Cannot load geometry for :0.0

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Cannot load geometry for :0.0

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Kod: Markera allt

$ xkbprint -label name $DISPLAY tangenter.ps
Fatal Error:      Cannot load geometry for :0.0
                  Exiting
$
Vad göra eller hur felsöka?
Fick felmeddelandet i terminalen i Ubuntu 8.10. Provade på min Eee PC med Ubuntu 9.10 och där gick det fint.

Har googlat men hittar bara sidor på ungerska och japanska (tror jag, i alla fall något asiatiskt språk), vilket jag har lite svårigheter att förstå.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Cannot load geometry for :0.0

Inlägg av Osprey »

Jag tolkar det som att den display som definieras av $DISPLAY inte är ordentligt definierad och att den därför inte lyckas komma underfund med vad den har för geometri (antagligen upplösning). Kolla så att alla drivers för den är korrekt installerade och att du har bra grejor i /etc/X11/xorg.conf. Att xorg.conf inte ska behövad längre innebär inte nödvändigtvis någon garanti för att alla program har glömt av den...

Själv använder jag t.ex xorg.conf fortfarande för att justeringen av bilden för tjockskärmar inte funkar annars....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Johnny Rosenberg skrev:Fick felmeddelandet i terminalen i Ubuntu 8.10. Provade på min Eee PC med Ubuntu 9.10 och där gick det fint.
Funkar inte rakt av för mig och 9.10 så något skiljer tydligen :P

Kruxet är ju att hitta tangentbordet från angiven skärm ($DISPLAY) via X-servern vilket tydligen inte alltid funkar. Målet är vad jag förstår en av filerna /var/lib/xkb/server-xxxxxxxxxx.xkm. En nödlösning är att peka ut filen direkt i kommandot

xkbprint -label name /var/lib/xkb/server-xxxxxxxxxx.xkm tangenter.ps
men det vore intressant att få reda på vad som går snett på vägen
skärm -> X-server -> tangentbord.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Bowmore skrev:Kruxet är ju att hitta tangentbordet från angiven skärm ($DISPLAY) via X-servern vilket tydligen inte alltid funkar. Målet är vad jag förstår en av filerna /var/lib/xkb/server-xxxxxxxxxx.xkm.
Mitt /var/lib/xkb är helt tomt, men ändå funkar allting... ???
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Osprey skrev:Mitt /var/lib/xkb är helt tomt, men ändå funkar allting... ???
Hmm, jag har 6st server-filer i Karmic.
I Jaunty var det tomt men får väl starta upp Jaunty och kolla.

Filen skapas av

xkbcomp -xkb :0
eller kanske med $DISPLAY istf :0.
Resultatfilen hamnar i hemkatalogen, dvs dit pwd pekar.

Du kan ju köra

locate .xkm
och se om de finns och var de ligger. Kan ju vara det som är problemet i mitt fall, dvs att de flyttat filerna även om jag har svårt att tro det.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Hmm, igen. I Jaunty fanns inga .xkm filer, inte heller i Karmic. Kommandot xkbprint gav Cannot load geometry ... i båda fallen precis som det gjorde i Lucid som jag kör. Jag tog bort alla server-xxxxx.xkm filer i Lucid från Karmic och startade upp i Lucid igen. Där fanns nu 2st .xkm filer. Till råga på allt så fungera nu xkbprint i Lucid men inte i de andra utgåvorna! Fattar nada :o
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Bowmore skrev:
Osprey skrev:Mitt /var/lib/xkb är helt tomt, men ändå funkar allting... ???
Hmm, jag har 6st server-filer i Karmic.
I Jaunty var det tomt men får väl starta upp Jaunty och kolla.
Oooops, jag kör Karmic nu också har bara missat att ändra...
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Troligen använder man nån av filerna, t.ex pc, under /usr/share/X11/xkb/geometry.
Sitter nu och undrar varför kommandot helt plötsligt fungerade efter att ha tagit bort filerna under /var/lib/xkb men det lär man väl aldrig få reda på :(
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Bowmore skrev:Troligen använder man nån av filerna, t.ex pc, under /usr/share/X11/xkb/geometry.
De där filerna ser ut ungefär som gamla hederliga /etc/termcap, förutom att innehållet är lite annorlunda. Men det ursprungliga problemet då är ju att xservern inte hittar vad det är för ett tangentbord som hör till $DISPLAY, eller iallafall att det inte motsvarar något i /usr/share/X11/xkb/geometry...

Det finns ju en definition i /etc/default/console-setup om jag inte minns fel och det fanns ju en i /etc/X11/xorg.conf förut, men båda dessa var ju betydligt enklare...

