Lite äldre laptop- Vilket Linux rekommenderas?

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Etum

Lite äldre laptop- Vilket Linux rekommenderas?

Inlägg av Etum »

Hallå!

Jag var precis och räddade en laptop ur dataskroten på jobbet, en P4 med 512 MB minne, och ett ATI Radeon 7500. Tänkte den kunde funka bra som en enkel chat(typ Pidgin) och surfa-på-nätetdator, mycket mer behöver den inte kunna.
Tänkte om någon har ett tips på vilken distro som kunde vara bra att installera? Ubuntu har jag kört tidigare på andra datorer, men det kanske finns någon annan distro som går ännu snabbare?

Tack på förhand. :)
Senast redigerad av 1 Etum, redigerad totalt 21 gånger.
Användarvisningsbild
xtr3m3
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Lite äldre laptop- Vilket Linux rekommenderas?

Inlägg av xtr3m3 »

Nu har jag inte testat det så mycket själv men puppy linux kanske :)

Utanför ämnet: Vad folk ska kasta saker bara för att dom köper nytt. Ibland kan man hitta fullt fungerande saker folk har kastat.
Bild
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

Låter som att Lubuntu skulle vara något för dig? Det är Ubuntu med Lightweight X Desktop Environment (LXDE).

http://www.lathund.nu/2009/08/31/forsta ... finns-ute/

En annan variant är http://u-lite.org som gick under namnet Ubuntu Light förut.
Etum

Inlägg av Etum »

På den länkade sidan läser jag att Lubuntu finns i "en första experimentell version", vilekt låter lite vanskligt, tror jag hoppar över den så länge, men jag kanske återkommer. Tack för tipset Cryingfreeman.

Nu ska jag testa att ladda ner Puppy, tack till dig med xtr3m3!

Är det någon som har andra tips på distros får ni gärna fylla på listan ändå, alltid kul med flera alternativ.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Arch?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Hade du läst vidare hade du sett att det experimentiella är att den bygger på Ubuntu 9.10 som släpps om 8 dagar. Inlägget skrev jag i augusti.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Jag har installerat ubuntu på en gammal bärbar Compaqdator med 192MB tillgängligt ram, ATI-grafik (minns inte vilket kort). Den körs med LXDE och tuffar på hur fint som helst, känns inte alls slö. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
jan
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av jan »

Crunchbanglinux http://crunchbanglinux.org/ är inte helt fel. :)
m!rage

Inlägg av m!rage »

Eftersom vi är på svenska Ubuntu-forumet vill jag passa på att tipsa om Ubuntu! P4 med 512MB minne bör absolut klara standardinstallationen utan problem.
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

m!rage skrev:Eftersom vi är på svenska Ubuntu-forumet vill jag passa på att tipsa om Ubuntu! P4 med 512MB minne bör absolut klara standardinstallationen utan problem.
Skulle den sen kännas lite slö, kan man installera lxde miljön med lätthet. ;D
Jonas_186
Kontakt:

Inlägg av Jonas_186 »

Debian med XFCE eller LXDE hade kanske varit något? testa och kolla!

klicka på den här länken och sök efter följande " debian-503-i386-xfce+lxde-CD-1.iso"

http://cdimage.debian.org/debian-cd/5.0.3/i386/iso-cd/

Vill du ha lite "windows LOOK " över det hela kan du testa Linux mint XFCE:)

http://www.linuxmint.com/download_ce.php

Lycka till! :)
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

Etum skrev:Hallå!

Jag var precis och räddade en laptop ur dataskroten på jobbet, en P4 med 512 MB minne, och ett ATI Radeon 7500. Tänkte den kunde funka bra som en enkel chat(typ Pidgin) och surfa-på-nätetdator, mycket mer behöver den inte kunna.
Tänkte om någon har ett tips på vilken distro som kunde vara bra att installera? Ubuntu har jag kört tidigare på andra datorer, men det kanske finns någon annan distro som går ännu snabbare?

Tack på förhand. :)
Det går alldeles utmärkt att köra ubuntu på den, sen kan du installera LXDE dessutom, och skifta mellan Gnome och LXDE vid Inloggningen->Sessioner.
Jag kör ubuntu 8.04 på en P3a och 512MB Ram, Geforce2 MX400. Den är inte jättesnabb, men inte irriterande långsam heller...
krassegrand
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av krassegrand »

Jag har en gammal HP Omnibook (P3) som jag har lite problem med. Lite om det finns i länken http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44852
Jag tänkte installera Ubuntu 9.10 på den för att komma åt Windows XP som redan finns där, men för att kolla om det gick ville jag tasta alternativet "prova Ubuntu utan att ändra något på datorn" men innan den hinner installera färdigt hänger den sig. Jag har provat 2 gånger med samma resultat. På hårddisken finns ca 90 GB inte partitionerat som jag tänkte använda vid installationen, behövs kanske det utrymmer också vid alternativet "prova Ubuntu utan att ändra något på datorn"? Jag tror att HDn är ganska full.
Skulle det kanske fungera bättre med en tidigare version av Ubuntu? Jag har så tidig som 8.04.
Hårddisken har nu en
1 Primär partition
1 Utökad med
3 logiska partitioner som används av det installerade progammet
jag tänkte förstora den utökade partitionen och skapa
/
/home och
swapfil
på den förstorade utökade partitionen och sedan installera.
Låter det vettigt?
Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

