Problem med tangentbordslayout
Problem med tangentbordslayout
Visste inte vart jag skulle lägga denna tråd. Flytta den om ni vill moderatorer..
Jag har ett ständigt problem. Har allt på svenska men måste vid varje uppstart gå in i inställningar, tangentbord och radera USA som datorn tydligen tycker jag ska ha i stället för svenska. Väldigt störande då å ä ö @ inte funkar från uppstart. Raderar USA och gör svenska som standard för hela datorn ändå detta problem vid nästa uppstart.
Förslag på åtgärd?
Jag har ett ständigt problem. Har allt på svenska men måste vid varje uppstart gå in i inställningar, tangentbord och radera USA som datorn tydligen tycker jag ska ha i stället för svenska. Väldigt störande då å ä ö @ inte funkar från uppstart. Raderar USA och gör svenska som standard för hela datorn ändå detta problem vid nästa uppstart.
Förslag på åtgärd?
Re: Problem med tangentbordslayout
Du kan ju ev lägga till det i uppstarten.setxkbmap se

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
menar du att jag skriver det i terminalen?
är jag dum? Skriver man bara "setxkbmap se" i terminalen händer ingenting... ska jag lägga till något mer?
Har du kollat efter om du loggar in med us layout?
Logga ut och välj användare så ser du i nederkant på skärmen inställningarna för bl.a layout. Se till att layout är satt till svenska.
Logga ut och välj användare så ser du i nederkant på skärmen inställningarna för bl.a layout. Se till att layout är satt till svenska.
kollade på inloggningsrutan..allt är på svenska
Jag var nog lite för snabb i tanken eftersom problem återkommer först vid varje omstart.
Gör så här:
Starta först om datorn men vänta med att ändra under System > Inställningar.
Posta resultatet av följande kommandon
Nu kan du fixa åäö igen under System > Inställningar om det inte funkar 
Gör så här:
Starta först om datorn men vänta med att ändra under System > Inställningar.
Posta resultatet av följande kommandon
Kod: Markera allt
xprop -root|grep XKB
conftool-2 -R /desktop/gnome/peripherals/keyboard/kbd
cat ~/.dmrc