Varför har Firefox blivit dum i huvet?

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Varför har Firefox blivit dum i huvet?

Inlägg av Svento »

Till att börja med har Firefox blivit oförlåtligt seg. När jag öppnar den så får jag vänta väldigt länge innan sidan visas. Det kan inte bara skyllas tilläggen för det har fungerat tidigare och dessutom fungerar det i XP med exakt samma tillägg. Dessutom har jag inte så väldigt mycket tillägg.

Nästa irriterande grej är att den inte vill fungera här på forumet - nu använder jag Konqueror - utan jag får hela tiden meddelandet

Forbidden

You don't have permission to access /phpBB3/ on this server.
Apache/2.2.8 (Ubuntu) DAV/2 Server at ubuntu-se.org Port 80
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Varför har Firefox blivit dum i huvet?

Inlägg av Lars »

Svento skrev:Forbidden

Det där har att göra med att vi använder mod_evasive för att undvika överbelastningsattacker. Men det är ju inte meningen att det ska drabba vanliga användare. Ser du något mönster för när det inträffar? Om du öppnar många flikar i följd skulle det kunna bli problem, teoretiskt sätt. Själv brukar jag öppna 5-10 flikar utan problem. Om du ger mig din IP-adress (via PM om du vill) kan jag kika lite närmare på det.
rylleman
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av rylleman »

Svento skrev:Till att börja med har Firefox blivit oförlåtligt seg. När jag öppnar den så får jag vänta väldigt länge innan sidan visas. Det kan inte bara skyllas tilläggen för det har fungerat tidigare och dessutom fungerar det i XP med exakt samma tillägg. Dessutom har jag inte så väldigt mycket tillägg.
Det här har jag också märkt av senaste veckan eller så. Den tar en evigehet att öppna och är överlag ganska seg.
Har dock inte märkt några problem här på forumet.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Lars skrev:
Svento skrev:Forbidden

Det där har att göra med att vi använder mod_evasive för att undvika överbelastningsattacker. Men det är ju inte meningen att det ska drabba vanliga användare. Ser du något mönster för när det inträffar? Om du öppnar många flikar i följd skulle det kunna bli problem, teoretiskt sätt. Själv brukar jag öppna 5-10 flikar utan problem. Om du ger mig din IP-adress (via PM om du vill) kan jag kika lite närmare på det.
När jag försöker öppna en enda flik. Jag får använda Opera, Epiphany, Seamonkey eller Konqueror - eller rentav IE om jag är i Windows - när jag ska in här.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Tröttnade på Firefox och gick över/tillbaka till Swiftfox som är en upptrimmad version för Linux. Det går lite upp och ner för om Swiftfox verkligen är snabbare än Firefox, men just nu är den klart märkbart snabbare...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

Svento skrev:Varför har Firefox blivit dum i huvet?
För att firefox har blivit deprimerad eftersom chromium är snabbare , och då blir firefox segt :(...
>:D
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Osprey skrev:Tröttnade på Firefox och gick över/tillbaka till Swiftfox som är en upptrimmad version för Linux. Det går lite upp och ner för om Swiftfox verkligen är snabbare än Firefox, men just nu är den klart märkbart snabbare...
Jag gick dit och tittade men hittade inte antydan till ledtråd hur jag skulle göra för att installera den.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Svento skrev:Jag gick dit och tittade men hittade inte antydan till ledtråd hur jag skulle göra för att installera den.
Det står i klartext på det främmande språket engelska på: http://getswiftfox.com/deb.htm :)
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

TweekiE skrev:
För att firefox har blivit deprimerad eftersom chromium är snabbare , och då blir firefox segt :(...
Som tur va finns det ett tillägg som gör firefox glad igen!
http://www.addons.mozilla.org/howto+make+firefox+happy

Nej, men varför provar du inte chromium? ???
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Osprey skrev:
Svento skrev:Jag gick dit och tittade men hittade inte antydan till ledtråd hur jag skulle göra för att installera den.
Det står i klartext på det främmande språket engelska på: http://getswiftfox.com/deb.htm :)
Jo, det var där jag var, men jag förstod inte klartexten. Det hade nog inte förändrat nånting om den hade varit på svenska, för jag förstod dom engelska orden.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

