Kopiera PS2-spel [Löst]
Kopiera PS2-spel [Löst]
Vilket program ska jag använda för att göra kopior på PS2-spel?
Jag har kopierat alla mina spel och lagt undan orginalen för ungarna repar skivorna hela tiden.
Ja-Min PS2 är chippad och Nej-Den datorn jag tidigare använde att kopiera med är det numera ubuntu på.
Tänkte fråga innan jag slösar en massa skivor menom att göra på fel sätt.
Jag har kopierat alla mina spel och lagt undan orginalen för ungarna repar skivorna hela tiden.
Ja-Min PS2 är chippad och Nej-Den datorn jag tidigare använde att kopiera med är det numera ubuntu på.
Tänkte fråga innan jag slösar en massa skivor menom att göra på fel sätt.
Senast redigerad av 1 Macke_D, redigerad totalt 11 gånger.
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Re: Kopiera PS2-spel
Inte försökt mig på det men det borde rimligtvis vara något program som kan läsa dem i "rått" läge (raw) och som inte stannar hela tiden för att generera en massa (falska) felrapporter som egentligen beror på kopieringsskyddet, om där nu är ett sådant alls på plats d.v.s.
Om du nu äger spelen kan man dock undra varför det skulle vara ett brott för dig att ladda ner en kopia av dem som någon annan (som också äger dem osv) delar med sig av. Är inte intresserad av att starta en diskussion kring de juridiska bitarna och vet att de har föga med logik att göra, men det kanske kan väcka en tanke.
Här är en guide om just Playstation > http://linuxreviews.org/howtos/cdrecording/ ....inte läst den, men tycker att det spår som de är inne på i https://www.linuxquestions.org/question ... nux-46158/ verkar vettigt....
De som gör CloneCD för Win rekkar själva "CD-Record or KOnCD" på linux.
Edit: Läste nyss att du redan gjort kopiorna, i vilket fall jag inte riktigt förstår frågan: Rimligtvis borde du kunna bränna dem på skiva i princip vilket program som helst - det "svåra" är att kopiera datan till hårddisken som en image, inte att bränna den när den väl är kopierad.
Om du nu äger spelen kan man dock undra varför det skulle vara ett brott för dig att ladda ner en kopia av dem som någon annan (som också äger dem osv) delar med sig av. Är inte intresserad av att starta en diskussion kring de juridiska bitarna och vet att de har föga med logik att göra, men det kanske kan väcka en tanke.
Här är en guide om just Playstation > http://linuxreviews.org/howtos/cdrecording/ ....inte läst den, men tycker att det spår som de är inne på i https://www.linuxquestions.org/question ... nux-46158/ verkar vettigt....
De som gör CloneCD för Win rekkar själva "CD-Record or KOnCD" på linux.
Edit: Läste nyss att du redan gjort kopiorna, i vilket fall jag inte riktigt förstår frågan: Rimligtvis borde du kunna bränna dem på skiva i princip vilket program som helst - det "svåra" är att kopiera datan till hårddisken som en image, inte att bränna den när den väl är kopierad.
Det jag menade med att jag redan gjort kopior var att jag brukade rippa skivorna med nero i windows, har alltså inga iso,bin,toc eller vad nu alla olika format kan heta utan orginalskivan i min hand.
Jag har testat lite program men fastnat med cdrdao då den inte godkänner /dev/sr0 som argument utan verkar vilja ha [bus,id,lun].
Hur hittar jag vilken [bus,id,lun] det är?
Eller beror felet på att det är dvd-skivor det handlar om?
Är det verkligen INGEN som rippat dvd-skivor i ubuntu?
Jag har testat lite program men fastnat med cdrdao då den inte godkänner /dev/sr0 som argument utan verkar vilja ha [bus,id,lun].
Hur hittar jag vilken [bus,id,lun] det är?
Eller beror felet på att det är dvd-skivor det handlar om?
Är det verkligen INGEN som rippat dvd-skivor i ubuntu?
-
- Kontakt:
Kan tyvärr inte besvara dina andra frågor, men tror verkligen inte det spelar någon som helst roll att det är en dvdskiva och inte en cd.Macke_D skrev:Är det verkligen INGEN som rippat dvd-skivor i ubuntu?
Att det är så få som svarat på tråden kan bero på att vissa tolkar det som ett lagbrott att ens tala om det hypotetiskt, fast jag tror att huvudsakliga förklaringen är att Linux i regel används av lite äldre personer och att lite äldre personer i regel och ett litet tag framöver spelar mindre och/eller sällan är nödgade att kopiera spel i och med att de är mer bemedlade p.g.a. ålder, karriär o.s.v. Sedan gör inte det fakum att det mesta för Linux är gratis och open source saken bättre - man har oftast inte "behövt" rippa skivor (eller klona dem, som vi egentligen pratar om) av det skälet.
P.g.a. ovanstående och säker mer därtill är det få som svarat. Jag hade gärna hjälpt dig själv men har inga fysiska skivor tillgängliga som jag kan testa på, och enda PSP:et är mitt portabla som jag aldrig köpt spel till och som inte kör dvd-skivor i vilket fall som (kanske? wouldn't know...).
Är dock väldigt nyfiken på hur det kommer gå för dig - posta gärna här inne om det löser sig så småningom, och kolla gärna även det engelska ubuntu-forumet eller andra linuxforum. The truth is out there, som de säger i geekland

