Har problem med huawei e220 i karmic beta det fungerade hur bra som helst i 9.04
men nu har jag stora problem att bli ansluten nåt verkar ha hänt
jag får ansluta modemet, ta bort det, ansluta igen och kanske får jag kontakt för att nästa gång
få göra om allt igen. är det nån som har haft liknande problem
Mobilt bredband ansluter inte
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Mobilt bredband ansluter inte
Senast redigerad av 2 folollejk, redigerad totalt 6 gång.
Re: Mobilt bredband
folollejk skrev:Har problem med huawei e220 i karmic... ... jag får ansluta modemet, ta bort det, ansluta igen och kanske får jag kontakt för att nästa gång få göra om allt igen. är det nån som har haft liknande problem
Jag har nog ett liknande problem, men med modemet Huawei e180. Och när jag ska redigera det mobila bredbandet i Nätverksanslutningar får jag felmeddelandet: "Fel vid initiering av redigerare Insufficient privileges".

Enligt https://wiki.ubuntu.com/NetworkManager/Hardware/3G kanske man måste skriva in dns servrarna manuellt (jag antar med hjälp av terminalen: sudo gedit /etc/resolv.conf).
En lösning kanske vore att skaffa sig en 3g-router (förutsatt att man håller sig inom räckhåll), och som kanske är bättre på att hantera anslutningen? Någon här som vet om det är en bra eller dålig idé? Funderar på den här --> http://dovadoumr.se/index.php?act=viewProd&productId=19
-
Jag har uppdaterat firmware till modemet nu och det har blivit bra mycket stabilare tycker jag.
Funkar uppdatering av firmware till modemet i Linux eller ska man ha Windows eller MacOS?folollejk skrev:Jag har uppdaterat firmware till modemet nu och det har blivit bra mycket stabilare tycker jag.

Felet på mitt modem, eller i Nätverkshanteraren, verkar vara en svårighet att hitta DNS-adressen; för efter att jag skrev in DNS-adressen (under rubriken Inställningar för IPV4) verkar modemet ansluta varje gång utan krångel 

-
uppdateringen gjorde jag i vista , fick ladda ner en fix först så att vista kunde hantera modemet
Jag har oxå anget dns adresserna manuellt och har haft minimalt med misslyckade anslutningar efter det.
Jag har oxå anget dns adresserna manuellt och har haft minimalt med misslyckade anslutningar efter det.