!windows

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
damalema
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

!windows

Inlägg av damalema »

Jag är en gammal linuxanvändare.
Jag är bitter.

Genom åren har min bitterhet mot windows vuxit sig allt starkare. Jag är så trött på alla problem som orsakas av windowsvärlden och som drabbar mig som linuxanvändare. Numera vägrar jag att hjälpa folk som använder windowsdatorer och ber dem ringa microsoft istället. Jag vill ge igen och jag vill ge igen rejält!

Det jag vill med denna tråd är att disskutera/tipsa vad man kan göra och hur man skall göra för att ge igen till windowsvärlden.(Notera att jag inte pratar om att skriva virus eller något annat idiotiskt.)
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: !windows

Inlägg av TicToc »

Du kan börja med att sluta tycka synd om sig själv och älska windowsanvändare.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Du kan hjälpa till att organisera materialet från Comes v. Microsoft. Groklaw har skickat ut bedjan om hjälp, http://www.groklaw.net/article.php?stor ... 2612211929
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av mrfab »

damalema skrev:Jag är en gammal linuxanvändare.
Jag är bitter.

Genom åren har min bitterhet mot windows vuxit sig allt starkare. Jag är så trött på alla problem som orsakas av windowsvärlden och som drabbar mig som linuxanvändare. Numera vägrar jag att hjälpa folk som använder windowsdatorer och ber dem ringa microsoft istället. Jag vill ge igen och jag vill ge igen rejält!

Det jag vill med denna tråd är att disskutera/tipsa vad man kan göra och hur man skall göra för att ge igen till windowsvärlden.(Notera att jag inte pratar om att skriva virus eller något annat idiotiskt.)
Man undrar ju varför du har den förutfattade åsikten överhuvudtaget och vad i ditt datoranvändande drabbar dig vad windows användare gör ???

Kan du lite mer tydligt sätt fingret på åtminstånde ett problem kanske det blir lättare för mig att begripa vad du talar om ???
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Sprid detta dokument, http://www.ecis.eu/documents/Finalversi ... epaper.pdf Det visar ju hur fiint Microsoft beter sig. >:D
m!rage

Inlägg av m!rage »

Sluta trolla och använd tiden till nåt vettigt istället, exempelvis att hjälpa Linuxanvändare med deras problem
damalema

Inlägg av damalema »

mrfab skrev:Man undrar ju varför du har den förutfattade åsikten överhuvudtaget och vad i ditt datoranvändande drabbar dig vad windows användare gör ???

Kan du lite mer tydligt sätt fingret på åtminstånde ett problem kanske det blir lättare för mig att begripa vad du talar om ???
Vilken förutfattande åsikt syftar du på? Det är inte vad windowsanvändare gör - jag har ingenting mot användarna.

Ett exempel kommer bara styra tråden till debatt kring detta exempel, det är inte önskvärt.

Jag vill kort och enkelt ge tillbaka mot windowsvärlden och ha tips/debatt kring detta.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Bästa sättet att "bekämpa" MS windows är förmodligen att hjälpa alla så många som möjligt med deras *nix-system, tex genom support i detta (och andra) forum. Att hjälpa windowsanvändare till att använda så många fria program som möjligt, tex open office och gimp istället för MS office och adobe photoshop är ett litet steg på vägen att locka över dessa till den fria sidan. Att bidra till bugghantering och brainstorming för tex ubuntu är också ett sätt att hjälpa till att skapa en ännu bättre dist som kan locka fler användare osv.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Ändock finns en poäng med att tala om för "utomstående" ( läs; datoranvändare som ännu inte bytt till linux) varför vi ej föredrar microsofts produkter och varför Mark Shuttleworth introducerat MS olagliga monopol som bugg numro ett.

