Hjälp med UBUNTU 9.10

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
SäffkalH

Hjälp med UBUNTU 9.10

Inlägg av SäffkalH »

Hej, är UBUNTU-nybörjare och undrar över: Jag har försökt att hitta svar i Forumet.
UBUNTU 9.10 installerades på min XP-PC och på en ny partition som skapades för detta ändamål. Installationen gjordes med en Live-CD på datorn som är en ”hempc” modell äldre med tillhörande Recovery-CD för eventuell ominstallation. Jag har således ingen installationsskiva…
Den har ett grafikkort typ Leadtek WinFast Titanium TD 500 med Nvidia GeForce 3… skärmen är en TFT lcd 15”, fabrikat Neovo…
Om jag minns rätt så kan man välja olika grader för grafiken = Visuella effekter, först INGA alls = en enklare miljö och sedan NORMAL = en förbättrad med medelhöga prestandakrav…. Jag trodde att genom att välja snäppet bättre så skulle resultatet också bli därefter!? Men inte…. det blev bara krångel, och jag skall inte försöka beskriva detta närmare.
Nu skulle jag gärna vilja få reda på om det går att ta bort UBUNTU och sedan göra om installationen? Jag skall då inte försöka att välja en bättre grafiklösning… jag har läst någonstans att UBUNTU skall gå att ta bort MEN då måste man ha en Installations-CD, viket jag inte har…
Tacksam för råd
SäffkalH
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Hjälp med UBUNTU 9.10

Inlägg av mcNisse »

Hej och välkommen till ubuntu-se!

Du har väl liveCD:n!? Den går det utmärkt att installera från.
SäffkalH skrev:Nu skulle jag gärna vilja få reda på om det går att ta bort UBUNTU och sedan göra om installationen? Jag skall då inte försöka att välja en bättre grafiklösning… jag har läst någonstans att UBUNTU skall gå att ta bort MEN då måste man ha en Installations-CD, viket jag inte har…
Tacksam för råd
SäffkalH
Det brukar gå utmärkt att ta bort ubuntu och installera om. Men jag behöver veta hur du gjorde din installation.
Till att börja med, installerade du via wubi eller gjorde du en riktigt installation? Wubi har jag inte använt... och den diskvalificerar nästa fråga också.
Hur partitionerade du disken? Det kan vara lite knepigt att komma ihåg men om du gjorde en riktigt installation och har kvar liveCD:n går det enkelt att ta reda på det.
SäffkalH

Inlägg av SäffkalH »

Hej McNisse! Man tackar... god fortsättning!
Jag hoppas att jag kan besvara det du undrar om.
1) Jag har Live-CD:n kvar, som UBUNTU installerades från.
2) Partitioneringen fixades med hjälp av Gparteds, som om jag fattat rätt finns i UBUNTU.
Jag kan tillägga att vid inloggning till UBUNTU så får jag två frågor som jag klickar OK på, och det handlar således om grafikproblemen...

Avvaktar med intresse vidare kommentarer.
Önskar Alla ett Gott slut på 2009 och Ett Gott Nytt UBUNTU-ÅR 2010!
SäffkalH
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Du vill alltså ta bort hela systemete och installera på nytt?

Då är det bara att stoppa i CD, starta från den. Sen så väljer du antingen att partitionera manuellt, och klickar då i alternativet att formatera / (root) partitionen.
Eller så väljer du "ta bort alla partitioner och installera på nytt" eller vad det nu kan tänkas heta.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
SäffkalH

Inlägg av SäffkalH »

Hej Emil.s!
Ja, jag vill göra en ominstallation. Jag vill också behålla den partition som är skapad av Gparteds. Alltså inte partitionera en gång till!
Sedan vet jag inte, eftersom jag är nybörjare... kommer det upp något om formatering/eller ta bort/ eller installera på nytt? Du verkar osäker om vad som sker?!
Tack så här långt.
Någon annan som kan hjälpa en ovan..?
SäffkalH
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

SäffkalH skrev:Hej Emil.s!
Ja, jag vill göra en ominstallation. Jag vill också behålla den partition som är skapad av Gparteds. Alltså inte partitionera en gång till!
Sedan vet jag inte, eftersom jag är nybörjare... kommer det upp något om formatering/eller ta bort/ eller installera på nytt? Du verkar osäker om vad som sker?!
Tack så här långt.
SäffkalH
Partitionering är ett steg i installationen. Du behöver inte skapa nya partitioner utan enbart återanvända de som du redan har skapat. Detta görs med manuell partitionering, under installationen. Du väljer vad partitionerna ska användas till (/, /home, /boot, ...) och vilket filsystem som ska ligga på dem (ext4, ext3, SWAP, mm).
Användarvisningsbild
uppsalanet
Fadder
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av uppsalanet »

mcNisse skrev:
SäffkalH skrev:Hej Emil.s!
Tack så här långt.
SäffkalH
Partitionering är ett steg i installationen. Du behöver inte skapa nya partitioner utan enbart återanvända de som du redan har skapat. Detta görs med manuell partitionering, under installationen. Du väljer vad partitionerna ska användas till (/, /home, /boot, ...) och vilket filsystem som ska ligga på dem (ext4, ext3, SWAP, mm).
Jag instämmer med mcNisse, du kan "återanvända" bef. partition. Hör gärna av dig om du kör fast...
//Fredrik
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"