Kan det vara så att xserver i något läge inte kommer åt definitionen av vad det är för ett tangentbord..?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Osprey skrev:Kan det vara så att xserver i något läge inte kommer åt definitionen av vad det är för ett tangentbord..?
Jo, det är nåt skumt för efter en ny omstart av Lucid får jag nu samma fel igen från xkbprint !!!

Jag har lite problem med att gdm ofta lägger av i uppstarten så tvingas gå via recovery mode och starta upp gdm med sudo service gdm start. I nuläget funkade uppstarten men då funkar inte xkbprint. Ska kolla sen om det är så att xkbprint alltid funkar om jag går via recovery men inte annars. Luktar bugg >:D
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Vet inte om det har någon betydelse i sammanhanget, men jag kan ju passa på att nämna att jag använder en egen tangentbordslayout i den maskinen där jag får felmeddelandet. Min egen layout har jag lagt som en Variant av den vanliga se, så den ligger i den vanliga se-filen på slutet och har fungerat kanon hela tiden (och jag ser ingen anledning till att den inte skulle göra det).

Dock så testade jag nu att välja den vanliga layouten och då fungerade plötsligt kommandot. Kanske en ledtråd. Kanske har jag missat att ändra i någon fil när jag skapade min egen layout? Det verkar ju som att den ser att jag har något som är lite annorlunda men att den inte fattar vad det är, så att säga…
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Är det fortfarande namnet "sv-se" du använder som definition, eller har du lagt till någon egen?

Nu är jag inne på saker som jag egentligen inte känner till i detalj, men jag har för mig att den vanliga svenska definitionen heter "sv-se", i motsats till t.ex den finlandssvenska. Min tanke då var att om du har en egen definition som kanske "sv-jr" (efter dina initialer) eller något liknande, så kunde det kanske vara någon del i det hela som inte kände till den. Men nu gissar jag bara, jag har ingen praktisk erfarenhet av att själv göra egna tangentbordsdefinitioner i Linux, förutom små anpassningar och så.... :)
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Osprey skrev:Är det fortfarande namnet "sv-se" du använder som definition, eller har du lagt till någon egen?

Nu är jag inne på saker som jag egentligen inte känner till i detalj, men jag har för mig att den vanliga svenska definitionen heter "sv-se", i motsats till t.ex den finlandssvenska. Min tanke då var att om du har en egen definition som kanske "sv-jr" (efter dina initialer) eller något liknande, så kunde det kanske vara någon del i det hela som inte kände till den. Men nu gissar jag bara, jag har ingen praktisk erfarenhet av att själv göra egna tangentbordsdefinitioner i Linux, förutom små anpassningar och så.... :)
Klippt och klistrat från /etc/default/console-setup:

XKBMODEL="pc105"
XKBLAYOUT="se"
XKBVARIANT="johnny"
XKBOPTIONS="grp:alts_toggle,lv3:ralt_switch,compose:caps,altwin:left_meta_win"
Jag använder den vanliga ”se” som jag modifierat genom att lägga till min egen variant. På så vis är det minimalt med filer som jag behöver gå in och fippla i. Dock kanske det trots allt är någon fil som jag behöver lägga till något i som jag missat, men vilken skulle det kunna vara?
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Johnny Rosenberg skrev:På så vis är det minimalt med filer som jag behöver gå in och fippla i. Dock kanske det trots allt är någon fil som jag behöver lägga till något i som jag missat, men vilken skulle det kunna vara?
Jo, det är en del filer man sätter i spel annars, speciellt under mappen rules :P
Har du lagd till din variant t.ex i filen /usr/share/X11/xkb/rules/base.lst?
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Bowmore skrev:
Johnny Rosenberg skrev:På så vis är det minimalt med filer som jag behöver gå in och fippla i. Dock kanske det trots allt är någon fil som jag behöver lägga till något i som jag missat, men vilken skulle det kunna vara?
Jo, det är en del filer man sätter i spel annars, speciellt under mappen rules :P
Har du lagd till din variant t.ex i filen /usr/share/X11/xkb/rules/base.lst?
När jag hade tidigare verisoner av Ubuntu, alltså innan evdev dundrade in som en galen buffel, var det base.lst och base.xml jag ändrade i. När jag sedan uppgraderat till Ubuntu 8.10 eller om det var redan 8.04, i alla fall första versionen med evdev, så fungerade inte längre min layout. Den fanns helt enkelt inte att välja någonstans.
Efter mycket efterforskning fann jag att dessa filer inte verkade ha någon som helst funktion längre, utan man skulle ändra i evdev.lst och evdev.xml istället, så det är det jag har gjort.
I och med att jag numera inte använder en egen fil för min layout, utan har bakat in den som en variant i /usr/share/X11/xkb/symbols/se, har jag bara funnit nödvändigheten att lägga till en enda rad i evdev.lst, nämligen den rad som innehåller mitt namn i följande utdrag:

