Nybörjare med linux/ubuntu 9,1 sedan en månad tillbaka..Kör en laptop Dell XPS M1330, ubuntu är enda OS i maskinen.
Problem jag stött på efter vägen har lösts i och med forumläsande. NU har jag dock kommit till ett problem jag ej hittar svar på:
-Försöker ladda upp filer (foto på tradera) och kommer ingenvart..datorn står bara och tuggar och visar "0% överfört" tills det avbryts med en felruta.
Provar med trådbunden anslutning...samma sak.
Provar ladda upp en fil i ett mail i hotmail med samma resultat. "okB av 10Mb"..inget händer!
Provar bredbandskollen.se och får resultatet Skicka: 0.05Mbit/sek, Ta emot: 4.98Mbit/sek samt svarstid 17ms.
Varför? Kan det vara min internetleverantör (en lokal datafirma som säljer kapacitet av sin feta lina till byn) som blockerar på nåt sätt? Att nån port måste öppnas eller liknande? När jag provar en liten fil (under 50kB) på tradera och efter låång tid, flera minuter, så ligger den på plats som den ska så helt spärrat är det ju inte..
Var börjar jag felsöka?!
Problem med uppladdning av filer
Re: Problem med uppladdning av filer
Antingen är det din ISP som har problem, eller så är det modemet eller routern hos dej.
Du skriver inte om du har ADSL så jag antar det.
Prova dra ur modemet ur telejacket och sätta tillbaka det efter nån minut.
nästa steg kan ju vara att återställa routern (det brukar finnas nån resetknapp).
Du skriver inte om du har ADSL så jag antar det.
Prova dra ur modemet ur telejacket och sätta tillbaka det efter nån minut.
nästa steg kan ju vara att återställa routern (det brukar finnas nån resetknapp).
Re: Problem med uppladdning av filer
Tack för svar. Nätverket är uppbyggt som ett radionätverk då det är långt mellan hushållen. På vinden sitter radiomodem med inbyggda trådanslutningar och trådlösa funktioner. Laptopen är ansluten via dennas trådlösa funktion.
Provat återstarta modemet men utan resultat.. Antar att det som återstår är att fråga datalev. om råd..
Provat återstarta modemet men utan resultat.. Antar att det som återstår är att fråga datalev. om råd..