eps och emf?

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Dendrite
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

eps och emf?

Inlägg av Dendrite »

Håller på med examensarbete och universitetet ställer krav på hur framsidan ska se ut. De har loggor att ladda ner, men de är i .eps eller .emf format.

Jag skriver i latex (använder kile) och eftersom jag jobbar med pdf istället för dvi vill jag ha figurerna i något rasterformat, helst png, men jpg och gif är också ok. Tänkte jag skulle konvertera eps loggan till png i Inkscape, men det vill inte kännas vid formatet...?

Vilka program kan göra de här filerna användbara och vad tusan är emf? Varken jag eller datorn har hört talas om det tidigare. Vilka program kan hantera emf?

Har ett kommandoradprogram installerat som kanske borde funka, men kommer inte ens ihåg vad det heter, och ännu mindre vilket kommando som evt. skulle kunna konvertera bilder.... Kan det ha varit imagemagick?

Vist kan jag börja skriva i dvi och använda eps-en dirkt, men finns flera andra, enligt mig viktigare anledningar till att jag valde pdf, och och vill hålla fast vid det.

Hjälp...
Användarvisningsbild
RicchiH
Kontakt:

Re: eps och emf?

Inlägg av RicchiH »

Det går alldeles utmärkt att öppna epser i Inkscape, men jag har senaste version (0.47) och under Linux då såklart.
Är det så att du har en gammal version av Inkscape eller kör du i Windows ?

I Windows behöver du följande program för att kunna öppna epser och konvertera dem till pdf

1. ghostscript 8.61
2. gsview (detta är den grafiska delen till ghostscript)

Hoppas det löser sej
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Det var länge sedan jag höll på med LaTeX, men inte behöver du använda bitmappade bilder i PDF:er. Det finns ett kommando som heter epstopdf som gör precis som det låter. Mitt exjobb innehöll en del vektorbaserade bilder, så jag vet att det går. Om du inte listar ut detaljerna själv kan jag försöka gräva fram hur jag gjorde.
Dendrite

Inlägg av Dendrite »

kör du i Windows ?
Ush, säg inte så fula ord! ;-)

Jag kör Ubuntu näst senaste versionen. Samma med Inkscape. Det är 0.46. Nödvändigt att uppgradera till 0.47 alltså? Hur gör man det? Fanns den senaste i förråden hade den väl redan uppgraderat sig själv?
Kanske det är filen det är fel på?

Tack för tipset lars, ska kolla upp det. Funkar det inte kommer jag tillbaka.
Användarvisningsbild
RicchiH
Kontakt:

Inlägg av RicchiH »

Det senaste finns garanterat i förråden, men eftersom du kör med en gammal version av Ubuntu så är den inte kopplad till karmics förråd.

du kan lägga till nya förråd kolla denna länken och välj din version av ubuntu
https://launchpad.net/~inkscape-nightly/+archive/ppa
Dendrite

Inlägg av Dendrite »

epstopdf minfil.eps i terminalen gav ==> Warning: BoundingBox not found! och en blank pdf-fil. Vad kan bounding box vara, tro...?

Undrar om inte det är nåt fel på bilden? Till och med gimp ska väl kunna konvertera eps? Men de vill inte kännas vid den här...
Dendrite

Inlägg av Dendrite »

Försökte uppdatera Inkscape:

deb http://ppa.launchpad.net/inkscape-nightly/ppa/ubuntu 9.04 main
bash: deb: kommandot finns inte
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pavel »

Jag har fått senaste inkscape, 0.47, från philip5:s ppa: https://launchpad.net/~philip5/+archive/extra
Jag kör visserligen Ubuntu 9.10, men med rätt inställningar bör det fungera för dig med. Genom hans förråd kan du få uppdateringar för flera andra program också. Om du inte vill ha dessa kan du ju avaktivera ppa:n när du uppdaterat inkscape.
Användarvisningsbild
RicchiH
Kontakt:

Inlägg av RicchiH »

Dendrite skrev:Försökte uppdatera Inkscape:

deb http://ppa.launchpad.net/inkscape-nightly/ppa/ubuntu 9.04 main
bash: deb: kommandot finns inte
Du kan inte skriva detta i en terminal rakt av utan måste lägga till det till förråden.
sen söker du via den vanliga pakethanteraren, vad den heter under ubuntu kommer jag inte ihåg just nu då jag själv kör Kubuntu.

Nån kan väl fylla i hur man lägger till förråd och söker efter nya program.
Tack !!
Användarvisningsbild
tek-en
Kontakt:

Inlägg av tek-en »

Jag kan inte så djupt i Linuxkommandona men Boundingbox är den ram/box som bestämmer storleken på sidan t.ex. A4 om man arbetar på det eller för en logga blir det vad den är.

Om inte gimp eller inkscape kan kännas vid eps-formatet tror jag att det är fel i filen.
Har man tur kan man hitta andra program som kan öppna och spara om filen men det beror på vad som är fel i filen, kan gå.

Annars får du kontakta de som lagt ut materialet och berätta om dina problem och få en ny fil och eventuellt i andra format.
I pdf-filen spelar det ingen roll om det är vektor eller bitmapp. Det handlar där om hur du kan förstora och med vilken kvalitet du kan skriva ut det.
Dendrite

Inlägg av Dendrite »

Tack før svar (precis gjort nyinstallering (kris på gång, men tar det i en annan tråd) och iddes inte fippla massa æn, dærfør æø, ber om ursækt)

Inte så pigg på att lægga till massa førråd hur som helst *paranoid*

Ja, det blev som du sa, løste sig genom att universitetet skickade stora fina loggor i jpg format :)
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"