Den här tråden hamnar säkert fel, så ni får ursäkta och kanske flytta den.
Iallafall.
Uppgraderade idag från Jaunty 9.04 till Karmic 9.10, och det funkade bra. Det nya verktyget under System -> Administration-> Diskverktyg ger mig dock huvudbry.
Min dator har 2 hårddiskar på 500 respektive 250 GB. Jag dual-bootar XP och ubuntu. Ubuntu är uppdelat med ca 50 gb ext3 på den större hårddisken och hela den mindre (där ligger /home/). XP tar alltså kvarvarande 450 gb ntfs på den stora.
Nu säger Diskvertyg:et om 500gb-aren att "DISKEN INNEHÅLLER MÅNGA TRASIGA SEKTORER"
Går man till den djupare informationen är det Attributet "Reallokerat antal sektorer" som är rödmarkerat. Mitt värde, om jag tolkar informationen rätt, är 1262 reallokerade sektorer, medan ett normalt värde borde vara typ under 40 eller nått sånt. Så det är ju inte bra.
Vad beror dethär på? Jag kan inte få reda på vilken av partionerna, ntfs, ext3 eller det lilla växlingsutrymmet, som det är fel på.
För många trasiga sektorer på hårddisk
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Re: För många trasiga sektorer på hårddisk
Tyvärr så är det säkert så att din disk håller på att kollapsa.
Om jag vore du skulle jag se till att ta en kopia på hela disken innan det är för sent.
du kan i terminalen ta reda på vilka diskar och partitioner som finns med hjälp av kommandot:
jag har skrivit hur du kan göra både här på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 3%A5rddisk
och i guiden:
http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/R%C3%A ... 3%A5rddisk
Om jag vore du skulle jag se till att ta en kopia på hela disken innan det är för sent.
du kan i terminalen ta reda på vilka diskar och partitioner som finns med hjälp av kommandot:
Kod: Markera allt
sudo fdisk -l
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 3%A5rddisk
och i guiden:
http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/R%C3%A ... 3%A5rddisk
Det låter skrämmande.
Och konstigt. Hårddisken är inte ens ett år gammal.
Finns det något program för Windows som skulle kunna bekräfta uppgiften?
Och konstigt. Hårddisken är inte ens ett år gammal.
Finns det något program för Windows som skulle kunna bekräfta uppgiften?
Det finns det väl säkert.
men jag skulle inte använda disken för mkt innan du gjort en kopia,
Det kan gå väldigt fort tyvärr.
Själv kunde jag inte läsa disken mer än ett par ggr efter jag fick meddelandet.
men jag skulle inte använda disken för mkt innan du gjort en kopia,
Det kan gå väldigt fort tyvärr.
Själv kunde jag inte läsa disken mer än ett par ggr efter jag fick meddelandet.
Disken kan vara defekt, men ...
I den här buggen har det pågått en längre diskussion om hur tillförlitlig Palimpsest (Diskverktyg) är. Har inte hunnit följa hela debatten men klart intressant.
Bugg: palimpsest bad sectors false positive
I den här buggen har det pågått en längre diskussion om hur tillförlitlig Palimpsest (Diskverktyg) är. Har inte hunnit följa hela debatten men klart intressant.
Bugg: palimpsest bad sectors false positive
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Jag skummade igenom den nu. Det verkar som att den framförallt gäller värden på 65000 och över. Så det är inte säkert att ett värde på 1262 är en bugg, men det kan ju vara det. Det låter väldigt högt (jag har en 5 år gammal disk som bit för bit har klättrat upp till 11, men jag vet inte vad som anses "normalt").Bowmore skrev:Bugg: palimpsest bad sectors false positive
Några rekommenderar att man enbart ska lita på "övergripande bedömning" och strunta i övriga värden. Hur som helst så är alla värden som presenteras av palimpsest tagna direkt från hårddisken (inklusive "övergripande bedömning"), de är inte modifierade på något sätt. Motsvarande program för Windows bör därför visa exakt samma värden. Däremot så tolkar palimpsest olika värden som bra eller dåliga (rött eller grönt), så där blir det kanske fel.
SMART är väl en ganska gammal standard men jag vet inte om den har använts så mycket. Och jag tror definitivt att Ubuntu är först med att skicka med ett sådant här program i en standardinstallation. Det verkar som att olika hårddisktillverkare har tolkat standarden lite olika så de värden som presenteras är svårtolkade. Om sådana här verktyg hade varit vanligare så kanske tillverkarna hade skärpt sig och jämkat ihop sig. Det är min tolkning av situationen i all fall.