krassegrand skrev:Jag har en gammal HP Omnibook (P3) som jag har lite problem med. Lite om det finns i länken http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44852
Jag tänkte installera Ubuntu 9.10 på den för att komma åt Windows XP som redan finns där, men för att kolla om det gick ville jag tasta alternativet "prova Ubuntu utan att ändra något på datorn" men innan den hinner installera färdigt hänger den sig. Jag har provat 2 gånger med samma resultat. På hårddisken finns ca 90 GB inte partitionerat som jag tänkte använda vid installationen, behövs kanske det utrymmer också vid alternativet "prova Ubuntu utan att ändra något på datorn"? Jag tror att HDn är ganska full.
Skulle det kanske fungera bättre med en tidigare version av Ubuntu? Jag har så tidig som 8.04.
Hårddisken har nu en
1 Primär partition
1 Utökad med
3 logiska partitioner som används av det installerade progammet
jag tänkte förstora den utökade partitionen och skapa
/
/home och
swapfil
på den förstorade utökade partitionen och sedan installera.
Låter det vettigt?
Jörgen
Lite sent svar så jag får fråga hur har det gått ist?
krassegrand

Inlägg av krassegrand »

Jag har förklarat på en annan tråd (i Flasback) så jag länkar dit
https://www.flashback.info/showthread.php?t=1066228
Detta är det egentliga "hela" problemet som nu är nästan löst.
Jag ska prova att installera "Ubuntu.se:s Remix4.0" senare bara för att se om det går.
Just nu har jag en del annat som går före.
Jag har en 20GB HDD som bara ligger och skräpar, skulle den räcka?

Jörgen
m!rage

Inlägg av m!rage »

Räcker teoretiskt sett med runt 5GB för att installera Ubuntu. Du vill nog ha lite att växa i om du ska göra mer än att bara testa det så sätt 8-10 till / och resten till /home
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

df -h ger mig följande värde:

Kod: Markera allt

Filesystem            Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/sda3             9.7G  3.9G  5.4G  42% /
Nu har jag visserligen tagit bort t.ex OpenOffice som tar upp lite men annars har jag ju GNOME, GIMP etc så 5GB bör ju räcka bra om du vårdar dom. :) Själv har jag 10 GB och det räcker väldigt bra.
krassegrand

Inlägg av krassegrand »

Det är underbart!
Ska bli kul att testa.
Jörgen
bittin
Kontakt:

Inlägg av bittin »

Xubuntu eller Debian
Användarvisningsbild
Skates
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Skates »

Hej!

Jag har samma problem, nämligen att hålla liv i en gammal laptop med P4-processor 512 MB RAM och 20 GB hårddisk. För surfning, spela musik och lite annan vanlig hemanvändning.

Efter att ha slängt ut Win XP så installerade jag Ubuntu 9.10, men jag upplevde att den var i stort sett lika seg och resurskrävande som XP. Så jag började att titta mig om efter någon resurssnålare distribution

• Jag läste i Hunds blogg om Lubuntu, så jag laddade ned den senaste alfan. Den så lovande ut, men var alldeles för buggig för att vara körbar. Jag lyckades inte ens installera den utan endast köra Live-cd. Men det jag kunde se såg bra ut.

Xubuntu kändes inte som nått alternativ sedan jag läst mig till att den är lika resurskrävande som vanliga Ubuntu

• Sen testade jag U-lite. Även där hade jag lite problem med installationen, men jag lyckade i vart fall få till en riktig installation. Men det var en hel del saker som saknades eller inte funkade, jag hade t ex problem med att få igång trådlöst bredband (wifi). Dessutom skickar de med en konstig webbläsare som jag inte blev vän med (Kazehakase). Kanske skulle man kunna ersätta den med Firefox/Opera/Cromium? Och mecka till det övriga som inte funkade?

• Hur som helst, jag slände ut U-lite och in med Crunchbang (#!) i stället. Nu fungerade allt direkt ”ur lådan” och det mesta som jag behöver fanns med på skivan. Nackdelarna med Crunchbang är egentligen två. Dels är det så fult att klockorna stannar (smaksak iofs) Dels har jag ingen aning om hur man installerar nya program (och får in dem i menystrukturen). Jag skulle vilja ha Wine+Spotify men har inte en susning om hur man går tillväga. (Jag är ingen haxx0r direkt).

Jag testade att installera LXDE ovanpå Crunchbang, först såg det trevligt ut, men det var mycket som inte riktigt fungerade, bland annat att göra shutdown, så jag får nog slänga ut det.

Så nu sitter jag här med en bunt .iso skivor och undrar hur jag ska göra. Testa ytterligare några distar, Puppy? Eller MasonitLinux, eller vad det heter? >:D

Jag lutar nog åt att köra Crunchbang tills vidare och väntar på en stabil version av Lubuntu. Eller mecka med U-lite för att få till de funktioner som jag vill ha. Eller..ja, Vad tycker in att jag ska göra?
Ubuntu Gnome 14.04 LTS
ASROCK N68-GS3 UCC, 2GB RAM, AMD Phenom II X6 1055T,Arctic Cooling Freezer 13, XFX GeForce 9500GT, Kingston SSD 120 GB, Samsung HD 1,0 TB
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"