Men vårt beteende i övrigt skall präglas av support, support och åter support.
Microsoft’s conduct over the last two decades has demonstrated Microsoft’s willingness
and ability to engage in unlawful conduct to protect and extend its core monopolies. This
conduct has caused real harm to consumers, who continue to pay high prices and use lower
quality products than would have prevailed in a competitive market. By understanding
Microsoft’s history of anticompetitive conduct, developers, consumer groups, and government
authorities will be better equipped to recognize current and future Microsoft misconduct at an
early stage and intervene to prevent Microsoft from using tactics other than competition on the
merits. ECIS remains hopeful that the European Commission’s latest Statement of Objections
addressing Microsoft’s misconduct will finally mark the beginning of the end of Microsoft’s two
decades of anticompetitive behavior and consumer harm.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Försåvitt du inte är anställd för att supporta Windows och Windowsanvändare kan du ju säga att du har glömt Windows. För jag antar att det är i supportsituationer bitterheten uppstår. Kompisar och släkt ringer dig och vill ha hjälp med det ena och det andra och du hamnar i ett träsk av virus och piratprogram utan ände.

I så fall kan du ju alltid säga, "jag hjälper dig jättegärna, men Windows har jag glömt så i så fall måste vi installera ett riktigt operativsystem först".

Givetvis installerar du heller inga piratprogram heller. "Var har du licensnyckeln till den här?"

Är du en IT-slav som jag kan du ändå hävda att "på min fritid håller jag bara på med det jag tycker är kul och rätt och därför måste jag i så fall installera Ubuntu först".
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Urban Anjar skrev:Försåvitt du inte är anställd för att supporta Windows och Windowsanvändare kan du ju säga att du har glömt Windows. För jag antar att det är i supportsituationer bitterheten uppstår. Kompisar och släkt ringer dig och vill ha hjälp med det ena och det andra och du hamnar i ett träsk av virus och piratprogram utan ände.

I så fall kan du ju alltid säga, "jag hjälper dig jättegärna, men Windows har jag glömt så i så fall måste vi installera ett riktigt operativsystem först".

Givetvis installerar du heller inga piratprogram heller. "Var har du licensnyckeln till den här?"

Är du en IT-slav som jag kan du ändå hävda att "på min fritid håller jag bara på med det jag tycker är kul och rätt och därför måste jag i så fall installera Ubuntu först".
+1 Urban.
Har någon i min närhet en dator vars op-system kraschat har jag inget annat än Ubuntu att komma med. Kan inget annat.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Man kan också göra som så att om nån vill ha hjälp med windows så tar man betalt. Hjälp med ubuntu (eller ev annan dis) är gratis. Att fråga efter licensnycklar är givetvis också bra, gnälla lite över hur krängligt det är att hålla reda på alla sådana. :P Man kan ju också passa på att nämna lite om fria program/os i förbifarten.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

Var det en hata-windows tråd du hade tänkt att detta skulle bli?
Hur orkar du. ???
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Som moderator låser jag den här tråden tillfälligt, det verkar som känslorna har börjat koka...
Som vanlig medlem tycker jag det är väldigt oproffessionellt att prata skit om ett annat OS, i det här fallet Windows från Microsoft.

Edit: Upplåst
damalema

Inlägg av damalema »

Rune.K skrev:Som moderator låser jag den här tråden tillfälligt, det verkar som känslorna har börjat koka...
Som vanlig medlem tycker jag det är väldigt oproffessionellt att prata skit om ett annat OS, i det här fallet Windows från Microsoft.
Vad är det för inlägg du anser vara "snacka skit"? Märkligt att låsa tråden tycker jag.

Nåväl, vad gäller support för Windows tackar jag för tipsen. Det är min grundläggande irritation mot Microsoft som får mig att inte vilja hjälpa de som använder Windows.
Kärnan till bitterheten är dock av annan karaktär. Jag har sedan jag började använda Linux varit positiv i omgångar vad gäller kompabiliteten med tjänster som bildas och acceptansen i stort. Det har hänt mycket, men det händer inte tillräckligt.

Man får hela tiden strula med att tjänster byggs med Microsofts verktyg. De är ofantligt störande att t.ex. myndigheter bygger upp allmänna tjänster som inte fungerar korrekt i andra operativsystem än Windows. Anledningen att det blir på detta sätt är en annan fråga, men konsekvensen är att likna det att vägverket bara bygger vägar som fungerar med ett visst bilmärke. Vad gäller skyldigheten för privata företag att anpassa tjänster till fler operativsystem är en annan fråga, men även här tycker jag inte det är självklart att man borde få det i alla fall.

