Lättdriven ubuntu version för att se på flash filmer!

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Bowmore

Re: Vilken ubuntu version skulle ni välja?

Inlägg av Bowmore »

m!rage skrev:Har du också den buggen att volymen återställs till 0 varje gång datorn startas om?
Japp, men jag är van, har den i Lucid också ::)

Har grottat lite med filassocialtioner för PCManFM men nu är det löst som du kanske såg i en annan tråd. Valde tv bort slim för gdm för att känna mig lite mer hemma men kommer att testa slim senare. Har också tjuvkikat på Lubuntu som använder gdm.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Bowmore skrev:
m!rage skrev:Har du också den buggen att volymen återställs till 0 varje gång datorn startas om?
Japp, men jag är van, har den i Lucid också ::)

Har grottat lite med filassocialtioner för PCManFM men nu är det löst som du kanske såg i en annan tråd. Valde tv bort slim för gdm för att känna mig lite mer hemma men kommer att testa slim senare. Har också tjuvkikat på Lubuntu som använder gdm.
amixer set Front 70% > /dev/null &
Byt ut Front mot det reglage som ska ändras och lägg till det i autostart. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Hund skrev:
amixer set Front 70% > /dev/null &
Byt ut Front mot det reglage som ska ändras och lägg till det i autostart. :)
Jo, jag har använd den och amixer sset när jag känt för det tidigare.
Ikväll tog jag mig tid med en fix för ljudet så att jag ställde in alla spakarna som jag vill ha dem som default och sparade det med sudo alsactl store. Sen kör jag autostart med alsactl restore. Jag vet att de hållit på att lösa problemet om och om igen och förstår inte vad som är så svårt? Race condition? Det senaste exemplet är denna bugg.
Användarvisningsbild
Fredrik
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av Fredrik »

Har en slöburk med PClinuxOS LXDE, den är en av de bättre jag har testat.
Opensuse eller fedora har en remaster som sägs vara bra.
Lubuntu är lite grön ännu, är väldigt tungkörd på något sätt..
//Fredrik
svartis

Inlägg av svartis »

Jag hade nog köpt ett nvidia kort, finns hyffsade för ca 300kr och sen provat antingen mint eller ubuntu nordic remix. Fördelen med dessa distar är att codecs för mp3, xvid, wma etc är förinstallerade och fungerar out of box. Båda är baserade på ubuntu, så du kommer känna igen dig. En gig minne och ett hyffsat graffekort borde det flyta på ändå. Kör in philips reps och installera hans nvidia-glx så kommer dina filmer flyta på fint.

Har du pci-express på din dator? Jag har ett nvidia 8400 GS 512mb som du kan köpa för 200:-
Användarvisningsbild
skalman65
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av skalman65 »

Man får buga för all tips på olika distar.
Det har blivit fler än jag ännu har hunnit testa, har för tillfället lagt in ubuntu mini 9.10 med lxde på .
Investerade även i ett nvdia kort på 128 mb

men jag har inte riktigt kommit i mål. flash filmer flyter ganska bra med men går för långsamt så jag fortsätter nog att pröva mig fram efter en dist som kanske får maskinen att att klara av flash utan problem

Tänkte ge mig på arch linux härnäst
men är även intresserad av PClinuxOS och mint samt nordic remix är intressanta.
jag lyckas som sagt få flash att fungera utan problem i Ms 2000 så jag tror att det gäller bara att hitta rätt dist för min maskin eller .....?

svartis

Kod: Markera allt

Har du pci-express på din dator? Jag har ett nvidia 8400 GS 512mb som du kan köpa för 200:-
Bugar o bockar för erbjudandet men har redan införskaffat mig ett nvidia kort, har dessvärre bara AGP på maskinen
svartis

Inlägg av svartis »

Har märkt att köra flash, framför allt i fullskärm kan gå trögt om man har för mycket fusion igång. Prova att sänka under system/inställningar/utseende/visuella effekter och se om det gör nån skillnad.
Användarvisningsbild
skalman65

Inlägg av skalman65 »

Antar att detta var för ubuntu

Kod: Markera allt

Prova att sänka under system/inställningar/utseende/visuella effekter och se om det gör nån skillnad.
Just denna maskin rullar på Ubuntu Mini LXDE .
Hittar därför inte att jag kan justera detta någonstans.
Antar att det är något paket jag bör installera för att kunna få denna möjlighet?
Funderar bara på vilken? ???
Användarvisningsbild
skalman65

Inlägg av skalman65 »

Har nu testat Arch linux, Gav upp pga allt micklande för att få igång saker och ting.

Skulle jag ha mera tid skulle den kanske vara intressant då allt konfigureras från grunden.

Ska titta lite närmare på PcLinux Os tänkte jag
Användarvisningsbild
skalman65

Re: Lättdriven ubuntu version för att se på flash filmer!

Inlägg av skalman65 »

När man äntligen hittar en dist som verkar fungera Så lyckas man inte installera den, körde in Pclinuxos på min bärbara som test (500 MHz) fungera perfekt.

dessvärre lyckas jag inte få den installerad på min källar burk. Felmeddelande att den inte kan rekongnisera ledigt minne.

Nu har jag testat dist efter dist utan att lyckas få till det, så att flash filmer skall flyta på .
vad gör man, ? inser att just denna burk inte klarar av att visa flash smidigt med linux trots att man lagt i allt vad mb klarar av i ram och cpu , (cpu kan jag uppgradera till en 1ghz har nu 933)

Är det kanske bara att inse att det är det eländiga ms som gäller.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"