hej,
jag har under Places skapat en ftp-katalog, väldigt smidigt att komma åt filerna på webhotellet surftown. Men hur gör jag för att söka i filerna, om det är lokala filer så går jag in i Applications - Accessories - Terminal och byter katalog (cd) och gör sedan grep. Men går det att göra cd till en ftp katalog?
Sökning i FTP katalog (grep?) [LÖST]
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Sökning i FTP katalog (grep?) [LÖST]
Senast redigerad av 1 PetersJazz, redigerad totalt 3 gånger.
- uppsalanet
- Fadder
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: Sökning i FTP katalog (grep?)
Hej,
Om du har skapat en ftp-katalog så måste du hålla dig till de ftp-kommandon som ftp-servern/clienten klarar.
Här kommer några basic kommandon som de flesta klarar:
get x - hämta hem filen med namnet x.
mget x* - hämta alla filer som börjar på x.
put y - Skicka upp filen y.
mput y* - Skicka upp alla filer som börjar på y.
ls - Lista vilka filer och bibliotek som finns där man står.
dir - Samma som ls. Vissa program ger mer information.
binary - Ställ ftp-programmet i binärt överföringsläge.
pwd - Vilket bibliotek står man i nu? (Path for Working Directory.)
close - Stäng ftp-sessionen mot ftp-servern.
open [värddatornamn] - Öppna en ny ftp-session till ftp-servern x, utan av avsluta ftp-programmet.
quit - Avsluta ftp-programmet (stänger också ftp-session om ej gjort). ? Visar alla kommandon.
lcd y - Ändra på vilket ställe filer laddas ner lokalt till y (även var filer hämtas ifrån med put och mput).
Hälsningar
Fredrik
Om du har skapat en ftp-katalog så måste du hålla dig till de ftp-kommandon som ftp-servern/clienten klarar.
Här kommer några basic kommandon som de flesta klarar:
get x - hämta hem filen med namnet x.
mget x* - hämta alla filer som börjar på x.
put y - Skicka upp filen y.
mput y* - Skicka upp alla filer som börjar på y.
ls - Lista vilka filer och bibliotek som finns där man står.
dir - Samma som ls. Vissa program ger mer information.
binary - Ställ ftp-programmet i binärt överföringsläge.
pwd - Vilket bibliotek står man i nu? (Path for Working Directory.)
close - Stäng ftp-sessionen mot ftp-servern.
open [värddatornamn] - Öppna en ny ftp-session till ftp-servern x, utan av avsluta ftp-programmet.
quit - Avsluta ftp-programmet (stänger också ftp-session om ej gjort). ? Visar alla kommandon.
lcd y - Ändra på vilket ställe filer laddas ner lokalt till y (även var filer hämtas ifrån med put och mput).
Hälsningar
Fredrik
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Tack men det var inte det jag menade.
Jag har gjort Connect to Server och satt upp en ftp-adress tillgänglig direkt från Places. Så jag går in under Places - Surftown och då får jag upp mapparna på servern som om det vore egna lokala kataloger. Men jag tänkte mig att det nog borde gå att adressera den katalogen från Terminalfönstret men det går kanske inte. Jag kopierade katalogerna till lokal katalog och gjorde sedan grep, det gick ganska bra men det hade varit bra om det gick att söka direkt i filerna.
Jag har gjort Connect to Server och satt upp en ftp-adress tillgänglig direkt från Places. Så jag går in under Places - Surftown och då får jag upp mapparna på servern som om det vore egna lokala kataloger. Men jag tänkte mig att det nog borde gå att adressera den katalogen från Terminalfönstret men det går kanske inte. Jag kopierade katalogerna till lokal katalog och gjorde sedan grep, det gick ganska bra men det hade varit bra om det gick att söka direkt i filerna.
Generellt sett så blir dylika monteringar (Anslut till server...) även tillgängliga under sökvägen ~/.gvfs/.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ett annan alternativ ar curlftpfs. Jag gillar fuse ingen rootbehörighet krävs för montera in "diskar"....