Lösenordet till min /home har plötsligt blivit för kort.

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Lösenordet till min /home har plötsligt blivit för kort.

Inlägg av Broder Tuck »

Hej.

Möjligen valde jag fel forumdel för postningen.
Hä' ä' bar' å' flytt, i så fall.

Mitt problem är:
Jag har installerat Karmic desktop på datorn. Vid installationer efter ver. 9.04 har systemet alltid klagat på att jag har ett för kort lösenord (sex positioner)).
Detta har jag alltid negligerat. Allt har varit frid och fröjd. Ett antal installationer senare, sitter jag nu och skall lägga till användare i min installation.
Det går inte att låsa upp dialogfönstret för "användarinställningar". Det går heller inte att öppna min egen profil under "Användarprivilegier" eller
"Avancerat". Under fliken "Konto", finns alternativet "Byt lösenord .. ", det är den enda dialogdel som är öppnad för mig.

Jag lade in ett nytt lösenord. Denna gång på 8 positioner och den tog det. Startade om datorn, loggade in med det nya lösenordet, utan problem.
Försökte sedan att byta tillbaks till det tidigare lösenordet, men efter lång och frustrerande väntan, kommer till slut ett meddelande om, att lösenordet
är för kort.

Som jag ser det, finns nu bara alternativet att göra en nyinstallation. Med det gamla, för korta lösenordet, även denna gång. Jag använder just det, på
flera andra ställen här hemma och vill ogärna ha olika lösenord för olika distar.

Finns det möjligen några andra alternativ? Istf nyinstallation.
Det är en knapp vecka sedan jag gjorde det senast. På denna burk. Satt halva natten i natt, med andra installationer. Jag börjar bli halvless . . .

En nyinstallation riskerar väl förmodligen, att återupprepa problemet, i den händelse att detta är frukten av en ändring upstreams i Ubuntu.
Någon som har sett något om det?

Hälsningar

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Lösenordet till min /home har plötsligt blivit för kort.

Inlägg av Rune.K »

Under förutsättning att du inte krypterat din hemma-mapp, isåfall är det nog endast ominstallation som gäller.
Prova att starta datorn i "recovery mode" ser du inte alternativet så tror jag att man håller ner Shift-tangenten...
Då kommer du till console-läget med rooträttigheter.
Där kan du ändra ditt lösenord.
passwd "användarnamn" utan "-tecknen.
Då får du frågan "ange ditt nya lösenord", skriv ditt nya lösenord och tryck Enter
Därefter får du uppmaningen att skriva ditt nya lösenord igen.
Violà!
Starta om datorn och lycka till!

Edit: Jag redigerade mitt inlägg...det var fel...
Jag testade med Kubuntu 9.10 och inga problem att byta lösenord enligt ovan.
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

Rune.K skrev:Under förutsättning att du inte krypterat din hemma-mapp, isåfall är det nog endast ominstallation som gäller.
Prova att starta datorn i "recovery mode" ser du inte alternativet så tror jag att man håller ner Shift-tangenten...
Då kommer du till console-läget med rooträttigheter.
Där kan du ändra ditt lösenord.
passwd "användarnamn" utan "-tecknen.
Då får du frågan "ange ditt nya lösenord", skriv ditt nya lösenord och tryck Enter
Därefter får du uppmaningen att skriva ditt nya lösenord igen.
Violà!
Starta om datorn och lycka till!

Edit: Jag redigerade mitt inlägg...det var fel...
Jag testade med Kubuntu 9.10 och inga problem att byta lösenord enligt ovan.
Funkar väl utan att starta om i recovery mode?
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

KiviE skrev: Funkar väl utan att starta om i recovery mode?
Jodå det bör fungera!
Det är bara det att jag inte kommer hur man använder kommandot sudo i terminalen.
Flertalet Ubuntuanvändare sätter aldrig lösenord på rootkontot...
Själv sätter jag alltid ett lösenord på rootkontot i Ubuntu för att sedan kunna använda kommandot su i terminalen.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Tack för att ni hjälper till.
Rune.K skrev:Under förutsättning att du inte krypterat din hemma-mapp, isåfall är det nog endast ominstallation som gäller.
Medvetet, har jag inte krypterat den. Jag har däremot "skruvat och brottats" med virtualbox. Möjligen har jag åsamkat något, vid dessa försök.
När jag tänker på det, så skulle det rent av kunna vara en orsak. . .

Natten till idag, kom jag så långt med mitt virtualbox, att jag lyckades ta mig igenom en hel installation av Mint Helena på samma burk.
Däremot frystes virtualboxen efter omstarten, så längre kom jag inte. Jag skall börja med att avinstallera virtualboxen hos mig.

Kan jag enkelt se, om home har blivit krypterat?

Rune.K skrev: . . passwd "användarnamn" . .
Testade det i terminalen. Det kanske inte var tillräckligt, med bara en terminal. Utput blev:
leif2b@leif2b-desktop:~$ passwd leif2b
Ändrar lösenord för leif2b.
(nuvarande) UNIX-lösenord: . . . . . . . . . . . . (mitt tilltvingade, nya, 8-positioners)
Ange nytt UNIX-lösenord: . . . . . . . . . . . . . . . (det gamla, finare, ;D )
Ange nytt UNIX-lösenord igen: . . . . . . . . . . ( samma som föregående ;) )
Bad: new password is too simple
Ange nytt UNIX-lösenord:
Körde med sudo su och, si . . .
leif2b@leif2b-desktop:~$ sudo su
[sudo] password for leif2b:
root@leif2b-desktop:/home/leif2b# passwd leif2b
Ange nytt UNIX-lösenord:
Ange nytt UNIX-lösenord igen:
passwd: uppdatering av lösenord lyckades
root@leif2b-desktop:/home/leif2b#
Det gick att ändra, synbarligen.
Men problemet kvarstår.