Linuxstödet på nätet är massivt och det är betydligt lättare att hitta lösningnar till problem i Linux än till Windows. Men jag upplever det som att vi accepterar problemen för mycket i Linux. Inte problem med operativsystemet i sig utan problem mot andra tjänster.

Jag funderar på möjligheten att ge tillbaka: Skapa tjänster som inte fungerar i Windows? Skapa programvarulicenser som inte tillåter installation på icke fria operativsystem? Ta betalt för Windowsversioner men inte Linux. Driva rättsliga mål mot tjänster som enbart är anpassade för ett operativsystem. Vad mer kan man göra?

Jag är övertygad om flertalet lustigkurrar kommer att slå tillbaka på dessa tankar och skriva spydiga kommentarer, men jag ber er vänligen att inte göra det. Det är så uppenbart att t.ex. skriva
"Skriv en egen tjänst som inte fungerar i Windows då!"
eller
"Ta betalt för windowsversionen men inte för Linuxversionen då, om du tror att det är en vettig affärside'".

Jag vill ha tänkvärda tankar kring detta och inte fåniga kommentarer, men jag antar att det är omöjligt men hänseende till tidigare inlägg i tråden.
mrfab
AVREGISTRERAD

Inlägg av mrfab »

Bäste damalema om endast dina åsikter och tänkvärda tankar är något som du anser att mänskligheten är i behov utav kanske du skall införskaffa en skrivmaskin istället för en dator eller åtminstånde strunta totalt i internet eftersom andra åsikter inte är välkomna ,jag vill upplysa dig om att du skriver en tråd i ett öppet forum där yttrandefriheten fortfarande välkomnas (tror jag i alla fall)
Tycker fortfarande inte att du har förklarat någonting utan bara massa flummigt ludd dumma microsoft? (nu är dessutom användarna utav detta forum lustigkurrar )

Om du vill att linux skall bli bättre kanske du skall lägga din kraft på att upplysa utvecklarna om bristerna istället för att störa dig på att microsoft faktiskt driver saker och ting framåt att fria operativsystem och program inte alltid hänger eller ligger före är inte så konstigt då företag som microsoft har programutvecklare anställda för att göra dessa programmen.
Att du inte kan att du inte har kunskapen om hur man löser problem i ditt datoranvändande jag begriper inte hur du tänker när det problemet är skapat av microsofts
.

Du får väl helt enkelt ta kontakt med Linus Torwalds och förklara för han att han får ta tag i dina problem för du pallar inte med att miljoner microsoftsanställda faktiskt kommer före han ibland med program och systemutveckling!
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

mrfab skrev:Bäste damalema om endast dina åsikter och tänkvärda tankar är något som du anser att mänskligheten är i behov utav kanske du skall införskaffa en skrivmaskin istället för en dator eller åtminstånde strunta totalt i internet eftersom andra åsikter inte är välkomna ,jag vill upplysa dig om att du skriver en tråd i ett öppet forum där yttrandefriheten fortfarande välkomnas (tror jag i alla fall)
Tycker fortfarande inte att du har förklarat någonting utan bara massa flummigt ludd dumma microsoft? (nu är dessutom användarna utav detta forum lustigkurrar )

Om du vill att linux skall bli bättre kanske du skall lägga din kraft på att upplysa utvecklarna om bristerna istället för att störa dig på att microsoft faktiskt driver saker och ting framåt att fria operativsystem och program inte alltid hänger eller ligger före är inte så konstigt då företag som microsoft har programutvecklare anställda för att göra dessa programmen.
Att du inte kan att du inte har kunskapen om hur man löser problem i ditt datoranvändande jag begriper inte hur du tänker när det problemet är skapat av microsofts
.

Du får väl helt enkelt ta kontakt med Linus Torwalds och förklara för han att han får ta tag i dina problem för du pallar inte med att miljoner microsoftsanställda faktiskt kommer före han ibland med program och systemutveckling!
Bild
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Det Microsoft ur vårt perspektiv gjort är att de skapat möjligheter för hela Open Source, hade de inte varit och hade de inte betett sig som de gör så hade antagligen inte hela det här med Linux funnits. Unix hade givetvis funnits och så även BSD-varianten av det eftersom det är äldre än Windows och Linus kanske hade skrivit sin kärna ändå, men varit betydligt mer i periferin...