ast             es: Asturian variant with bottom-dot H and bottom-dot L
  cat             es: Catalan variant with middle-dot L
  mac             es: Macintosh
  nodeadkeys      se: Eliminate dead keys
  dvorak          se: Dvorak
  rus             se: Russian phonetic
  rus_nodeadkeys  se: Russian phonetic, eliminate dead keys
  smi             se: Northern Saami
  mac             se: Macintosh
  svdvorak        se: Svdvorak
  johnny          se: Johnny Rosenberg
  de_nodeadkeys   ch: German, eliminate dead keys
  de_sundeadkeys  ch: German, Sun dead keys
  fr              ch: French
  fr_nodeadkeys   ch: French, eliminate dead keys
I filen evdev.xml kan du se mitt tillägg i följande utdrag:

<layout>
      <configItem>
        <name>se</name>
        <shortDescription>Swe</shortDescription>
        <description>Sweden</description>
        <languageList><iso639Id>swe</iso639Id></languageList>
      </configItem>
      <variantList>
        <variant>
          <configItem>
            <name>nodeadkeys</name>
            <description>Eliminate dead keys</description>
          </configItem>
        </variant>
        <variant>
          <configItem>
            <name>dvorak</name>
            <description>Dvorak</description>
          </configItem>
        </variant>
        <variant>
          <configItem>
            <name>rus</name>
            <description>Russian phonetic</description>
            <languageList><iso639Id>rus</iso639Id></languageList>
          </configItem>
        </variant>
        <variant>
          <configItem>
            <name>rus_nodeadkeys</name>
            <description>Russian phonetic, eliminate dead keys</description>
            <languageList><iso639Id>rus</iso639Id></languageList>
          </configItem>
        </variant>
        <variant>
          <configItem>
            <name>smi</name>
            <description>Northern Saami</description>
            <languageList><iso639Id>sme</iso639Id></languageList>
          </configItem>
        </variant>
        <variant>
          <configItem>
            <name>mac</name>
            <description>Macintosh</description>
          </configItem>
        </variant>
        <variant>
          <configItem>
            <name>svdvorak</name>
            <description>Svdvorak</description>
          </configItem>
        </variant>
        <variant>
          <configItem>
            <name>johnny</name>
            <description>Johnny Rosenberg</description>
          </configItem>
        </variant>
      </variantList>
    </layout>
Och så har vi ju givetvis själva definitionerna i filen /usr/share/X11/xkb/symbols/se, ett utdrag ur den:

// My own variant of the Swedish layout.
// Johnny Rosenberg 2008-12-18
// Last change: 2009-12-31 17:14:07
partial alphanumeric_keys
xkb_symbols "johnny" {

name[Group1]="Sweden - Johnny Rosenberg";

key.type[Group1]="FOUR_LEVEL";

key <LSGT> {[less,                 greater,              lessthanequal,        greaterthanequal     ]};

key <SPCE> {[space,                space,                space,                nobreakspace         ]};

key <AB01> {[z,                    Z,                    ssharp,               U1D10A               ]};
    key <AB02> {[x,                    X,                    U2610,                U2612                ]};
    key <AB03> {[c,                    C,                    U2103,                copyright            ]};
    key <AB04> {[v,                    V,                    U2669,                U2669                ]};
    key <AB05> {[b,                    B,                    Greek_beta,           musicalflat          ]};
    key <AB06> {[n,                    N,                    U207F,                U207F                ]};
    key <AB07> {[m,                    M,                    mu,                   mu                   ]};
    key <AB08> {[comma,                semicolon,            dead_cedilla,         dead_ogonek          ]};
    key <AB09> {[period,               colon,                ellipsis,             ellipsis             ]};
    key <AB10> {[minus,                underscore,           endash,               emdash               ]};

key <AC01> {[a,                    A,                    Greek_alpha,          Greek_alpha          ]};
    key <AC02> {[s,                    S,                    Greek_sigma,          Greek_SIGMA          ]};
    key <AC03> {[d,                    D,                    eth,                  ETH                  ]};
    key <AC04> {[f,                    F,                    Greek_phi,            U2109                ]};
    key <AC05> {[g,                    G,                    Greek_gamma,          U1D11E               ]};
    key <AC06> {[h,                    H,                    thorn,                THORN                ]};
    key <AC07> {[j,                    J,                    U1D106,               U1D10E               ]};
    key <AC08> {[k,                    K,                    U1D107,               U1D101               ]};
    key <AC09> {[l,                    L,                    Greek_lambda,         U1D102               ]};
    key <AC10> {[odiaeresis,           Odiaeresis,           oslash,               Ooblique             ]};
    key <AC11> {[adiaeresis,           Adiaeresis,           ae,                   AE                   ]};

