Kan inte ändra lösenord [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
m!rage

Kan inte ändra lösenord [LÖST]

Inlägg av m!rage »

Jag går in i System -> Administration -> Användare och grupper. Där väljer jag min användare -> egenskaper -> byt lösenord. Jag skriver in mitt gamla lösen och klickar på autentisera, sen får jag skriva in det nya lösenordet och klicka på Byt lösenord. Nu får jag ett meddelande om att lösenordet har ändrats. Klickar på stäng, sen måste jag autentisera med mitt nya lösenord. Därefter loggar jag ut och in igen men då fungerar bara mitt gamla lösen. Samma sak om jag trycker på egenskaper och byt lösenord direkt efter. Då fungerar också bara mitt gamla. Jag har även testat att först klicka på nyckeln i Användare och grupper innan jag byter men får samma resultat, lösenordet ändras inte.
Senast redigerad av 1 m!rage, redigerad totalt 26 gånger.
Användarvisningsbild
RicchiH
Kontakt:

Re: Kan inte ändra lösenord

Inlägg av RicchiH »

har du provat att byta lösenord via terminalen med kommandot

Kod: Markera allt

sudo passwd [username]
du byter såklart ut [username] mot ditt användarnamn.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Det fungerade. Nu vill jag gå till botten med varför det inte gick att ändra grafiskt. Bugg? Hur felsöker jag det i så fall?
Användarvisningsbild
RicchiH
Kontakt:

Inlägg av RicchiH »

Bra att det löste sej.
När det gäller det grafiska brukar det funka rätt bra men jag har tagit för vana att alltid göra det man vill via terminalen.
det funkar oftast utan bekymmer, men om det trots allt inte skulle gå så får man info om vad som gick fel till skillnad från om man kör det grafiskt.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"