Bank ID - Ubuntu 8.04

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
rkl

Bank ID - Ubuntu 8.04

Inlägg av rkl »

Jag har alltså gjort en nyinstallation av Ubuntu 8.04 LTS och får inte Bank ID att fungera. Jag har installerat från Skandiabanken.

Jag har installerat Nexus Personal med hjälp av länken nedan:
http://ubuntu-se.org/wiki/NexusPersonal

När jag försöker hämta hem ett Bank ID får jag ett felmeddelande att certifikat saknas. Skandiabankens Bank ID support menar att detta felmeddelande kan genreras av flera skäl, men kan inte hjälpa till. Verkar inte särskilt kunniga när det gäller Linux.

Mycket tacksam för hjälp.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Bank ID - Ubuntu 8.04

Inlägg av Lars »

Hur visas detta felmeddelande? I själva webbsidan, i en dialogruta, i BankID-applikationen...?

Jag vet inte alls vilket certifikat det är som avses. Men kolla under redigera -> inställningar, avancerat, fliken kryptering. Klicka på visa certifikat. Under fliken utfärdare har jag två certifikat från "SkandiaBanken Aktiebolag (publ)": "SkandiaBanken e-Customer CA2 for BankID" och "SkandiaBanken Internetbank CA03".

Möjligtvis är det ena certifikatet för den gamla inloggningen och det andra enbart för BankID, vad vet jag. Någon annan som använder Skandiabanken kan kanske kolla hur det ser ut hos dem.
rkl

Inlägg av rkl »

Felmeddelandet visas i en särskild ruta som poppar upp.

När jag kollar som du föreslår, kommer certifikathanteraren upp. Klickar jag på "dina certifikat" kommer en tom ruta upp.

Klickar jag på personer, servrar och övriga, förblir rutan tom. Klickar jag däremot på "utfärdare", får jag upp många rader, dock ingen som jag kan identifiera som Skandiabanken. Vet du vad detta är??

Jag loggar sedan in på Skandiabanken och plockar upp sidan med Bank ID. Där hittar jag två giltiga Bank ID på fil; två ogiltiga där giltighetstiden löpt ut; samt ett tiotal spärrade, som jag tror har att göra med mina idoga försök. De två "giltiga" tror jag är de som Skandiabankens Bank ID hjälp menade är tomma skal och som jag kan ta bort.

På annat ställe hos Skandiabanken kan jag se två giltiga Certifikat, som kan användas tills de löper ut, för inloggning på det gamla sättet.
rkl

Inlägg av rkl »

Jag pratade med Skandiabanken och dom meddelade mig att bank ID kräver Firefox 3.5. Sökte efter denna version i Synaptic utan att finna den. Finns det? I så fall var??
Lars

Inlägg av Lars »

rkl skrev:Klickar jag på personer, servrar och övriga, förblir rutan tom. Klickar jag däremot på "utfärdare", får jag upp många rader, dock ingen som jag kan identifiera som Skandiabanken. Vet du vad detta är??
Jag provade att radera de certifikaten och inloggningen fungerade ändå. Det är möjligt att de har med den gamla inloggningen att göra. Hur som helst verkar de inte vara viktiga.
rkl skrev:Jag pratade med Skandiabanken och dom meddelade mig att bank ID kräver Firefox 3.5. Sökte efter denna version i Synaptic utan att finna den. Finns det? I så fall var??
Jag tror uppriktigt sagt inte att du ska bry dig om vad Skandibanken säger i den frågan.

Fungerar det med https://test.bankid.com/? I katalogen ~/cbt ska du ha filerna BIDT.krg, cbt.properties och <namn på cert>.p12. Har du de filerna? Hur skapade du dina BankID, i Ubuntu eller Windows?
Användarvisningsbild
jens.tinfors
Kontakt:

Inlägg av jens.tinfors »

Till skillnad mot dej så kör jag ubuntu 9.10.
Installation av BankID fungerar inte här heller, det går däremot alldeles utmärkt att installera och hämta sitt BankID via Mac eller Windows för att sedan exportera det på USB-minne och därefter importera på ubuntu. Se guide => Import från Windows BankID Säkerhetsprogram
rkl

Inlägg av rkl »

Tack för svaret.
När jag kör testet får jag svaret att Nexus Personal är korrekt installerat.
Sen förstår jag inte vilken katalog du avser, /cbt??, var hittar jag den??

