Problem med certifikat till Citrix i Ubuntu 9.10
Problem med certifikat till Citrix i Ubuntu 9.10
Hej
Hoppas ni har trevliga helgdagar.
Jag har en inloggning på min arbetsplats som kan nås hemifrån genom Citrix Metaframe presentation server. Nu har jag installerat Ubuntu 9.10 på datorn hemma och har problem att nå min inloggning. Jag har kommit så långt att jag har installerat programmet från Citrix, men när jag försöker logga in får jag följande felmedelande:
You have chosen not to trust "/C=US/ST=/L=/O=Equifax Secure Certificate Authority/CN=", the issuer of the server's security certificate <SSL error 61>.
Jag har letat en hel del på nätet på olika forum och liknande men har fortfarande problem att få det att fungera.
Är det någon som har tips på hur det kan lösas?
Förklara gärna överdrivet detaljerat, jag har ganska lite erfarenhet av sådant här.
Vore väldigt tacksam för hjälp.
Vänliga hälsningar
Hoffe3
Jag har en inloggning på min arbetsplats som kan nås hemifrån genom Citrix Metaframe presentation server. Nu har jag installerat Ubuntu 9.10 på datorn hemma och har problem att nå min inloggning. Jag har kommit så långt att jag har installerat programmet från Citrix, men när jag försöker logga in får jag följande felmedelande:
You have chosen not to trust "/C=US/ST=/L=/O=Equifax Secure Certificate Authority/CN=", the issuer of the server's security certificate <SSL error 61>.
Jag har letat en hel del på nätet på olika forum och liknande men har fortfarande problem att få det att fungera.
Förklara gärna överdrivet detaljerat, jag har ganska lite erfarenhet av sådant här.
Vänliga hälsningar
Hoffe3
Re: Problem med certifikat till Citrix i Ubuntu 9.10
Öppna gedit som sudo:hoffe3 skrev:Hej
Vänliga hälsningar
Hoffe3
Kod: Markera allt
gksudo gedit
Kopiera all text på den sidan och klistra in i det tomma dokument du öppnade i gedit.
Spara geditdokumentet i mappen
/usr/lib/ICAClient/keystore/cacerts
Equifax_Secure_Certificate_Authority.cer
StefanB skrev:Spara geditdokumentet i mappen
med namnet
Equifax_Secure_Certificate_Authority.cer
(observera understrecken, de ska vara med)
Hej igen
Tack för svar.
Ursäkta en okunnig, men hur precis sparar man dokumentet i nämnda mapp?
Vänliga hälsningar
Hoffe3
Klicka på Arkiv/Spara som... inne i gedit. Klicka sedan på ikonen Filsystem och bläddra dig fram till mappenhoffe3 skrev:
Hej igen
Tack för svar.
Ursäkta en okunnig, men hur precis sparar man dokumentet i nämnda mapp?
Vänliga hälsningar
Hoffe3
Hej
Vänliga hälsningar
Hoffe3
Jag kommer till usr/lib men där hittar jag ingen ICAClient. Vad kan jag ha gjort fel?StefanB skrev:Klicka på Arkiv/Spara som... inne i gedit. Klicka sedan på ikonen Filsystem och bläddra dig fram till mappen
Vänliga hälsningar
Hoffe3
Öppna en terminal och skrivhoffe3 skrev:Hej
Jag kommer till usr/lib men där hittar jag ingen ICAClient. Vad kan jag ha gjort fel?StefanB skrev:Klicka på Arkiv/Spara som... inne i gedit. Klicka sedan på ikonen Filsystem och bläddra dig fram till mappen
Vänliga hälsningar
Hoffe3
locate wfica
Hej
Svaret i terminalen blev:
/home/nn/Citrix-saker/linuxx86/linuxx86.cor/wfica
/home/nn/ICAClient/linuxx86/wfica
/home/nn/ICAClient/linuxx86/wfica.sh
/home/nn/ICAClient/linuxx86/wfica_assoc.sh
Jag öppnade min användarmapp och brevid mappen citrix-saker finns det en mapp som heter ICAClient och innehåller mapparna linuxx86/keystore/cacerts.
Vänliga hälsningar
Hoffe3
Jag öppnade min användarmapp och brevid mappen citrix-saker finns det en mapp som heter ICAClient och innehåller mapparna linuxx86/keystore/cacerts.
Vänliga hälsningar
Hoffe3
Ok, då ska du spara filen Equifax_Secure_Certificate_Authority.cer i linuxx86/keystore/cacerts och eftersom du har ICA-klienten i din användarmapp så behöver du inte vara root (sudo) när du sparar filen. Jag trodde du hade installerat den under /usr/lib men när jag läser installationsinstruktionerna så går det lika bra att ha den direkt i din Home-mapp.hoffe3 skrev:Hej
Vänliga hälsningar
Hoffe3
Spara filen som vilken fil som helst i mappen cacerts med namnet Equifax_Secure_Certificate_Authority.cer.
Jag öppnade terminalen och skrev gksudo gedit. I gedit kopierade jag in certifikatet från nätsidan och sparade det som Equifax_Secure_Certificate_Authority.cer i de två cacerts-mappar jag har i home-mappen. När jag loggar in i citrix får jag dock samma felmeddelande som förut. Är det bättre att spara ICAclienten någon annanstans, eller kan något annat vara fel?