key <BKSP> {[BackSpace,            BackSpace,            U232B,                U232B                ]};
    key <RTRN> {[Return,               Return,               U21B5,                paragraph            ]};
    key <BKSL> {[apostrophe,           multiply,             asciitilde,           U223F                ]};

key <TAB>  {[Tab,                  ISO_Left_Tab,         U21E5,                U21E4                ]};

key <AD01> {[q,                    Q,                    U1D10B,               U1D109               ]};
    key <AD02> {[w,                    W,                    Greek_omega,          U2126                ]};
    key <AD03> {[e,                    E,                    EuroSign,             cent                 ]};
    key <AD04> {[r,                    R,                    radical,              registered           ]};
    key <AD05> {[t,                    T,                    Greek_tau,            trademark            ]};
    key <AD06> {[y,                    Y,                    club,                 U2662                ]};
    key <AD07> {[u,                    U,                    U2660,                U2661                ]};
    key <AD08> {[i,                    I,                    U2071,                U2139                ]};
    key <AD09> {[o,                    O,                    degree,               infinity             ]};
    key <AD10> {[p,                    P,                    Greek_pi,             phonographcopyright  ]};
    key <AD11> {[aring,                Aring,                U2300,                U2295                ]};
    key <AD12> {[dead_diaeresis,       dead_circumflex,      dead_macron,          dead_caron           ]};

key <TLDE> {[section,              U2620,                U260F,                telephone            ]};

key <AE01> {[exclam,               U263A,                exclamdown,           U2639                ]};
    key <AE02> {[quotedbl,             rightdoublequotemark, at,                   leftdoublequotemark  ]};
    key <AE03> {[numbersign,           musicalsharp,         sterling,             U266E                ]};
    key <AE04> {[at,                   currency,             dollar,               U1D10C               ]};
    key <AE05> {[percent,              U2030,                yen,                  U2235                ]};
    key <AE06> {[ampersand,            ampersand,            ampersand,            therefore            ]};
    key <AE07> {[slash,                bar,                  braceleft,            slash                ]};
    key <AE08> {[parenleft,            U208D,                bracketleft,          U207D                ]};
    key <AE09> {[parenright,           U208E,                bracketright,         U207E                ]};
    key <AE10> {[equal,                U2248,                braceright,           notequal             ]};
    key <AE11> {[plus,                 question,             backslash,            questiondown         ]};
    key <AE12> {[dead_acute,           dead_grave,           acute,                grave                ]};

key <DOWN> {[Down,                 Down,                 downarrow,            U2194                ]};
    key <LEFT> {[Left,                 Left,                 leftarrow,            U2B04                ]};
    key <RGHT> {[Right,                Right,                rightarrow,           U21E8                ]};
    key <UP>   {[Up,                   Up,                   uparrow,              U21B9                ]};
    key <HOME> {[Home,                 Home,                 U25C2,                filledlefttribullet  ]};
    key <END>  {[End,                  End,                  U25B8,                filledrighttribullet ]};
    key <PGUP> {[Prior,                Prior,                U25B4,                filledtribulletup    ]};
    key <PGDN> {[Next,                 Next,                 U25BE,                filledtribulletdown  ]};
    key <INS>  {[Insert,               Insert,               checkmark,            U2714                ]};
    key <DELE> {[Delete,               Delete,               U2326,                U23CF                ]};

key <KPDV> {[slash,                division,             onefifth,             twofifths            ]};
    key <KPMU> {[asterisk,             periodcentered,       threefifths,          fourfifths           ]};
    key <KPSU> {[minus,                fivesixths,           U208B,                U207B                ]};
    key <KPAD> {[plus,                 onesixth,             U208A,                U207A                ]};

key <KPEN> {[Return,               Return,               U21B5,                paragraph            ]};

key <KP0>  {[0,                    plusminus,            zerosubscript,        zerosuperior         ]};
    key <KP1>  {[1,                    oneeighth,            onesubscript,         onesuperior          ]};
    key <KP2>  {[2,                    onequarter,           twosubscript,         twosuperior          ]};
    key <KP3>  {[3,                    threeeighths,         threesubscript,       threesuperior        ]};
    key <KP4>  {[4,                    onehalf,              foursubscript,        foursuperior         ]};
    key <KP5>  {[5,                    fiveeighths,          fivesubscript,        fivesuperior         ]};
    key <KP6>  {[6,                    threequarters,        sixsubscript,         sixsuperior          ]};
    key <KP7>  {[7,                    seveneighths,         sevensubscript,       sevensuperior        ]};
    key <KP8>  {[8,                    onethird,             eightsubscript,       eightsuperior        ]};
    key <KP9>  {[9,                    twothirds,            ninesubscript,        ninesuperior         ]};

key <KPDL> {[comma,                period,               U2A7D,                U2A7E                ]};
};
Någon annan fil har jag inte fipplat med, vad jag kommer ihåg, och som sagt verkar inte base-filerna ha någon funktion längre eftersom systemet verkar totalignorera dem. De funkade dock i tidigare versioner av Ubuntu, som sagt.

