HD strul [LÖST]
HD strul [LÖST]
Tjosan !
Har lite HD strul med en XP maskin, har kört dualboot på den med Ubuntu 9.10 ett tag nu o de har funkat felfritt.
Saken är den att ja skulle plocka bort Ubuntu från datorn men det står fortfarande kvar där man kan välja operativsystem, klickar man på Ubuntu så kommer det fram att det är fel på filen hal.dll i windows och att man ska ersätta den med en kopia.
Detta har hänt en gång tidigare vid avinstallation av Ubuntu och då bytte jag ut filen med resultat att datorn krascha vid omstart så inget funka.
Det problemet lösta jag genom att koppla in hårddisken i en annan Win maskin och radera partionen samt körde in ett nytt XP.
Nu har det alltså hänt igen och vill inte byta ut hal.dll filen med risk för krasch igen då jag inte har tillgång till en annan dator + att cd/dvd spelaren är sönder så jag kan inte köra in en XP skiva för ominstallation, eventuellt reparera XP.
Provade även en systemåterställning med enda resultat att Ubuntu kom tillbaka i program listan men inte fungera.
Nån som vet varför det blir på detta viset, har det hänt nån annan och hur löste ni det ?
Har lite HD strul med en XP maskin, har kört dualboot på den med Ubuntu 9.10 ett tag nu o de har funkat felfritt.
Saken är den att ja skulle plocka bort Ubuntu från datorn men det står fortfarande kvar där man kan välja operativsystem, klickar man på Ubuntu så kommer det fram att det är fel på filen hal.dll i windows och att man ska ersätta den med en kopia.
Detta har hänt en gång tidigare vid avinstallation av Ubuntu och då bytte jag ut filen med resultat att datorn krascha vid omstart så inget funka.
Det problemet lösta jag genom att koppla in hårddisken i en annan Win maskin och radera partionen samt körde in ett nytt XP.
Nu har det alltså hänt igen och vill inte byta ut hal.dll filen med risk för krasch igen då jag inte har tillgång till en annan dator + att cd/dvd spelaren är sönder så jag kan inte köra in en XP skiva för ominstallation, eventuellt reparera XP.
Provade även en systemåterställning med enda resultat att Ubuntu kom tillbaka i program listan men inte fungera.
Nån som vet varför det blir på detta viset, har det hänt nån annan och hur löste ni det ?
Senast redigerad av 1 Enigma, redigerad totalt 3 gånger.
- Osprey
- Kontakt:
Re: HD strul
Har du fortfarande kvar "grub" som bootloader..?
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Hmm var kan jag se det ?
Du ser det i uppstarten när du ska välja operativsystem. Men på din beskrivning låter det som att du har installerat Ubuntu med Wubi, stämmer det? Du vill alltså ta bort Ubuntu, har du då gjort det i Windows Lägg till/ta bort program eller hur har du gått tillväga?
Stämmer att jag installera via Wubi.
Japp jag plocka bort genom Windows Lägg till/ta bort program.
Japp jag plocka bort genom Windows Lägg till/ta bort program.
- Osprey
- Kontakt:
Om det är XP eller något äldre Windows du kör så borde det isåfall räcka att editera C:\BOOT.INI och ta bort Ubuntu. Är det Vista, 7:an eller något annat nyare så borde du kunna fixa det med EasyBCD...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
Japp, att Ubuntu hänger kvar i XPs bootmeny var en bugg som är rättad nu. Antagligen var det ett tag sen du installerade Ubuntu så då hade du inte den rättade versionen. Men som Osprey skriver, ta en backup på boot.ini och editera sen boot.ini med Notepad och ta bort raden som innehåller Ubuntu.
Hmm hittar inte inte boot.ini i C:\
kommer inte upp om ja söker på den heller.
Men en textfil hoppar upp om jag skriver C:\boot.ini i utforskaren men denna kan inte ändras eftersom den e skrivskyddad.
Edit: Fixade det nu, tack så mycket för hjälpen
kommer inte upp om ja söker på den heller.
Men en textfil hoppar upp om jag skriver C:\boot.ini i utforskaren men denna kan inte ändras eftersom den e skrivskyddad.
Edit: Fixade det nu, tack så mycket för hjälpen

Japp, den är dold och skrivskyddad.
Kommer inte ihåg hur man kommer till listan där man bockar för Visa dolda systemfiler, men nån annan kanske minns. Kanske var det i Explorer man gjorde det, annars kan jag kolla upp det senare. Sen behöver du högerklicka på filen, välja egenskaper och ta bort skrivskyddet innan du ändrar.
Edit:
Såg att du fixade det
Kommer inte ihåg hur man kommer till listan där man bockar för Visa dolda systemfiler, men nån annan kanske minns. Kanske var det i Explorer man gjorde det, annars kan jag kolla upp det senare. Sen behöver du högerklicka på filen, välja egenskaper och ta bort skrivskyddet innan du ändrar.
Edit:
Såg att du fixade det