Att spela upp från dator till tv
Att spela upp från dator till tv
Jag har lyckats med att spela upp från dator till tv via datorns tv-out i windows xp. Men hur gör jag i Ubuntu 9.04?

Re: Att spela upp från dator till tv
Finns det VGA-uttag? Det funkar mycket bra med ubuntu.
Det finns bara ett uttag som det står TV på. Det är där jag ansluter sladden som går till TV:n när jag använder xp, sedan använder jag mikrofonuttaget för ljudet. Det är det som finns. Men det fungerar ju på xp så varför inte Ubuntu?
Vilken typ av anslutningskontakt är det ?
det kan ju vara hdmi, vga , svideo, komposit och kanske nån mer.
Detta kan hjälpa "oss" att ge dej rätt råd hur du löser problemet.
det kan ju vara hdmi, vga , svideo, komposit och kanske nån mer.
Detta kan hjälpa "oss" att ge dej rätt råd hur du löser problemet.
Det är s-video. 

S-Video är inte det bästa. Kvalitén är dålig. VGA duger. HDMI är så klart bäst.
kör själv med S-video och tycker trots allt det duger för det mesta.
Men det är klart att hdmi är det bästa.
Men det är klart att hdmi är det bästa.
Ok, men hur gör jag för att det som spelas upp på datorn med ubuntu ska visas på tv:n? Jag har ju inte kommit dit ens, hur gör jag?
Måste jag kompilera något och i så fall hur?

Måste jag kompilera något och i så fall hur?

Är det en bärbar dator? Då borde det räcka med att trycka Fn + F8 eller liknande på samma sätt som i Windows. Sen får du nog ställa in rätt upplösning. Det gör du på lite olika sätt beroende på ditt grafikkort. Har du Intel så gör du det med Ubuntus egna program i System -> Administration -> Skärmupplösning. Nvidia har också sitt inställningsprogram i Administrationsmenyn.
Nej det är en stationär dator. Jag har tittat lite grand där du säger men har inte sett var man kan ställa in så att det visas på tv:n ist. f. datorskärmen. Sitter på jobbet just nu och där finns bara windows, så kan inte kolla närmare på det just nu. 

Okej så du vet inte vilket grafikkort du har? Datormodell då?
Datorn är en HP pavilion, och grafikkortet är: nVidia Corporation NV41.1 [GeForce 6800] (rev a2). Operativet är Ubuntu 9.04.
När jag går in under system ->skärm får jag svaret:
"Det verkar som drivrutinen för ditt grafikkort inte har stöd för de nödvändiga utökningarna för att använda detta verktyg. Vill du använda verktyget från din grafikdrivrutinsleverantör istället?"
Vet inte om jag ska svara nej eller ok.
Jag har också tittat under fliken system ->NViDIA X server settings och där finns det inställningar som verkar vara relevanta. Men som sagt jag vet inte under vilken av flikarna Skärm eller nvidia server settings, jag ställer in den andra skärmen. Men det kanske du vet
När jag går in under system ->skärm får jag svaret:
"Det verkar som drivrutinen för ditt grafikkort inte har stöd för de nödvändiga utökningarna för att använda detta verktyg. Vill du använda verktyget från din grafikdrivrutinsleverantör istället?"
Vet inte om jag ska svara nej eller ok.
Jag har också tittat under fliken system ->NViDIA X server settings och där finns det inställningar som verkar vara relevanta. Men som sagt jag vet inte under vilken av flikarna Skärm eller nvidia server settings, jag ställer in den andra skärmen. Men det kanske du vet

Om du trycker ja/ok när du är inne i skärminställningarna så öppnas Nvidia X server settings vilket är det du ska använda. Väl inne där klickar du på X server display configuration. Under Model ser du dina skärmar. Om du nyss kopplat in en som inte visas kan du trycka på Detect Displays så hittas den.
Det enklaste är om du har samma upplösning på båda skärmar. Ändra rullisten vid Resolution till den upplösning du vill ha, vilket beror på vilken TV du har och vilka upplösningar den klarar så det får du ta reda på. Sen väljer du TVn i rullisten vid Model. Tryck configure och välj TwinView. Sen ställer du in samma upplösning som på den andra skärmen och trycker Apply. Får du ett felmeddelande då så trycker du bara Auto Fix
Det enklaste är om du har samma upplösning på båda skärmar. Ändra rullisten vid Resolution till den upplösning du vill ha, vilket beror på vilken TV du har och vilka upplösningar den klarar så det får du ta reda på. Sen väljer du TVn i rullisten vid Model. Tryck configure och välj TwinView. Sen ställer du in samma upplösning som på den andra skärmen och trycker Apply. Får du ett felmeddelande då så trycker du bara Auto Fix
Tack för tipsen. Jag har lyckats få en bild på tv, vid ena försöket så fick jag en bild där allt på dataskärmens syntes men ingen spelare kunde spelas upp. (dvs sådant syntes inte på tv om än de syntes på dataskärmen) Andra gången syntes bara bakgrunden inget annat. Vid båda tillfällena var bilden svartvit. Vad är fel?

Om bara bakgrunden syns så betyder det att skrivbordet är utökat till den andra skärmen. Prova att åka ut med muspekaren åt sidorna på skärmen, den bör då dyka upp på tvn. Att bilden är svartvit tyder på att du använder fel tv-region (PAL/NTSC). Förutsatt att du använder s-video alltså, eller pratar vi VGA/DVI nu?
Nej det är s-video. Är inställningarna till (PAL/NTSC) också vid skärminställningarna (är på jobbet nu så jag kan inte kolla själv.) 

Det vet jag tyvärr inte då jag nästan aldrig använt s-video själv. Men att det blir svart-vitt är jag övertygad om beror på att den är inställd på NTSC och du har en PAL tv
Det kan också bero på att TV'n måste ställas in att ta emot s-vhs.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
I mitt fall kan det inte bero på att TV måste ställas om eftersom det fungerar att spela upp från xp.