HIttade lite info om hur man använder dd för att skapa en iso av allt material på dvd:en
-Börja med att stoppa i dvd:en i läsaren
Montera EJ DVD:n
-Använd DD för att kopiera innehållet på DVD:n
-Du hittar DVD:ns Enhetsnamn med kommandot
-Du borde sen kunna bränna med valfritt program
ALTERNATIVT bränn med cdrecord i terminalen:(har ej testat)
-Börja med att stoppa i dvd:en i läsaren
Montera EJ DVD:n
-Använd DD för att kopiera innehållet på DVD:n
Kod: Markera allt
dd if=/dev/hdc of=/platsen_till/dvddisk.iso
dmesg | grep -i DVD
ALTERNATIVT bränn med cdrecord i terminalen:(har ej testat)
cdrecord dev=0,1,0 fs=8m -v -eject dvddisk.iso
Det borde väl vara /dev/sr0? Kanske fungerar med /cdrom istället.
m!rage skrev:Det borde väl vara /dev/sr0? Kanske fungerar med /cdrom istället.
» file /dev/cdrom /dev/dvd /dev/dvdrw
/dev/cdrom: symbolic link to `/dev/cd/cdrom-4:0:0:0'
/dev/dvd: symbolic link to `/dev/cd/dvd-4:0:0:0'
/dev/dvdrw: symbolic link to `/dev/cd/dvdrw-4:0:0:0'
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Tänkte återkomma med vad som INTE fungerar åtminstonde med förhoppning om att någon kan ge mig ett bra tips.
Brasero (1:1-funktionen), dd/cdrecord - dessa två verkar "rätta" till de medvetna fel som är på skivan (kopieringsskyddet).
cdrdao - verkar inte fungera med DVD.
Finns det någon motsvarighet till dd som läser raw och inte rättar till felen i skivan (som cdradao fast för dvd)?
Börjar kosta pengar nu med alla skivor som inte fungerar
Brasero (1:1-funktionen), dd/cdrecord - dessa två verkar "rätta" till de medvetna fel som är på skivan (kopieringsskyddet).
cdrdao - verkar inte fungera med DVD.
Finns det någon motsvarighet till dd som läser raw och inte rättar till felen i skivan (som cdradao fast för dvd)?
Börjar kosta pengar nu med alla skivor som inte fungerar

Som jag fattat det skall väl dd inte tolka alls, utan bara ta alla "ettor och nollor" och lägga upp dem exakt likadant i filen du skapar.Macke_D skrev:Tänkte återkomma med vad som INTE fungerar åtminstonde med förhoppning om att någon kan ge mig ett bra tips.
Kan det vara något som brännarprogrammet fixar ?
Har du provat att bränna med cdrecord?
Jag kan göra ett test hemma senare idag.
Återkommer med mer info senare.
Har just provat att kopiera ett orginalspel till PS2 med lyckat resultat genom att köra kommandot:
kontrollerade vad läsaren hade för scanbusnr med
med resultatet:
cdrecord -scanbus
scsibus1:
1,0,0 100) 'Optiarc ' 'DVD+-RW AD-7200S' '102A' Removable CD-ROM
1,1,0 101) *
1,2,0 102) *
efter det brände jag med cdrecord med kommandot
Har provat att starta spelet i konsolen och det funkar. ( har dock en chippad konsol )
dd if=/dev/sr0 of=~/isofil.iso
cdrecord -scanbus
cdrecord -scanbus
scsibus1:
1,0,0 100) 'Optiarc ' 'DVD+-RW AD-7200S' '102A' Removable CD-ROM
1,1,0 101) *
1,2,0 102) *
efter det brände jag med cdrecord med kommandot
cdrecord -v dev=1,0,0 ~/isofil.iso
Senast redigerad av 2 RicchiH, redigerad totalt 17 gång.
Har du möjlighet att stänga av chippet för att testa? Inte särskilt troligt att det fungerar ändå men kan ju vara kul att veta
Annars kan du ju markera tråden som löst nu

Tids nog kan jag testa skivan hos min syster, ska bara komma ihåg den då med.
Jag har gjort nästan exakt som RicchiH men det fungerade inte så då testade jag att bränna en remix-skiva och den var felfri enligt min brännare men när jag körde den på en annan dator var det fem fel på den. Mao brännaren är kass, undrar om det varit det som varit felet hela tiden?
Nåväl får väl anse att problemet är löst, om inte så borde det vara det framåt slutet på veckan då jag kommer förbi stan och kan inhandla en ny brännare.
Nåväl får väl anse att problemet är löst, om inte så borde det vara det framåt slutet på veckan då jag kommer förbi stan och kan inhandla en ny brännare.
-
- Kontakt:
Den kan fungera, men kanske bara brände dåligt just den gången och/eller i samband med ett visst fabrikat på skivorna. Prova lite andra märken och bränn samma image igen, innan du handlar nu brännare.Macke_D skrev:Jag har gjort nästan exakt som RicchiH men det fungerade inte så då testade jag att bränna en remix-skiva och den var felfri enligt min brännare men när jag körde den på en annan dator var det fem fel på den. Mao brännaren är kass