Gott nytt år, förresten!
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Johnny Rosenberg skrev:När jag hade tidigare verisoner av Ubuntu, alltså innan evdev dundrade in som en galen buffel, var det base.lst och base.xml jag ändrade i. När jag sedan uppgraderat till Ubuntu 8.10 eller om det var redan 8.04, i alla fall första versionen med evdev, så fungerade inte längre min layout. Den fanns helt enkelt inte att välja någonstans.
Efter mycket efterforskning fann jag att dessa filer inte verkade ha någon som helst funktion längre, utan man skulle ändra i evdev.lst och evdev.xml istället, så det är det jag har gjort.
Du har helt rätt, visst är det evdev man ska ändra i.

Själv har jag upptäckt i Lucid att xkbprint fungerar till att börja med. Efter en stund, kanske nån timme, slutar den att fungera och jag får "Fatal Error: Cannot load geometry for :0.0". På nåt sätt känns det som den blir korrupt. Vill minnas att X-servern skapar en binär layout-fil vid uppstart som den sen använder. Därför trodde jag det var de jag tidigare pekade på under /var/lib/xkb som är just binära layout-filer.

Gjorde en spårning (strace) där den i fallet "Fatal Error" börjar skriva ut layouten men sen helt plötsligt avbryter den och skriver ut felmeddelandet. Du kan just testa det och se om samma sak händer i ditt fall.

strace xkbprint -label name $DISPLAY tangenter.ps
Ser ut så här i slutet i mitt fall
read(3, "\1\3\10\0\327\1\0\0\377\37\0\0\10\377\31\1\377\37\10\370\377?\0\0\0![\0\0\0\0\0"..., 4096) = 1916
read(3, 0x8cefbf0, 4096) = -1 EAGAIN (Resource temporarily unavailable)
poll([{fd=3, events=POLLIN|POLLOUT}], 1, -1) = 1 ([{fd=3, revents=POLLOUT}])
writev(3, [{"\217\23\3\0\3\0\377\0\0\0\0\0", 12}, {NULL, 0}, {"", 0}], 3) = 12
poll([{fd=3, events=POLLIN}], 1, -1) = 1 ([{fd=3, revents=POLLIN}])
read(3, "\1\3\t\0\345\1\0\0\325\0\0\0\1\204\\\22\10\7\1\0\6\0\17\0\4\0\7\0\2\0\1\0"..., 4096) = 1972
read(3, 0x8cefbf0, 4096) = -1 EAGAIN (Resource temporarily unavailable)
write(2, "Fatal Error: ", 18Fatal Error: ) = 18
write(2, "Cannot load geometry for :2.0\n", 30Cannot load geometry for :2.0
) = 30
write(2, " Exiting\n", 26 Exiting
) = 26
exit_group(1) = ?
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Testade det med omdirigering till fil. Filen ser ut så här:

