[Löst]Tangentbordet vägrar fortsätta vara svenskt.
[Löst]Tangentbordet vägrar fortsätta vara svenskt.
Tjo!
Har ett blåtandstangentbord (Logitech diNovo) som jag använder med min HTPC (Karmic + xbmc).
Har tagit bort amerikans layout i tangentbords inställningar och lagt dit svensk.
Men nästan varananna gång jag använder det så tror datorn att det är amerikanskt tangentbord.
När jag går in i tangentbords inställningar så finns både svenskt o amerikanskt alternativ men det svenska är dock fortfarande markerat.
Men det blir inga svenska tecken förran jag har tagit bort det amerikanska alternativet.
vad göra?
mvh
Anders
Har ett blåtandstangentbord (Logitech diNovo) som jag använder med min HTPC (Karmic + xbmc).
Har tagit bort amerikans layout i tangentbords inställningar och lagt dit svensk.
Men nästan varananna gång jag använder det så tror datorn att det är amerikanskt tangentbord.
När jag går in i tangentbords inställningar så finns både svenskt o amerikanskt alternativ men det svenska är dock fortfarande markerat.
Men det blir inga svenska tecken förran jag har tagit bort det amerikanska alternativet.
vad göra?
mvh
Anders
Senast redigerad av 1 skaggapa, redigerad totalt 8 gånger.
- HOLMEN
- Fadder
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Re: Tangentbordet vägrar fortsätta vara svenskt.
Jag har precis samma problem. Dock med det interna tangentbordet på min gamla laptop som fått bli en mediaserver.
Alltid lika skumt
Ändra under System > Inställningar > Tangentbord så som du vill ha det.
Därefter kör följande kommandon och kolla om us dyker upp.
Om nåt annat än se visas så är det problemet.

Ändra under System > Inställningar > Tangentbord så som du vill ha det.
Därefter kör följande kommandon och kolla om us dyker upp.
Kod: Markera allt
xprop -root|grep XKB
gconftool-2 -R /desktop/gnome/peripherals/keyboard/kbd
Efter varje omstart ger det undre kommandot alltid us.
Det är alltså något som ställs in när jag startar om. Men vad?
Det är alltså något som ställs in när jag startar om. Men vad?
Hade varit bra om du klistrat in resultatet på xprop och gconftool-2 här.
Prova att köra detta kommando och starta sen om
Om det inte funkar vad ger kommandona
Prova att köra detta kommando och starta sen om
gconftool-2 --set /desktop/gnome/peripherals/keyboard/kbd/layouts --type list --list-type string [se]
xprop -root|grep XKB
Första kommandot ger ingenting.
Ger
Ger
mvh
Anders
xprop -root|grep XKB
_XKB_RULES_NAMES_BACKUP(STRING) = "evdev", "pc105", "se", "", ""
_XKB_RULES_NAMES(STRING) = "evdev", "pc105", "se", "", "terminate:ctrl_alt_bksp"
model = logidinovo
options = [grp grp:alts_toggle,terminate terminate:ctrl_alt_bksp]
layouts = [se,us]
Anders
@Holmen
Kör du XBMC på din strulande dator?
Fråga. Startade du om datorn efter det första kommandot som helt riktigt inte gav nåt mer än en ny prompt? Undrar då det första kommandot ska sätta layouts = [se] som du ser i svaret på det tredje kommandot.
Som jag tolkar det så sätter det första kommandot layouts = [se] men efter en återstart så har det ändrats till layouts = [se,us]. Stämmer det?
Då är det frågan om det är tangentbordmodellen logidinovo i sig som ställer till det. Får kolla vidare imorrn, eller rättare sagt senare idag
Som jag tolkar det så sätter det första kommandot layouts = [se] men efter en återstart så har det ändrats till layouts = [se,us]. Stämmer det?
Då är det frågan om det är tangentbordmodellen logidinovo i sig som ställer till det. Får kolla vidare imorrn, eller rättare sagt senare idag

- HOLMEN
- Fadder
- Kontakt:
Nej, jag kör Moovida. Jag använder nämligen en PS3-handkontroll för att styra datorn, och när denna då blivit omstartad och US blir standard-layout istället för SV så går det inte heller att använda handkontrollen. Det funkar bara med den svenska uppstättningen. Vilket är löst om man bara kan få inställningen att bestå.skaggapa skrev:@Holmen
Det är möjligen inte så att ni har US satt för tangentbord vid inloggningen?
Logga ut och kolla längst ner på skärmen.
Annars finns ju en nödlösning att ställa om det till svensk layout under System > Inställningar > Uppstartsprogram. Lägg till startprogram och stoppa in kommandot
Det borde fixa problemet.
Logga ut och kolla längst ner på skärmen.
Annars finns ju en nödlösning att ställa om det till svensk layout under System > Inställningar > Uppstartsprogram. Lägg till startprogram och stoppa in kommandot
gconftool-2 --set /desktop/gnome/peripherals/keyboard/kbd/layouts --type list --list-type string [se]
Bowmore: Kommandot funkar som du säger.
Tar bort us alternativet.
Hehe. Det var som du trodde, det stod us längst ner vid login. Jag kör autologin på denna så jag har aldrig ens sett login prompten.
Tack!!!
mvh
Anders
Hehe. Det var som du trodde, det stod us längst ner vid login. Jag kör autologin på denna så jag har aldrig ens sett login prompten.
Tack!!!
mvh
Anders
- HOLMEN
- Fadder
- Kontakt:
Re: [Löst]Tangentbordet vägrar fortsätta vara svenskt.
Har också autologin så detta borde lösa saken för mig med. Ska testa så fort jag kan.