Peer to peer-TV i Ubuntu

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Peer to peer-TV i Ubuntu

Inlägg av Jarulf »

Hur man får SopCast att fungera med manuellt angivna kanaler:

http://ubuntu-se.org/drupal/sopcast

EDIT: Little John ändrade länken till full URL  ;D
Senast redigerad av 1 Jarulf, redigerad totalt 25 gånger.
Bild
Leadro

SV: Peer to peer-TV i Ubuntu

Inlägg av Leadro »

Hej

Följde anvisningarna på länken och allt fungerar bra tills jag skall kopiera filen i terminalen med sudo cp sp-sc-auth /usr/bin. Får då svaret cp: cannot stat `sp-sc-auth': No such file or directory.

Någon som vet vd jag gör fel?
Användarvisningsbild
Iceron
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av Iceron »

ahh, sopcast använde jag  på windows ett tag :P det funkade hyffsat ibland ialladall. Värt och testa!
Stationär: p4@2.4ghz, 512MB DDR,  nvidia 7600gs | Laptop: intel c2d@1.5ghz 1gb DDR2 | Mediacenter: p4@3ghz, 1gb ram, nvidia 6100LE | Server: p3@550mhz, 512mb ram, 420gb hd.
Bild
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Inlägg av Jarulf »

Leadro skrev: Hej

Följde anvisningarna på länken och allt fungerar bra tills jag skall kopiera filen i terminalen med sudo cp sp-sc-auth /usr/bin. Får då svaret cp: cannot stat `sp-sc-auth': No such file or directory.

Någon som vet vd jag gör fel?
Har du tagit hem och packat upp filen sp-auth.tgz samt stegat in i den katalog som packades upp?
Bild
Leadro

Inlägg av Leadro »

Har du tagit hem och packat upp filen sp-auth.tgz samt stegat in i den katalog som packades upp?

Jag laddade ner filen. Packade upp den i min home folder.  Går sedan in och klickar på en angivna filen utan att något händer. När jag sedan går in i terminalen och anger kommandot får jag samma svar.
Antar att den inte kan hitta den filen. Skall jag packa upp den på något annat ställe (testade i tmp med samma resultat) eller är det något helt annat?
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Inlägg av Jarulf »

Leadro skrev: Antar att den inte kan hitta den filen. Skall jag packa upp den på något annat ställe (testade i tmp med samma resultat) eller är det något helt annat?
Tänk på att efter du packat upp filen måste du stå i dess katalog för att kopiera den. Här kommer ett steg för steg-exempel:
1. Ladda hem sp-auth.tgz till skrivbordet.
2. Öppna terminalen.
3. Stega till skrivbordet

jakob@Lappen:~$ cd Desktop/
jakob@Lappen:~/Desktop$
Observera att det heter Skrivbord istället för Desktop om du kör svenskt Ubuntu. Håll även koll på stor bokstav.

4. Packa upp filen.
jakob@Lappen:~/Desktop$ gzip -d sp-auth.tgz
jakob@Lappen:~/Desktop$ tar xvf sp-auth.tar
sp-auth/
sp-auth/vlc-install-utf8-pid-getport.tgz
sp-auth/Readme
sp-auth/sp-so-auth
sp-auth/sp-sc-auth

5. Kopiera filen sp-sc-auth till /usr/bin
jakob@Lappen:~/Desktop$ sudo cp sp-auth/sp-sc-auth /usr/bin/
[sudo] password for jakob:
Bild
lars.modig
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Peer to peer-TV i Ubuntu

Inlägg av lars.modig »

Hej

Har följt denna länk,http://www.kabatology.com/05/11/how-to- ... buntu-904/

Allt installeras som det ska (hade lite problem när sopcast hemsida låg nere ett tag, men nu har jag kunnat ta ner filerna och kopierat över till usrbnin som det står, Har bara kopierat från sidan och klistrat in i terminalen så alla skriv fel kommer från hemsidan i så fall)

Jag hittar gsopcast under ljud/video, men när jag startar programmet händer inget. Ska det inte komma upp möjliga kanaler att titta på ? vad gör jag för fel.

mvh Lars
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Inlägg av Jarulf »

lars.modig skrev:Jag hittar gsopcast under ljud/video, men när jag startar programmet händer inget. Ska det inte komma upp möjliga kanaler att titta på ? vad gör jag för fel.
"Händer inget"? Får du upp ett GUI eller verkar det inte alls som att programmet startar?
lars.modig
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av lars.modig »

Jodå, nåt händer... Uttryckte mig kanske lite otydligt. GUI startar, men jag har inget att välja att se på, känns som jag missat nåt, eller helt enkelt inte förstår vad jag ska göra.

Mvh

lars
svartis
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av svartis »

lite gammal tråd, men tänkte posta hur jag löste det utifall någon skulle söka angående detta.

Nu finns det en gui som funkar hyffsat, äntligen. Och man behöver inte ens packa upp och installera nån tar fil.

Lägg in följande i terminalen för att lägga in en ppa.
echo "deb http://ppa.launchpad.net/jason-scheunemann/ppa/ubuntu `lsb_release -cs` main" | sudo tee -a /etc/apt/sources.list && sudo apt-key adv --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv-keys CD30EE56

Ovanstående är en ppa med sopcast-player, sopcast klienten och beroenden.

sudo apt-get update && sudo apt-get install sopcast-player för att installera.

Sopcast-player finns nu i program/ljud & video. Jag fick inte den integrerade vlc klienten att fungera, men under redigera/inställningar var det bara att ta på extern och skriva "vlc", så startar ett fungerande eget fönster.

Jag behövde även ändra rättigheter på sp-sc till 755, annars krashade programmet. sudo chmod 755 /usr/bin/sp-sc

Ett tips är att välja statiska portar, tex 8902. När du sett att den börjat buffra över 40-50% så kan du se streamen i de flesta filmspelare, även xbmc. Öppna bara länk http://localhost:8902/tv.asf Vill du se streamen på en annan dator i ditt lokala nätverk, så ändra localhost till ip't på den dator som kör sopcast, så kan du även se streamen i på en annan dator, eller tex din xbox.
Skriv svar

Återgå till "Guider"