Jag försökte installera Ubuntu 9.10 på min gamla dator för ett tag sedan - det gick bra, men efter omstart fick jag "kernel panic" osv så jag gav till slut upp och gick över till Mandriva som funkade hyffsat (för mig som endast använt Wi_ _ _ _ s tidigare)

Jag köpte ny dator och bestämde mig för att på nytt testa detta omtalade Ubuntu - nu gick det inte alls att installera och det skulle enligt felmeddelandet bero på för hög temperatur eller för gammal HD. Ny dator med ny HD och flertalet fläktar för bra luftflöde. Testade med CD- och DVD-versioner och det enda som hände var att installationen avbröts vid olika tidpunkter.
Jag gav upp igen och installerade Pardus vilket har funkat stabilt, men det är svårt att få hjälp då det är betydligt färre som använder det. Har för tillfället svårt att få igång vissa spel (för linux) och funderar alltså på att testa Ubuntu igen...
Har ni förslag på hur jag ska komma runt temp-/och HD-felen? Är det andra som känner igen detta? Har hört att detta ska vara lätt att installera, men det är inte mina erfarenheter tyvärr.
/En som vill lämna Microsoft med allt vad det innebär bakom sig :-)