Grafikkort

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Grafikkort

Inlägg av Svento »

Jag har fått lite begagnade grafikkort men jag har inga begrepp om vad det är jag ska ha. Nu har jag nåt gammalt ATI som det inte görs drivrutiner till längre, så jag är fast i 8.10.

Ett av dom som jag har fått är nVIDIA och det har jag tidigare blivit tipsad om att det brukar fungera med Linux. Siffrorna säger mig dock ingenting. Det heter g-force 2mx och tidigare när jag har sett nVIDIA diskuteras så har det varit fyrsiffriga nummer.

Ett annat står det ASUS på samt TV77 vilket inte säger mig nån ting, och på det tredje som är mindre än dom andra, står det AMIC.

Vad är bäst?
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Grafikkort

Inlägg av Pink Panther »

Nvidia g-force 2 mx skall Ubuntu klara av att hantera. Just de här grafik-kortet har varit med ett tag.

Software / System Requirements

Software Included Drivers & Utilities

OS Required Microsoft Windows 3.x/95/98, Linux, Microsoft Windows 2000 / NT4.0

Källa: http://www.dooyoo.co.uk/graphic-cards/n ... 1/details/

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

NVIDIA kortet är gammalt men lär fungera bättre än ditt ATI kort iaf. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Hund skrev:NVIDIA kortet är gammalt men lär fungera bättre än ditt ATI kort iaf. :)
Det var lite det jag var intresserad av att ta reda på. Tonåringen här hemma menade att det nuvarande Radeon 9600 är nyare och mer avancerat, men jag har ju hört det där att nVIDIA passar Linux bättre. Är det den faktorn framför allt som gör att det kortet skulle passa bättre än det nuvarande?

Det där ASUS då? Det har egen fläkt.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Svento skrev:
Hund skrev:NVIDIA kortet är gammalt men lär fungera bättre än ditt ATI kort iaf. :)
Det var lite det jag var intresserad av att ta reda på. Tonåringen här hemma menade att det nuvarande Radeon 9600 är nyare och mer avancerat, men jag har ju hört det där att nVIDIA passar Linux bättre. Är det den faktorn framför allt som gör att det kortet skulle passa bättre än det nuvarande?

Det där ASUS då? Det har egen fläkt.
Det må ha bättre prestanda men vad spelar det för roll om du inte kan använda "hästarna"? Jag hade ett ATI kort som kostade 3 gånger mer än mitt nuvarande NVIDIA kort som på pappret spöar NVIDIA kortet, men eftersom ATI är helt värdelös på att skriva vettiga drivrutiner var det en ren pina att använda skiten, när jag skaffade mitt billiga NVIDIA kort kändes det som en helt ny dator.

Sen vet jag inte hur stor skillnaden är mellan dina kort, men det kan ju vara värt att testa iaf. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
bjoost61
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av bjoost61 »

ASUS TV77 verkar också ha Nvidia-kretsar så det borde funka.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

bjoost61 skrev:ASUS TV77 verkar också ha Nvidia-kretsar så det borde funka.
Kan man använda samma drivrutiner alltså?
Hund skrev:Jag hade ett ATI kort som kostade 3 gånger mer än mitt nuvarande NVIDIA kort som på pappret spöar NVIDIA kortet, men eftersom ATI är helt värdelös på att skriva vettiga drivrutiner var det en ren pina att använda skiten, när jag skaffade mitt billiga NVIDIA kort kändes det som en helt ny dator.

Sen vet jag inte hur stor skillnaden är mellan dina kort, men det kan ju vara värt att testa iaf. :)
Men alltså... Var det inte nåt med att ATI skulle öppna sina drivrutiner så att Linux-nördarna skulle kunna sitta hemma och mixtra till bättre rutiner? Vad hände med det? Jag vill minnas att det var nåt sånt jag använde när jag testade 9.04, men jag vill minnas att dom inte fungerade nåt vidare, och när datorn slocknade p g a ett strömavbrott som var dom helt förstörda - så till den grad att all grafik var förstörd efteråt. Så då gav jag fan i 9.04 och har kört 8.10 via Wubi sen dess.
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"