Ljudredigeringsprogram förstörde inställningar för grafik

Problem med att spela musik, film osv.
advyn
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Ljudredigeringsprogram förstörde inställningar för grafik

Inlägg av advyn »

Jag har suttit och installerat nästan alla cubic, ljudredigerare, synthemulatorer osv som fanns i programcentralen för ubuntu. Nu när jag har startat om datorn så är det tjocka svarta ränder runt alla fönster, allt laggar, det går inte att se på videofiler (ljudet fungerar men det blir bara stillbilder med nån sekunds mellanrum som visas). Jag kan heller inte starta ATI Catalyst Control Center (programmet som hör till min FGLRX drivrutin. Vad ska jag göra för att få till det här? Nått man ska installera om eller ställa in igen? Jag har funderat på att avinstallera alla programmen men jag minns inte exakt vilka jag la in och vilka som fanns tidigare innan problemet.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ljudredigeringsprogram förstörde inställningar för grafik

Inlägg av mcNisse »

Testa att installera om drivrutinen i recovery-mode.

Du ka testa detta... Det första hämtar 9.12 versioe av catalyst drivrutinen. Det andra gör det körbart och det sista kör det. Det är skrivet för att fungera i recovery-mode. För att köra som din vanliga användare behöver du lägga på ett sudo innan det sista kommandot.

Kod: Markera allt

wget https://a248.e.akamai.net/f/674/9206/0/www2.ati.com/drivers/linux/ati-driver-installer-9-12-x86.x86_64.run
chmod +x ati-driver-installer-9-12-x86.x86_64.run
./ati-driver-installer-9-12-x86.x86_64.run
Nackdelen med denna metod är att du måste köra ./ati-driver-installer-9-12-x86.x86_64.run varje gång du uppgraderar kärnan. men det kanke är just en ny kärna som du har råkat ut för...
advyn
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ljudredigeringsprogram förstörde inställningar för grafik

Inlägg av advyn »

Japp, nu fungerar allting verkar det som vid första anblick. Först trodde jag att jag skulle behöva installera om hela operativsystemet (vilket kanske vore bra egentligen eftersom att jag har ext3 och inte ext4 som finns nu) men jag kan nog fortsätta såhär då... Tack för hjälpen.
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"