execve("/usr/bin/xkbprint", ["xkbprint", "-label", "name", ":0.0", "tangenter.ps"], [/* 37 vars */]) = 0
brk(0)                                  = 0x9e60000
access("/etc/ld.so.nohwcap", F_OK)      = -1 ENOENT (No such file or directory)
mmap2(NULL, 8192, PROT_READ|PROT_WRITE, MAP_PRIVATE|MAP_ANONYMOUS, -1, 0) = 0xb804a000
access("/etc/ld.so.preload", R_OK)      = -1 ENOENT (No such file or directory)
open("/etc/ld.so.cache", O_RDONLY)      = 3
fstat64(3, {st_mode=S_IFREG|0644, st_size=88335, ...}) = 0
mmap2(NULL, 88335, PROT_READ, MAP_PRIVATE, 3, 0) = 0xb8034000
close(3)                                = 0
open("/usr/lib/libxkbfile.so.1", O_RDONLY) = 3
read(3, "\177ELF\1\1\1\0\0\0\0\0\0\0\0\0\3\0\3\0\1\0\0\0p/\0\000"..., 512) = 512
fstat64(3, {st_mode=S_IFREG|0644, st_size=141468, ...}) = 0
mmap2(NULL, 145416, PROT_READ|PROT_EXEC, MAP_PRIVATE|MAP_DENYWRITE, 3, 0) = 0xb8010000
mmap2(0xb8032000, 8192, PROT_READ|PROT_WRITE, MAP_PRIVATE|MAP_FIXED|MAP_DENYWRITE, 3, 0x21) = 0xb8032000
open("/usr/lib/libX11.so.6", O_RDONLY)  = 3
read(3, "\177ELF\1\1\1\0\0\0\0\0\0\0\0\0\3\0\3\0\1\0\0\0\3605\1"..., 512) = 512
fstat64(3, {st_mode=S_IFREG|0644, st_size=971436, ...}) = 0
mmap2(NULL, 975508, PROT_READ|PROT_EXEC, MAP_PRIVATE|MAP_DENYWRITE, 3, 0) = 0xb7f21000
mmap2(0xb800c000, 12288, PROT_READ|PROT_WRITE, MAP_PRIVATE|MAP_FIXED|MAP_DENYWRITE, 3, 0xea) = 0xb800c000
mmap2(0xb800f000, 660, PROT_READ|PROT_WRITE, MAP_PRIVATE|MAP_FIXED|MAP_ANONYMOUS, -1, 0) = 0xb800f000
open("/lib/tls/i686/cmov/libc.so.6", O_RDONLY) = 3
read(3, "\177ELF\1\1\1\0\0\0\0\0\0\0\0\0\3\0\3\0\1\0\0\0\340g\1"..., 512) = 512
fstat64(3, {st_mode=S_IFREG|0755, st_size=1425800, ...}) = 0
mmap2(NULL, 4096, PROT_READ|PROT_WRITE, MAP_PRIVATE|MAP_ANONYMOUS, -1, 0) = 0xb7f20000
mmap2(NULL, 1431152, PROT_READ|PROT_EXEC, MAP_PRIVATE|MAP_DENYWRITE, 3, 0) = 0xb7dc2000
mmap2(0xb7f1a000, 12288, PROT_READ|PROT_WRITE, MAP_PRIVATE|MAP_FIXED|MAP_DENYWRITE, 3, 0x158) = 0xb7f1a000
mmap2(0xb7f1d000, 9840, PROT_READ|PROT_WRITE, MAP_PRIVATE|MAP_FIXED|MAP_ANONYMOUS, -1, 0) = 0xb7f1d000
open("/usr/lib/libxcb-xlib.so.0", O_RDONLY) = 3
read(3, "\177ELF\1\1\1\0\0\0\0\0\0\0\0\0\3\0\3\0\1\0\0\0\300\6\0"..., 512) = 512
fstat64(3, {st_mode=S_IFREG|0644, st_size=5364, ...}) = 0
mmap2(NULL, 8252, PROT_READ|PROT_EXEC, MAP_PRIVATE|MAP_DENYWRITE, 3, 0) = 0xb7dbf000
mmap2(0xb7dc0000, 8192, PROT_READ|PROT_WRITE, MAP_PRIVATE|MAP_FIXED|MAP_DENYWRITE, 3, 0) = 0xb7dc0000
open("/usr/lib/libxcb.so.1", O_RDONLY)  = 3
read(3, "\177ELF\1\1\1\0\0\0\0\0\0\0\0\0\3\0\3\0\1\0\0\0\340z\0"..., 512) = 512
fstat64(3, {st_mode=S_IFREG|0644, st_size=95676, ...}) = 0
mmap2(NULL, 98584, PROT_READ|PROT_EXEC, MAP_PRIVATE|MAP_DENYWRITE, 3, 0) = 0xb7da6000
mmap2(0xb7dbd000, 8192, PROT_READ|PROT_WRITE, MAP_PRIVATE|MAP_FIXED|MAP_DENYWRITE, 3, 0x16) = 0xb7dbd000
open("/lib/tls/i686/cmov/libdl.so.2", O_RDONLY) = 3
read(3, "\177ELF\1\1\1\0\0\0\0\0\0\0\0\0\3\0\3\0\1\0\0\0 \n\0\000"..., 512) = 512
fstat64(3, {st_mode=S_IFREG|0644, st_size=9676, ...}) = 0
mmap2(NULL, 12408, PROT_READ|PROT_EXEC, MAP_PRIVATE|MAP_DENYWRITE, 3, 0) = 0xb7da2000
mmap2(0xb7da4000, 8192, PROT_READ|PROT_WRITE, MAP_PRIVATE|MAP_FIXED|MAP_DENYWRITE, 3, 0x1) = 0xb7da4000
open("/usr/lib/libXau.so.6", O_RDONLY)  = 3
read(3, "\177ELF\1\1\1\0\0\0\0\0\0\0\0\0\3\0\3\0\1\0\0\0\240\t\0"..., 512) = 512
fstat64(3, {st_mode=S_IFREG|0644, st_size=7408, ...}) = 0
mmap2(NULL, 10312, PROT_READ|PROT_EXEC, MAP_PRIVATE|MAP_DENYWRITE, 3, 0) = 0xb7d9f000
mmap2(0xb7da1000, 4096, PROT_READ|PROT_WRITE, MAP_PRIVATE|MAP_FIXED|MAP_DENYWRITE, 3, 0x1) = 0xb7da1000
open("/usr/lib/libXdmcp.so.6", O_RDONLY) = 3
read(3, "\177ELF\1\1\1\0\0\0\0\0\0\0\0\0\3\0\3\0\1\0\0\0P\16\0\000"..., 512) = 512
fstat64(3, {st_mode=S_IFREG|0644, st_size=16628, ...}) = 0
mmap2(NULL, 4096, PROT_READ|PROT_WRITE, MAP_PRIVATE|MAP_ANONYMOUS, -1, 0) = 0xb7d9e000
mmap2(NULL, 19520, PROT_READ|PROT_EXEC, MAP_PRIVATE|MAP_DENYWRITE, 3, 0) = 0xb7d99000
mmap2(0xb7d9d000, 4096, PROT_READ|PROT_WRITE, MAP_PRIVATE|MAP_FIXED|MAP_DENYWRITE, 3, 0x3) = 0xb7d9d000