Jag har aldrig lyckats installera bank ID i Ubuntu. Däremot i en gammal dator med Windows 2000 P engelsk ver. Exakt hur kommer jag inte ihåg, men jag följde proceduren utan problem.

Hoppas du har tålamod.....
Lars

Inlägg av Lars »

Med ~ menas din hemkatalog, så ~/cbt/ betyder att katalogen cbt ligger i hemkatalogen (alltså /home/rkl/cbt eller liknande).

Du kanske ska testa Jens förslag att importera ett BankID från Windows istället.
rkl

Inlägg av rkl »

Tack för svaret.
Jag hittade nu katalogen. Filen BIDT.krg finns inte där, däremot cbt.properties och två <namn på cert>.p12. Betydelsen av detta förstår jag inte. Kan det betyda att Nexus Personal inte är korrekt installerat, trots att testen visar motsatsen??

I Windows datorn har jag inte Bank ID kvar, eftersom det försvann när jag bytte webläsare till Firefox.
Lars

Inlägg av Lars »

Exakt vad BIDT.krg fyller för syfte vet jag inte. Vad händer om du startar Nexus Personal då, ser du dina två certifikat där?
rkl

Inlägg av rkl »

Jag klickar på Program/Övriga/Nexus Personal och får upp en ruta med två rader och 2 kolumner. Första kolumnen har rubriken "E-legitimation" och andra "Giltigt till". I kolumnen E-leg. står, på varje rad, ett nummer och början på mitt namn; i den andra kolumnen står, på varje rad, det certifikat saknas. Bägge raderna är identiska, med undantag för numret som är olika.

Tacksam för din hjälp.
rkl

Inlägg av rkl »

Har haft en lång diskussion med Skandiabankens Bank ID support. Mitt intryck är att killen där inte visste vad som gått snett för mig. Han ville att jag skulle installera Firefox 3.5 och sedan på nytt försöka installera Bank ID.

Via sidan : https://install.bankid.com/ki

fick jag upp följande info om min dator och programvara:'

UserAgent: : Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; sv-SE; rv:1.9.0.16) Gecko/2009121602 Ubuntu/8.04 (hardy) Firefox/3.0.16 Versionsinformation: Personal=4.10.2.16& libtokenapi_so=4.10.2.16& libP11_so=4.10.2.16& libCardSetec_so=4.10.2.16& libai_so=4.10.2.16& libplugins_so=4.10.2.16& libCardSiemens_so=4.10.2.16& libBranding_so=4.10.2.16& libCardPrisma_so=4.10.2.16& personal_bin=4.10.2.16& platform=linux& distribution=ubuntu& os_version=8.04& best_before=1265218861&

Har någon synpunkter på detta??

Jag hittar inte Firefox 3.5 i Synaptic. På något ställe hittade jag information om att alla tillägg mm ännu inte finns med i version 3.5; möjligen är det därför den inte finns med i Synaptic. Därför har jag ännu inte installerat version 3.5, av rädsla för att kludda till min dator.

Nu vet jag inte vad jag skall göra för att få Bank ID att fungera.
Användarvisningsbild
jens.tinfors
Kontakt:

Inlägg av jens.tinfors »

Jag förstår varför din installation klagar över att certifikat saknas. Filen ~/cbt/BIDT.krg är en nyckelringsfil (krg=keyring) som bla innehåller certifikat för din bank. Den pekar även ut själva e-leg filen, den som ligger under ~/cbt och slutar på .p12. Varför du saknar BIDT.krg vet jag däremot inte.

Det tycker det låter som att nexus personal är korrekt installerat på din dator. Kanske saknas något lib för att ta hand om nyckelringen.. Jag antar att du betat av de felkällor som listas på wiki/NexusPersonal.

