Går det att installera om Ubuntu 9.10 ?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Solo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Går det att installera om Ubuntu 9.10 ?

Inlägg av Solo »

Går det att installera om Ubuntu 9.10 från en Alternate CD och behålla de dokument och installerade program som finns på hårddisken?

Jag uppgraderade till 9.10 från 8.04 och det gick bra, alla gamla dokument fanns kvar. Men sedan gjorde jag tydligen ett misstag. Eftersom 9.10 verkade vara lite för tungrott för min gamla laptop provade med jag att avinstallera Evolutions för att lätta på bördan. När jag nu försöker starta datorn hamnar jag i Terminalen varje gång. Om jag bootar från CD-spelaren hittar jag två alternativ, det ena är nyinstallation och då raderas hårddisken. Det andra alternativet man kan välja på CD:n är att rädda ett skadat system, men jag klarar inte av att ange alla de parametrar som krävs under processens gång.

Skulle det inte gå att bara ominstallera 9.10 och behålla gamla dokument på hårddisken på samma sätt som vid uppgraderaderingen från 8.04? Är det någon som vet?

/Solo
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Går det att installera om Ubuntu 9.10 ?

Inlägg av Osprey »

Dokumenten får nog ligga kvar utan problem, men alla systemmappar kommer ju att rensas så installerade program tas bort. Har du provat med att installera Evolution igen, den lastar ju inte systemet något direkt om du inte använder den. För att installera Evolution igen så skriver du ungefär:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install evolution
Eventuellt kan det vara gdm eller ubuntu-desktop som tagits bort av någon anledning och de borde isåfall återinstalleras om du installerar Evolution igen. Eventuellt kan du försöka installera bara dem, men risken är isåfall att avinstallationen kan ha dragit med sig mer...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Solo

Inlägg av Solo »

Tack för svaret! Skall försöka med att installera Evolution igen.

Solo
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Troligtvis har även något annat försvunnit. Bara "Evolution" ska inte ställa till med nåt sånt där.

Testa "sudo apt-get install ubuntu-desktop". Då installeras standardskrivbordet igen.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Solo

Inlägg av Solo »

Jag har nu installerat Evolution igen och det gick bra, men jag hamnade fortfarande i terminalen vid omstart av datorn. När jag försökte installera gdm fick jag beskedet att det redan fanns och när jag försökte installera ubuntu-desktop hämtades ett antal filer från nätet, men därefter kom ett besked att det var en fil i datorn som inte kunde låsas upp eftersom åtkomst nekades.

Jag antar att det som återstår är att göra om installationen av 9.10 från början. Fattade jag Osprey rätt att gamla dokument kommer att ligga kvar då? Om en del program försvinner gör inte så mycket.
/Solo
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Om du installerar om Utan Att Formatera, så ska dina dokument finnas kvar (om du inte lagt dem i någon systemmapp)... Men som alltid så är det ju säkrast att ta en backup om det är något du gärna vill ha kvar... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"