mmap2(NULL, 4096, PROT_READ|PROT_WRITE, MAP_PRIVATE|MAP_ANONYMOUS, -1, 0) = 0xb7d98000
set_thread_area({entry_number:-1 -> 6, base_addr:0xb7d986b0, limit:1048575, seg_32bit:1, contents:0, read_exec_only:0, limit_in_pages:1, seg_not_present:0, useable:1}) = 0
mprotect(0xb7da4000, 4096, PROT_READ)   = 0
mprotect(0xb7dbd000, 4096, PROT_READ)   = 0
mprotect(0xb7dc0000, 4096, PROT_READ)   = 0
mprotect(0xb7f1a000, 8192, PROT_READ)   = 0
mprotect(0xb800c000, 4096, PROT_READ)   = 0
mprotect(0xb8067000, 4096, PROT_READ)   = 0
munmap(0xb8034000, 88335)               = 0
brk(0)                                  = 0x9e60000
brk(0x9e81000)                          = 0x9e81000
socket(PF_FILE, SOCK_STREAM, 0)         = 3
connect(3, {sa_family=AF_FILE, path="/tmp/.X11-unix/X0"}, 110) = 0
getpeername(3, {sa_family=AF_FILE, path="/tmp/.X11-unix/X0"}, [20]) = 0
uname({sys="Linux", node="PB-laptop", ...}) = 0
access("/home/guraknugen/.Xauthority", R_OK) = 0
open("/home/guraknugen/.Xauthority", O_RDONLY) = 4
fstat64(4, {st_mode=S_IFREG|0600, st_size=120, ...}) = 0
mmap2(NULL, 4096, PROT_READ|PROT_WRITE, MAP_PRIVATE|MAP_ANONYMOUS, -1, 0) = 0xb8049000
read(4, "\1\0\0\tPB-laptop\0\0010\0\22MIT-MAGIC-COOK"..., 4096) = 120
read(4, "", 4096)                       = 0
close(4)                                = 0
munmap(0xb8049000, 4096)                = 0
fcntl64(3, F_GETFL)                     = 0x2 (flags O_RDWR)
fcntl64(3, F_SETFL, O_RDWR|O_NONBLOCK)  = 0
fcntl64(3, F_SETFD, FD_CLOEXEC)         = 0
select(4, [3], [3], NULL, NULL)         = 1 (out [3])
writev(3, [{"l\0\v\0\0\0\22\0\20\0", 10}, {"\0\0", 2}, {"MIT-MAGIC-COOKIE-1", 18}, {"\0\0", 2}, {"]l\271\3\332o\220M\177\275\30y\2\244\274\201", 16}, {"", 0}], 6) = 48
read(3, 0x9e60760, 8)                   = -1 EAGAIN (Resource temporarily unavailable)
select(4, [3], NULL, NULL, NULL)        = 1 (in [3])
read(3, "\1\0\v\0\0\0\3\3", 8)          = 8
read(3, "p?\240\0\0\0\240\4\377\377\37\0\0\1\0\0\24\0\377\377\1"..., 3084) = 3084
writev(3, [{"7\0\5\0\0\0\240\4\246\1\0\0\10\0\0\0\377\377\377\0b\0\5"..., 40}], 1) = 40
select(4, [3], [], NULL, NULL)          = 1 (in [3])
read(3, "\1\0\2\0\0\0\0\0\1\203\0\0\0\0\0\0\24\0\0\0\0\0\0\0\370"..., 4096) = 32
writev(3, [{"\203\0\1\0", 4}], 1)       = 4
read(3, "\1\0\3\0\0\0\0\0\377\377?\0\0\0\0\1\0\0\0\0\370\236\26"..., 4096) = 32
writev(3, [{"\24\0\6\0\246\1\0\0\27\0\0\0\37\0\0\0\0\0\0\0\0\341\365"..., 24}], 1) = 24
read(3, "\1\10\4\0;\6\0\0\37\0\0\0\0\0\0\0\353\30\0\0@\4 \10(\373"..., 4096) = 4096
read(3, "mMessageBox.foreground:\t#000000\n"..., 2316) = 2316
read(3, 0x9e60a24, 4096)                = -1 EAGAIN (Resource temporarily unavailable)
writev(3, [{"b\0\5\0\t\0\0\0XKEYBOARD\0\0\0", 20}], 1) = 20
read(3, "\1\0\5\0\0\0\0\0\1\227u\260\0\0\0\0\24\0\0\0\0\0\0\0\370"..., 4096) = 32
read(3, 0x9e60a24, 4096)                = -1 EAGAIN (Resource temporarily unavailable)
writev(3, [{"\227\0\2\0\1\0\0\0", 8}], 1) = 8
read(3, "\1\1\6\0\0\0\0\0\1\0\0\0\270/\27\n\t\0\0\0\10\0\0\0\370"..., 4096) = 32
writev(3, [{"\227\10\7\0\0\1\377\0\0\0\0\0\0\0\0\0\0\0\0\0\0\0\0\0\0"..., 28}], 1) = 28
read(3, "\1\0\7\0\303\5\0\0\0\0\10\377\377\0\0\31\31\10\317\1\370"..., 4096) = 4096
read(3, "\1\1\1\0\'\377\10\20\0\0\0\0\0\0\0\0\0\0\0\0\1\1\1\0,\377"..., 1836) = 1836
writev(3, [{"\227\21\3\0\0\0\377\0\377?\0\0", 12}], 1) = 12
read(3, "\1\0\10\0\322\1\0\0\377\37\0\0\10\377\31\1\377?\10\370"..., 4096) = 1896
writev(3, [{"\227\23\3\0\0\0\377\0\0\0\0\0", 12}], 1) = 12
read(3, "\1\0\t\0\345\1\0\0\242\0\0\0\1s\\\22\10\7\1\0\6\0\17\0"..., 4096) = 1972
write(2, "Fatal Error:      ", 18Fatal Error:      )      = 18
write(2, "Cannot load geometry for :0.0\n", 30Cannot load geometry for :0.0
) = 30
write(2, "                  Exiting\n", 26                  Exiting
) = 26
exit_group(1)                           = ?
Process 10689 detached
Någon som kan tolka…?
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Vid en hastig titt får jag det till att:

o) Den öppnar /tmp/.X11-unix/X0 för läsning med socket/connect. Varför den använder socket/connect vet jag inte, named pipe?
o) Den kör fcntl och lite skrivning till den filen och så långt funkar allting.
o) Den försöker läsa från den filen/pipen och får felstatus "EAGAIN (Resource temporarily unavailable)" upprepade gåner.

Till slut ger den upp av orsaken att den inte lyckas läsa...

Felet "Resource temporarily unavailable" är ganska ospecifikt eftersom det inte innehåller någon info om vad det egentligen är som är fel. Eftersom det egentligen är en helt vanlig fil (named pipe?) som den använder för att kommunicera med något annat, så tolkar jag det som att det är detta "något annat" som på något sätt låser upp filen.

Detta "något annat" bör rimligtvis vara not som har med X11 att göra, kan det finnas några loggar i t.ex /var/log/gdm som innehåller mer info??
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Det ser ut att vara "samma" problem som jag har. När jag loggat in så fungerar det för det mesta för att sen sluta fungera efter ett tag. Vid ett tillfälle så fungerarde det helt plötsligt igen när jag stängde ner alla applikationer vilket får mig att misstänka antingen en bugg i xkbprint eller problem med bufferthantering i minnet. Det lutar mot det senare då andra kommandon som xkbcomp också strular och ger
Could not load keyboard geometry for :0.0
BadAlloc (insufficient resources for operation)
Resulting keymap file will not describe geometry
vilket pekar på resursbrist.

EAGAIN (Resource temporarily unavailable)
Osprey skrev:Felet "Resource temporarily unavailable" är ganska ospecifikt eftersom det inte innehåller någon info om vad det egentligen är som är fel
Det är inget fel utan beror på att man läser/skriver i non blocking mode vilket man kan se i spårningen, och man får dem (åtminstone jag) även när det fungerar.
fcntl64(3, F_GETFL) = 0x2 (flags O_RDWR)
fcntl64(3, F_SETFL, O_RDWR|O_NONBLOCK) = 0
fcntl64(3, F_SETFD, FD_CLOEXEC) = 0
Hittade lite info om detta för EAGAIN

Läste också nånstans att t.ex Compiz kunde ge bieffekter som BadAlloc, hmm...
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"