Jag kan inte göra något i användarinställningar. Inget låser upp den rutan. Med båda lösenorden i olika försök,
så är samtliga möjliga "klick-alternativ" låsta. Utom där jag kan ändra lösenordet. Men efter att ha försökt att
göra det, får jag till svar att "konfigurationen kunde inte sparas" ??? En sicken hum, hum . . . kraftord. ;D

Jag har också googlat en del. Som ses här av min sökning, fanns enbart på mitt sökbegrepp, 254.000 träffar. Ugh.
Ett intressant svar fanns i denna tråd (från 2006!) i inlägg nr 5. Jag testade med att ta bort ordet "obscure", startade om, utan resultatförändring.

Jag kommer inte vidare. Skall ägna en del av förnatten på att skumma igenom fler trådar och söka på ubuntu.com och ubuntuforums.org.
Men vill också avvakta denna tråds utveckling och se om jag får fler tips o/e förslag.
ALLT emottages med tacksamhet
;)

Förmodligen blev disken krypterad. Som tidigare har sagts, hur ser jag det och, om så är, hur häver jag det?
Det blir också ett alternativ, innan jag tar en ominstallation.

Det känns som om att det finns en lösning "där ute". Tack till er båda, så här längt. Jag hoppas på fler förslag.
Jag förbereder mig för en ominstallation inom de närmaste två dygnen, ifall jag inte kommer längre och startar
nu upp Lucky Backup för en dito, av /home.
(Finns redan, men inte dagsfärsk och mycket skruva och installerat, blev det senaste natten). Sedan får det
bli någon av de andra datorerna under tiden som jag hoppas på än fler råd och tips.

Ha det gott,
Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Aaaahhhhh . . . .

Jag börjar en nyinstallation nu. Med det gamla, invanda lösenordet än en gång.

Med andra ord, så behöver jag inga direkta råd eller tips för stunden.
Synpunkter eller liknande, kan ju ändå kanske införas i tråden. Vem vet, de kanske kan hjälpa fler,
med tiden.

Tack ändå.

Tukken
Användarvisningsbild
Louie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av Louie »

För ordningens skull flyttadar jag din tråd kära Broder och kanske ger den en liten bump för mer input av andra användare :)

//L
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
gusse02
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av gusse02 »

Jag tror snarare det hänger ihop så här: lösenord styrs av PAM (Pluggable Authentication Modules). Om man tittar i filen /etc/pam.d/password så refererar den till common-password. I filen /etc/pam.d/common-password finns reglerna för hur lösenord skall kontrolleras.

Jag har en VirtualBox med Karmic. I min fil finns raden:

Kod: Markera allt

password        [success=1 default=ignore]      pam_unix.so obscure sha512
Kollar man manualen för pam_unix så förstår man att default min längd är 6 tecken. obscure däremot kontrollerar lite fler saker som: palindrome, case change only, similar, simple, rotated.

Man kan komma runt detta genom att helt enkelt ta bort obscure så ska du kunna använda ett enkelt lösenord på 6 tecken.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Gusse02.

Tack för att du hjälper till. Ja, jag var också inne på det där, igår natt. Läste ett antal sidor om det.
Sökte också i motsvarande filer i min dator. Jag testade bl.a. just detta med obscure, som du kan
se i ett av mina inlägg här ovan. Men, ingen förändring, trots borttagande och efter omstart av datorn.

Så, jag lade tillbaks det till ursprunget, innan jag lämnade. Jag hade önskat att jag skulle ha funnit en fil, där jag själv
skulle ha kunnat ändra antalet positioner. (Det är sex st jag har i gamla lösenordet). I äldre trådar gavs sådan information
om att det har gått tidigare, att själv ställa in parametrar för antal positioner, men när jag kollade i mina motsvarande filer,
så var skrivningarna annorlunda nu för tiden. Rackans. Jag ville inte gå djupare in i det, med risk för att jag skulle "villa bort"
mig. ;)

Ja, tack ändå, men som du ser här ovan, så blev det en helt ny installation. Formattering av både root och /home.
Bra med backuper och med olika datum för dem. Jag slängde in näst yngsta backupen på både system (delar av usr och share, bl.a.)
och hela gamla /home från början av december. Än så länge lirar det helt förträffligt. . . . 8) :P :P

För tillfället kör jag tillbaks alla installerade program efter sparad lista. Också den, från december (slutet av).
Principen för att spara ner en förteckning av installerade program är tagen från Bossiemans suveräna bloggsida.

Hälsningar

Tukken
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

enl. min mening så kan ett lösenord aldrig bli för långt. det är minnesreglerna som är dåliga.

/\/\3D_rEtT_|nS7ÄlLN1nG_fU|\|k4R_a1|T
Gunne
Kontakt:

Inlägg av Gunne »

Hej Broder Tuck,

Kanske lite sent ser jag, men går det inte ändra password policy enligt vad som beskrivs i denna dokumentationen ?

Länk: User Management

Har personligen inte provat ändra policy.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"