriken lyder så skulle jag vilja uppdatera mitt ubuntu 9.10 som jag installerade ifrån en live-cd.
Problemet är att jag har nåt problem med cden så, mitt ubuntu inte är så stabilt som jag önskar, kraschar väldigt mycket (hoppas man inte måste leva med det som linux användare)
När jag kör i cden i datorn hittar inte ens kan den; "inte hitta några paketfiler. Kanske är detta inte en Debian-skiva eller är det fel arkitetur".
Nu till min fråga jag har ingen möjlighet att bränna ut en ny skiva och skulle där med vilja "uppdatera" alla filer ifrån internet.
Tack på för hand!
Dennis
Senast redigerad av 1 denka__, redigerad totalt 13 gånger.
Användarvisningsbild
SlamsornasKung
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Uppdatera ifrån en live-cd till en helt ny version?

Inlägg av SlamsornasKung »

Hej!

Jag är inte helt säker på om jag förstår dig rätt. Har du installerat 9.10 på din dator och vill uppdatera det?

Om ja så ska du uppdatera enligt följande:

http://www.ubuntu-se.org/wiki/Fil:Uppdatering2.png

Du behöver alltså inte Live-CD:n.

Lycka till!

SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
denka__

Inlägg av denka__ »

Tack för snabbt svar.
Jag vet inte om jag var lite otydlig men jag förtydligar, jag skulle vilja "byta ut" alla filer som kommer som kommer ifrån live-cdn,
då jag tror att det är nåt knas på den. Och utan att behöva förlora allt som jag har gjort sen jag installera ubuntu.
Kan jag gör där du föreslog?
Användarvisningsbild
SlamsornasKung
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av SlamsornasKung »

denka__ skrev:Tack för snabbt svar.
Jag vet inte om jag var lite otydlig men jag förtydligar, jag skulle vilja "byta ut" alla filer som kommer som kommer ifrån live-cdn,
då jag tror att det är nåt knas på den. Och utan att behöva förlora allt som jag har gjort sen jag installera ubuntu.
Kan jag gör där du föreslog?
Okej. Mitt tips: ta säkerhetskopia på dina viktiga dokument och installera om systemet från en annan (fungerande) live-CD. Kan inte se att det finns några genvägar, tyvärr!
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
denka__

Inlägg av denka__ »

Okej, det lät ju inte så bra. Det kanske är lite svårt att få en dator att laga sig själv.
Men det finns inget sätta/program som kan kolla i genom datorn och ge en rapport om vad som är trasigt?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Det borde gå att göra en uppgradering via nätet också, om man bara lyckas övertyga datorn/update-manager att det just nu ligger 9.04 eller något äldre på datorn. Detta är dock inte riktigt en lika bra lösning som att installera om från en fungerande CD...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
denka__

Re: Uppdatera ifrån en live-cd till en helt ny version?(löst)

Inlägg av denka__ »

Okej!
Jag tackar för svarenoch ser den här tråden som löst!
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"