Vänliga hälsningar
Hoffe3
Vänliga hälsningar
Hoffe3
Ja, vi kör standardinstallationen.hoffe3 skrev:Jag öppnade terminalen och skrev gksudo gedit. I gedit kopierade jag in certifikatet från nätsidan och sparade det som Equifax_Secure_Certificate_Authority.cer i de två cacerts-mappar jag har i home-mappen. När jag loggar in i citrix får jag dock samma felmeddelande som förut. Är det bättre att spara ICAclienten någon annanstans, eller kan något annat vara fel?
Vänliga hälsningar
Hoffe3
Öppna en terminal och skriv
cd /nn/ICAClient
Skriv
sudo ./setupwfc
Välj alternativet med "Install" och klicka dig sedan igenom bilderna och markera att du accepterar licensen. Ändra inga inställningar som föreslås av installationsprogrammet. På så sätt kommer ICA-klienten att installeras under /usr/lib/.
Spara Equifax_Secure_Certificate_Authority.cer under /usr/lib/ICAClient/keystore/cacerts.
Därefter bör du döpa om dina /home/nn/Citrix-saker och /home/nn/ICAClient till valfritt namn. När du sedan försöker att starta ICA-klienten kommer du kanske att få frågan om vilket program du ska öppna med. Bläddra dig då fram till /usr/lib/ICAClient och välj att öppna med wfica.
Fel: Det ska nog varaStefanB skrev:
Ja, vi kör standardinstallationen.
Öppna en terminal och skrivKod: Markera allt
cd /nn/ICAClient
cd ICAClient
Hej igen
Ledsen, men frågan ser ut att bli en följetång.
Jag följde instruktionerna men när jag skrivit in lösenordet i terminalen såg det ut såhär:
nn@Hemma1:~$ cd ICAClient
nn@Hemma1:~/ICAClient$ sudo ./setupwfc
[sudo] password for nn:
sudo: ./setupwfc: command not found
Något fel igen?
Vänliga hälsningar
Hoffe3
Jag följde instruktionerna men när jag skrivit in lösenordet i terminalen såg det ut såhär:
[sudo] password for nn:
Något fel igen?
Vänliga hälsningar
Hoffe3
Det gör inget med följetångar.hoffe3 skrev:Hej igen
[sudo] password for nn:
Något fel igen?
Vänliga hälsningar
Hoffe3

Ligger den möjligen under /home/nn/Citrix-saker?
Hej
Filen setupwfc finns i två av mina mappar. Dels i mappen Citrix-saker och dels i mappen ICAClient/linuxx86.
Vänliga hälsningar
Hoffe3
Filen setupwfc finns i två av mina mappar. Dels i mappen Citrix-saker och dels i mappen ICAClient/linuxx86.
Vänliga hälsningar
Hoffe3
Öppna en terminal och skrivhoffe3 skrev:Hej
Vänliga hälsningar
Hoffe3
cd Citrix-saker
Skriv
sudo ./setupwfc
Därefter:
Ange 1 för att installera
Tryck Enter när mappen /usr/lib/ICAClient föreslås
Skriv y vid frågan om du vill fortsätta installationen
Ange 1 för att acceptera licensen
Ange y vid frågan om du vill integrera med KDE och Gnome
Ange 3 för att avsluta installationen
Svara y på frågorna du får utom när du ska ange sifferalternativ (Install, licens och avsluta). Tryck Enter
Jag rättar mig själv. Filen måste ha filändelsen crt och ska alltså heta
Equifax_Secure_Certificate_Authority.crt
Varför det är så vet jag inte.
Equifax_Secure_Certificate_Authority.crt
Varför det är så vet jag inte.
Hej
God fortsättning på det nya året.
Jag har varit borta från datorn ett tag, men nu är jag tillbaka.
Jag har installerat citrixprogrammet som beskrivningen för standardinstallation. Jag sparade certifikatet där och döpte om mina andra mappar som innehåller citrix, men får fortfarande upp samma felmeddelande när jag försöker logga in. (Försökte också med att spara certifikatet i de andra citrixmapparna, men utan resultat.)
Finns det något mer jag kan göra?
Vänliga hälsningar
hoffe3
Jag har installerat citrixprogrammet som beskrivningen för standardinstallation. Jag sparade certifikatet där och döpte om mina andra mappar som innehåller citrix, men får fortfarande upp samma felmeddelande när jag försöker logga in. (Försökte också med att spara certifikatet i de andra citrixmapparna, men utan resultat.)
Vänliga hälsningar
hoffe3
Angav du filändelsen .crt på certifikatet och inte .cer som jag skrev i början? Av någon anledning måste filändelsen vara crt. Jag gjorde själv en nyinstallation av Ubuntu för ett par veckor sedan och upptäckte då att det måste vara så när jag installerade ICA-klienten.hoffe3 skrev:Hej
Vänliga hälsningar
hoffe3
Om det inte fungerar, flytta i så fall de citrixmappar du har i den home-mapp till papperskorgen och testa igen. Det är viktigt att det är ICA-installationen i /usr/lib som används.
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kolla in den här sidan, den kanske kan vara till hjälp. Har inte läst den så noga dock:
http://joepcremers.nl/wordpress/?p=1676
http://joepcremers.nl/wordpress/?p=1676