Hårddisken går på fullfart [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
xjonas
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Hårddisken går på fullfart [LÖST]

Inlägg av xjonas »

Hej,

Har precis dual bootat min nya Compaq 5206 och allt har funkat felfritt. Dock så undrar jag varför hårddisken snurrar på full fart när jag kör Ubuntu, spelar ingen roll om datorn har stått i flera timmar. Den snurrar för fullt alltid. Kör jag Windows7 så går hårddisken ner i hastighet med en gång. Går det att ställa in någonstans? Jag kör 9.10.

/Jonas
Senast redigerad av 1 xjonas, redigerad totalt 30 gånger.
xjonas

Re: Hårddisken går på fullfart

Inlägg av xjonas »

Nu blir jag osäker på om det är fläkten som går på full fart eller hårddisken. Men oavsett, hur får man ner farten på den, datorn låter ju som den ska sprängas..
m!rage

Inlägg av m!rage »

Du har väl en lysdiod på datorn som visar hårddiskaktivitet? Den ser ut som ett dricksglas ungefär (tycker jag). Om den lyser eller blinkar så är det hårddisken som går. Fläkten är antagligen igång för att processorn går för fullt. För att se om det är det kan du öppna en terminal (Program -> Tillbehör -> Terminal) och skriva

Kod: Markera allt

där ser du alla processer som körs rangordnade efter processorbelastning. Har du någon som är nära 100% så är det fläkten som går för att processorn måste jobba för fullt
xjonas

Inlägg av xjonas »

LÖST

Har fått ordning på det, laddade ner "hårdvarudrivrutin" för grafikkortet och nu är den tyst och fin ;D
Användarvisningsbild
RicchiH
Kontakt:

Inlägg av RicchiH »

Markera gärna tråden som löst i ditt första inlägg i denna tråd ;D
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"