Här är uppgifter om min webläsare/OS:

Kod: Markera allt

UserAgent: : Mozilla/5.0 (X11; U; Linux x86_64; sv-SE; rv:1.9.1.6) Gecko/20091215 Ubuntu/9.10 (karmic) Firefox/3.5.6 Versionsinformation:  Personal=4.10.2.16& libCardPrisma_so=4.10.2.16& libplugins_so=4.10.2.16& libCardSiemens_so=4.10.2.16& libP11_so=4.10.2.16& libtokenapi_so=4.10.2.16& libBranding_so=4.10.2.16& libai_so=4.10.2.16& libCardSetec_so=4.10.2.16& personal_bin=4.10.2.16& platform=linux& distribution=ubuntu& os_version=unknown& best_before=1265196345&  
Senast redigerad av 1 jens.tinfors, redigerad totalt 15 gånger.
Lars

Inlägg av Lars »

Jag testade just att radera BIDT.krg, och lyckades sedan återskapa den. Kör helt enkelt kommandot persadm export och spara certifikatet någonstans (som en .nge-fil). Sedan kan du köra persadm import för att importera samma certifikat igen. Tänk på att göra en säkerhetskopia av ~/cbt innan du ger dig på det här, inga garantier ges ;)
rkl

Inlägg av rkl »

Jag är mycket tacksam för tipsen från både Jens och Lars; ni har engagerat er. Nu tycker jag det har blivit för svårt, då jag inte är programmerare, även om jag har mycket datavana.

Jag vill nu försöka göra en ren ominstallation. När jag nu skall ta bort Nexus personal går jag in på Program/Lägg till/Ta bort; där hittar jag inte Nexus Personal?? Varför då!!

Går jag in på program/Övriga ser jag Nexus Personal.

Min fråga; hur rensar jag bort Nexus Personal helt och hållet.
Användarvisningsbild
jens.tinfors
Kontakt:

Inlägg av jens.tinfors »

Nexus personal installerade du via scriptet som du laddade ner från BankID:

./install.4.10.2.16.sh i
Förhoppningsvis har du fortfarande katalogen personal-4.10.2.16 kvar. Om inte så är det bara att ladda ner BankID igen.
Sedan placerar du dig i katalogen där du laddade ned det och kör scriptet med parametern 'u' för att köra av-installation

./install.4.10.2.16.sh u
Hoppas du får ordning på prylarna!
mvh/jens
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Det är inte så att du inte har hämtat en e-legitimation ifrån din banks hemsida då?
rkl

Inlägg av rkl »

Bussigt, Holmen, att du hjälper mig.
När jag går in på Skandiabankens hemsida och vill skaffa ett bank Id följer jag proceduren som anvisas.
Jag får ett meddelande att Nexus Personal är korrekt installerat; jag får t o m ett meddelande att Bank ID är installerat på min dator. När jag sedan skall logga in kommer ett felmeddelande som anger att "ingen e-leg finns tillgänglig, referens 10033".

Jag har frågat webmaster som ännu inte svarat.

Det kom ett svar från Webmaster på Skandiabanken där han föreslog att jag skulle uppdatera Firefox till version 3.5. Fungerar denna version till alla delar med Linux Ubuntu??

I Synaptic hittar jag ingen senare version av Firefox än den jag har 3.0.17
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Har du skaffat ett e-leg då? Så att när du själv öppnar Nexus Personal så finns du med i listan?
Annars är ett alternativ för att få Firefox 3.5 att lägga till Mozillas egna förråd (PPA).

Öppna System > Administration > Programvarukällor. Gå till fliken tredjepart, klicka på lägg till och klistra in denna rad:
deb http://ppa.launchpad.net/ubuntu-mozilla ... ppa/ubuntu hardy main

Läs sedan om listan, när du får det valet då du stänger fönstret. Sök sedan reda på Firefox 3.5 och installera på valfritt sätt ;)
rkl

Inlägg av rkl »

Tack igen för ditt tålamod,

Jag gjorde som du sade och fick upp detta felmeddelande:

Misslyckades med att hämta http://ppa.launchpad.net/ubuntu-mozilla ... ackages.gz 404 Not Found
Misslyckades med att hämta http://ppa.launchpad.net/ubuntu-mozilla ... ackages.gz 404 Not Found
Vissa indexfiler kunde inte hämtas, de har ignorerats eller så har de gamla använts istället.

När jag försöker gå in i Synaptic får jag följabde meddelande:

Det finns ytterligare en Synaptic som kör i icke-interaktivt läge. Vänta på att det avslutas först.

Har något hängt sig??

Nu kom jag in i Synaptic; hittade inget Firefox 3.5!!
Skriv svar

Återgå till "Internet"