telia bredbandstelefoni mjukvara.

Hjälp med installation och användning av program
Användarvisningsbild
Gurra72
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kontakt:

telia bredbandstelefoni mjukvara.

Inlägg av Gurra72 »

Hejsan!

Har precis fått igång telias bredbandstelefoni och digitaltv via fiberlanet.

Har suttit hela dagen och letat program för att använda datorn som telefon. Det borde väl finnas?

Har provat Ekiga, Twinkle och Linphone men vet inte riktigt hur jag skall konfigurera dom programmen.

Jag har öppnat de portar som krävs i routern och provat att ansluta telefonadaptern till routern och då kan man ringa med den vanliga telefonen så det borde väl finnas ett enkelt program som bara ersätter telefonen?
Emil.s
Kontakt:

Re: telia bredbandstelefoni mjukvara.

Inlägg av Emil.s »

Var ett tag sen man pillade med IP-tele nu, men är det vanlig SIP det gäller eller?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Gurra72
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kontakt:

Inlägg av Gurra72 »

Jag vet inte riktigt. Har som sagt fiberlan. I det uttaget går en kabel till en switch där det delas upp nätverkskablar till tv, bredband och telefon.

Har fått en adapter som kopplas till switchen och i den adaptern kopplas en gammal vanlig telefon.

Borde ju med ett program gå att ringa med datorn inkopplad i telefonadaptern som har vanlig nätverkskontakt. Eller direkt via routern.

Har labbat lite med sip-inställningarna i Twinkle men kommer ingen vart. Provat med sip.telia.com och mitt telefonnummer som användarnamn men har ingen aning om det är rätt. Har inte fått några sip-uppgifter från Telia heller.

Adaptern är ju redan ansluten till telenätet så ett program som kan hantera mikrofon högtalare och nummersändning borde väl i princip räcka?

Det finns även en lan-port på telefonadaptern. Kanske den kan användas på något sätt?
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Gurra72 skrev:Adaptern är ju redan ansluten till telenätet så ett program som kan hantera mikrofon högtalare och nummersändning borde väl i princip räcka?

Det finns även en lan-port på telefonadaptern. Kanske den kan användas på något sätt?
Mjo, men för att använda t.ex Ekiga eller liknande går ju direkt på SIP protokollet, så nån box behövs inte där. Det enda boxen gör är att översätta SIP datan till analogt ljud.
Om det nu är SIP vi talar om såklart. (vilket jag iof antar att det är).

Men boxen går kanske att lura lite.

Gå in på din router och kika på DHCP-servern och se om du kan klura ut vilken IP boken har, sen försöker du att ansluta till den.
Testa http, https, telnet och SSH.
Funkar inte det så testa att portscanna med: "nmap -sS 192.168.x.x" (IPn till boxen...)

Där borde det gå att klura ut vilka inställningar du ska använda i Ekiga.

Eller så tar man den enklare vägen och ringer Telia och frågar. ;)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Blanders
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av Blanders »

Gurra72 skrev:Hejsan!

Har suttit hela dagen och letat program för att använda datorn som telefon. Det borde väl finnas?

Har provat Ekiga, Twinkle och Linphone men vet inte riktigt hur jag skall konfigurera dom programmen.

Jag har öppnat de portar som krävs i routern och provat att ansluta telefonadaptern till routern och då kan man ringa med den vanliga telefonen så det borde väl finnas ett enkelt program som bara ersätter telefonen?
Tjena,

Jag tycker oxå det ska gå att ringa från datorn men förstår inte hur man konf i t ex twinkle, linphone.
Från Bahnhof har jag SIP-användarnamn, -lösenord, samt -server-nr.

Hur har det gått för dig?
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Gurra72 skrev:Hejsan!

Har du testat X-lite den finns även för Linux?
Skriv svar

Återgå till "Program"