Men hur man än nu vill se det så var det Microsoft som skapade förutsättningarna för persondatorer och att varje människa skulle kunna ha en dator hemma!! Att de sedan till stor del har gjort det med i viss mån undermåliga produkter men en briljant försäljningsorganisation är det nog bara att acceptera...

Hur som helst så är det en motståndare att respektera och utan dem hade vi inte varit där vi är idag........ att de sedan ser till att på olika sätt lägga fällben för sig själva ska vi bara vara glada för!!

Gott Nytt Fritt År!! O0
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
damalema

Inlägg av damalema »

Det var ungefär precis sådana kommentarer jag inte önskade. Du skriver inte om de funderingar jag har utan om andra saker i mitt inlägg.
För att svara på dina kommentarer som är helt "off topic":
mrfab skrev:Bäste damalema om endast dina åsikter och tänkvärda tankar är något som du anser att mänskligheten är i behov utav kanske du skall införskaffa en skrivmaskin istället för en dator eller åtminstånde strunta totalt i internet eftersom andra åsikter inte är välkomna ,jag vill upplysa dig om att du skriver en tråd i ett öppet forum där yttrandefriheten fortfarande välkomnas (tror jag i alla fall)
Jag söker synpunkter på mina åsikter, inte synpunkter på annat. Givetvis får du prata om andra saker tråden om du vill, men då försvinner den debatt jag är ute efter.
mrfab skrev: Tycker fortfarande inte att du har förklarat någonting utan bara massa flummigt ludd dumma microsoft? (nu är dessutom användarna utav detta forum lustigkurrar )
Vad är det du inte förstår?
Användarna av detta forum är INTE lustigkurrar. Jag försöker förtydliga vad jag är ute efter utan att få en massa kommentarer på andra saker.

mrfab skrev: Om du vill att linux skall bli bättre kanske du skall lägga din kraft på att upplysa utvecklarna om bristerna istället för att störa dig på att microsoft faktiskt driver saker och ting framåt att fria operativsystem och program inte alltid hänger eller ligger före är inte så konstigt då företag som microsoft har programutvecklare anställda för att göra dessa programmen.

Du pratar om helt andra saker.

Ett exempel:
När man tidigare surfade till Handelsbanken så hade dom ett javascript mot kontrollerade vilken webbläsare man hade och var det inte IE så fick man inte ens se en startsida utan en hänvisning till att man har fel webbläsare. I detta fall så kunde man komma runt problemet genom att identifiera sig som en annan webbläsare. Det var en lösning på problemet, men det löste inte problemet på rätt sätt. Rätt sätt vore att handelsbanken hade en webbtjänst som fungerade till fler än en webbläsare elller operativsystem.
Är detta ett tillräckligt tydligt exempel på vad jag är mot?

Numera är det inte riktigt så illa, men funktionalitet mot tjänster fungerar inte tillräckligt bra i Linux och det beror INTE på att det finns för få Linuxutvecklare.

Ett möjligt kommande problem är till exempel Microsoft's Silverlight som kommer att användas på många websiter inom en snar framtid. Jag är övertygad om att det kommer innebära en massa problem för oss Linuxanvändare. När utvecklarnas verktyg för att göra tjänster har denna funktionalitet kommer många utvecklade välja dessa lösningar. Att sedan t.ex. myndigheter oavsett anledning väljer dessa lösningar skapar det problem för oss som inte använder Windows.

Detta exempel är bara för att försöka förtydliga vad jag är ute efter och jag önskar inte debatt kring detta exempel.
Jag önskar debatt kring att ge igen mot Windows, inget annat.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

damalema skrev:Jag önskar debatt kring att ge igen mot Windows, inget annat.
Det bästa sättet att ge igen mot Windows är att visa att det finns ett alternativ!! ;)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Låst

Återgå till "Ubuntu Café"