Hej alla!
Jag använder Ubuntu 9.10 Karmic 64 bitars-edition och är väldigt nöjd. Vad jag är mindre nöjd över är att jag fortfarande har problem med mitt wlan-kort Atheros AR5008.
Jag har haft problem med mitt kort sedan jag började använda Ubuntu. I 9.04 så kunde jag inte hitta några trådlösa nätverk, men jag fick igång det genom att installera wicd istället för network-manager. När jag installerade Karmic såg jag att kortet ÄNTLIGEN fungerade med network-manager men glädjen blev kortvarig. Nu kan jag hitta trådlösa nätverk och ansluta men efter en stund förlorar jag anslutningen. Det verkar som att den dör när jag laddar ner eller använder Internet mycket, precis som att belastningen blir för hög.
Har inte lyckats googla fram någonting på mitt problem och när jag installerar wicd i karmic så hittas inte ens kortet.
Please help me out!
Problem med WLAN-kortet Atheros AR5008 i Karmic 64
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Re: Problem med WLAN-kortet Atheros AR5008 i Karmic 64
dålig respons
ingen som vet något?

- Fredrik
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Jag har oxå problem med mitt Atheros kort och det är nog ett problem för fler då sökt runt på nätet...
Min tidigare tråd:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 99&start=0
Är ingen linux nisse, men jag tror att Madwifi är en lösning men bara en ren gissning efter att sökt runt
efter problemet på nätet. Har inte själv lyckats installera Madwifi men någon vet kanske vad problemet
med ditt kort är!?
//Fredrik
Min tidigare tråd:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 99&start=0
Är ingen linux nisse, men jag tror att Madwifi är en lösning men bara en ren gissning efter att sökt runt
efter problemet på nätet. Har inte själv lyckats installera Madwifi men någon vet kanske vad problemet
med ditt kort är!?
//Fredrik
- flierman
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
För mig var det enklast att byta till Linux Mint...funkar med mitt AR5008 utan att den tappar signal. Så testa Linux Mint...klockers
Byt dock ut network-manager mot Wicd även i Mint då den verkar ha bättre funktion överlag med Atheros-kretsar.
(den tar då bort network-manager med automatik)
Konstigt nog verkar det vara samma drivrutin där men det fungerar...ath9k. Med wicd-client blir det bättre signal men det brukar inte hjälpa problemet med att uppkopplingen är långsamt och "fastnar" när det gäller Ubuntu och t.e.x Fedora.
Vill du ändå behålla Ubuntu är väl det bästa rådet jag kan ge att att byta till wicd och sen blockera ath9k-drivrutinen och sen dra in windows-drivisarna via ndiswrapper, så gjorde jag med tidigare versioner av Ubuntu innan det fanns någon drivrutin alls till Atheros.
Byt dock ut network-manager mot Wicd även i Mint då den verkar ha bättre funktion överlag med Atheros-kretsar.
Kod: Markera allt
sudo apt-get install wicd
(den tar då bort network-manager med automatik)
Konstigt nog verkar det vara samma drivrutin där men det fungerar...ath9k. Med wicd-client blir det bättre signal men det brukar inte hjälpa problemet med att uppkopplingen är långsamt och "fastnar" när det gäller Ubuntu och t.e.x Fedora.
Vill du ändå behålla Ubuntu är väl det bästa rådet jag kan ge att att byta till wicd och sen blockera ath9k-drivrutinen och sen dra in windows-drivisarna via ndiswrapper, så gjorde jag med tidigare versioner av Ubuntu innan det fanns någon drivrutin alls till Atheros.
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Hej.
Jag har en fråga: har du bockat för backports i programmet "Programkällor"?
Har du därtill installerat de passande backports, som finns i Synaptic?
Det är där, som Ubuntu lägger in drivrutinerna för det mesta.
Tukken
Jag har en fråga: har du bockat för backports i programmet "Programkällor"?
Har du därtill installerat de passande backports, som finns i Synaptic?
Det är där, som Ubuntu lägger in drivrutinerna för det mesta.
Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- flierman
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Jag är nästan mer sugen på att byta wifi-krets då Atheros är katastrof med alla de 10 distar jag kört. Kan ju inte kosta så mycket att byta till nån annan
Jag hade samma problem.
Fick hjälp i den här tråden.
Det fungerar klockrent nu.
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=103&t=45365
Fick hjälp i den här tråden.
Det fungerar klockrent nu.
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=103&t=45365