script som ändrar skrivbordsupplösnin vid avslut av firefox?

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
ronnylov
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

script som ändrar skrivbordsupplösnin vid avslut av firefox?

Inlägg av ronnylov »

Min ubuntu-baserade htpc är lite klen i prestandan så flashvideo i fullscreen funkar inget vidare i HD-upplösning på skrivbordet. Men jag har kommit på att jag kan få skapligt flyt om jag drar ner upplösningen till 720x576 istället för 1280x720.

Med kommandot xrandr kan jag enkelt byta upplösning och jag skulle kunna göra ett script som ändrar upplösningen och sedan startar firefox med sidan webbtv.se. Så långt fixar jag det nog. Men sedan skulle jag vilja att upplösningen återställs till 1280x720 när man stänger ner firefox. Går detta att ordna så att en programstartare på skrivbordet kör scriptet och man tittar på sina "TV-program" och sedan när man stänger ner firefox så återställs upplösningen automatiskt?

Så här i juletider hade det varit praktiskt om scriptet även automatiskt startade senaste avsnittet av julkalendern...
Men i princip, senaste avsnittet av någon TV-serie, vilken som helst på t.ex. SVT-play hade varit smidigt så man snabbt kan starta upp det.

Hur ska man gå till väga?
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: script som ändrar skrivbordsupplösnin vid avslut av firefox?

Inlägg av Konservburk »

ronnylov skrev:Men sedan skulle jag vilja att upplösningen återställs till 1280x720 när man stänger ner firefox. Går detta att ordna så att en programstartare på skrivbordet kör scriptet och man tittar på sina "TV-program" och sedan när man stänger ner firefox så återställs upplösningen automatiskt?
Det ska vara svårare än att rada upp de olika kommandona efter varandra:

Kod: Markera allt

xrandr ...
firefox ...
xrandr ...
ronnylov skrev:Så här i juletider hade det varit praktiskt om scriptet även automatiskt startade senaste avsnittet av julkalendern...
Kanske så här?

Kod: Markera allt

firefox http://svtplay.se/t/120144/julkalendern__superhjaltejul
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Jag får väl testa rada upp dem, även om det ska vara svårare än så.
Återkommer när jag testat...
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

ronnylov skrev:Jag får väl testa rada upp dem, även om det ska vara svårare än så.
Återkommer när jag testat...
Hoppsan... jag menade såklart "inte vara svårare än så".
Så fel det kan bli när man råkar hoppa över ett litet ord. :-\
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Det som hände var att upplösningen ändrades, start av firefox påbörjades och upplösningen ändrades tillbaka direkt så att när firefox sedan visade sidan så hade upplösningen ändrats tillbaka redan istället för att vänta att köra kommandot tills efter att webbläsaren hade stängts. Det var det jag befarade.

Å andra sidan så har jag med hjälp av guiden i wikin laddat hem mediafilerna från SVT Play så jag kan spela upp den i XBMC istället och där flyter det bra i full upplösning. Men det hade ändå varit smidigt att kunna se SVT Play "direktsänt" så som det är tänkt.

Så jag skickar frågan igen - hur gör man ett script för att starta firefox från kommandoraden och sedan vänta med nästa kommando tills man stänger ner firefox?
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"