Hallå!
Jag har köpt mig en Qnap Nas TS-439 Pro.
Och all funkar ju bra men jag vill ha in Ubuntu som Os ist för Qnap's egna dist.
Då man kan få lite mer kontroll samt mer funktioner.
Så min fråga är nu om någon har provat att installera Ubuntu på en Nas tidigare.
Jag funderar på att Installera Ubuntu 9.10 Server via usb-sticka har pressis fixat usbn så skall snart på börja installationen men kan ju passa på att fråga här innan.
Qnap Nas
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Re: Qnap Nas
Välkommen till forumet, wobbla.
Ingen har alltså svarat ännu. Även om det inte kommer in några svar direkt så hoppas jag du ändå skriver hur det går. Vi tar gärna del av dina erfarenheter ...
Ingen har alltså svarat ännu. Även om det inte kommer in några svar direkt så hoppas jag du ändå skriver hur det går. Vi tar gärna del av dina erfarenheter ...

Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Hej!
Jag har en Qnap TS-509 Pro, och tänkte samma tankar som dig förut!
Och provade ubuntu. Det funkar MEN fläktarna går på 100%.
Går säkert att fixa.
Men sen var det lite små pil med det mesta så jag gav upp och gick till baka till deras egna!
PS. GLÖM EJ ATT GÖRA BACKUP PÅ FLASH DISKEN!!! DS.
http://forum.qnap.com/viewforum.php?f=147
Jag har en Qnap TS-509 Pro, och tänkte samma tankar som dig förut!
Och provade ubuntu. Det funkar MEN fläktarna går på 100%.
Går säkert att fixa.
Men sen var det lite små pil med det mesta så jag gav upp och gick till baka till deras egna!
PS. GLÖM EJ ATT GÖRA BACKUP PÅ FLASH DISKEN!!! DS.
http://forum.qnap.com/viewforum.php?f=147
Desktop: Antec Three Hundred | Gigabyte GA-X48T-DQ6 | Intel Q9550 @ 3.8GHz | 2 x XMS3-1600 2048Mb | SAPPHIRE HD 4890 1GB GDDR5 PCI-E| WD VELOCIRAPTOR 150GB | BENQ24" E2420HD
NAS: Qnap TS-509 Pro | 3Gb | 2 x SEAGATE BARRACUDA 7200.11 1TB |
NAS: Qnap TS-509 Pro | 3Gb | 2 x SEAGATE BARRACUDA 7200.11 1TB |
Tackar för svaren!!
Och tackar för länken till Qnap forumet där, det var nära att jag missa backupen där ^_^
Jag håller på med en del säkerhets kopiering just nu så fort jag är klar med det så skall jag prova att installera så får vi se hur det går
Och tackar för länken till Qnap forumet där, det var nära att jag missa backupen där ^_^
Jag håller på med en del säkerhets kopiering just nu så fort jag är klar med det så skall jag prova att installera så får vi se hur det går