TweekiE skrev:
TweekiE skrev:
Nej, men varför provar du inte chromium? ???
För att Firefox är så mycket bättre än alla andra bläddrare - bortsett från att den är så slö i Ubuntu.
TweekiE skrev:
TweekiE skrev:
Som tur va finns det ett tillägg som gör firefox glad igen!
http://www.addons.mozilla.org/howto+make+firefox+happy
Länken fungerade inte. Vad heter tillägget?
Senast redigerad av 1 Svento, redigerad totalt 25 gånger.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Svento skrev:
Osprey skrev:
Jo, det var där jag var, men jag förstod inte klartexten. Det hade nog inte förändrat nånting om den hade varit på svenska, för jag förstod dom engelska orden.
1) Ladda hem rätt version för din processor (CPU) beroende på vad du har för någon. Alternativen finns längst ner under "AMD" och Intel".

2) Öppna ett terminalfönster och gå dit filen laddades ner, antagligen med "cd Hämtningar" eller "cd Hämtade\ filer".

3) Installera paketet med "sudo dpkg -i swiftfox*".

Det borde funka... plugins och favoriter och allt annat är sedan samma som för Firefox, dvs. Swiftfox (som är en upptrimmad Firefox) läser automatiskt in samma grejor från samma mappar som Firefox...
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Jag får önska alla en God Jul. Jag har nu efter lite trixande med testdatorn med olika distar skiftat till fin datorn med bara Linux. Jag uppfattar det här problemet ni för dialog om som begränsat till Ubuntu. Jag sitter med en annan dist som börjar med P nu och jag har inga problem med Firefox. Jag har inte utfört några extra inställningar, det behövs inte. Därför tror jag inte vi kan beskylla firefox för att vara skyldiga till att firefox är seg i Ubuntu. Jag har samma fenomen som beskrivs här på min test dator med Ubuntu. Jag har för mig att Ubuntu har någon form av anpassning/insticksmodul . Kan det vara den som spökar?

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Om jag ska gissa, så är problemet antagligen det att Firefox drar rätt mycket resurser, vilket gör att om man har en dator som inte är jättesnabb eller om man har en del annat installerat så kan det bli ordentligt segt. I ett helt nyinstallerat Ubuntu utan något annat är den väldigt snabb och bra, men har man lite mer program så är den seg.

Isåfall är det inget egentligt fel på något, utom möjligtvis kärnans minneshantering och det ända man kan göra då är att byta till en effektivare variant som t.ex Swiftox eller kanske till Chromium om man inte är beroende av Firefox plugins/addons.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Osprey skrev:
Svento skrev:
Osprey skrev:
1) Ladda hem rätt version för din processor (CPU) beroende på vad du har för någon. Alternativen finns längst ner under "AMD" och Intel".

2) Öppna ett terminalfönster och gå dit filen laddades ner, antagligen med "cd Hämtningar" eller "cd Hämtade\ filer".

3) Installera paketet med "sudo dpkg -i swiftfox*".

Det borde funka... plugins och favoriter och allt annat är sedan samma som för Firefox, dvs. Swiftfox (som är en upptrimmad Firefox) läser automatiskt in samma grejor från samma mappar som Firefox...
Terminalen säger bara att filen eller katalogen inte finns. Jag prövade att dra paketet till terminalen och då öppnades installeraren, men så fick jag beskedet Error: Dependency is not satisfiable: ia32-libs-gtk. Jag prövade alla dom där olika typerna av AMD och Intel - vad nu det betyder - men resultatet blev det samma.

Finns det inget enkelt sätt att installera - utan att hålla på och krångla med terminalen och sånt skit?
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

På nåt sätt har jag mixtrat så att jag får fram Swiftfox i Synaptic, men jag kan inte använda den. En fönsterknapp dyker upp i panelen som säger Öppnar Swiftfox, men så bara försvinner den utan att programmet öppnas.
Senast redigerad av 2 Svento, redigerad totalt 25 gång.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Svento skrev:Framför allt undrar jag: Hur vet man vad man har för processor?

På nåt sätt har jag mixtrat så att jag får fram Swiftfox i Synaptic, men jag kan inte använda den. En fönsterknapp dyker upp i panelen som säger Öppnar Swiftfox, men så bara försvinner den utan att programmet öppnas.
T.ex med kommandot "lscpu", vill du köra grafiskt istället så kan du ta "[Progarm] -> [Systemverktyg] -> [Sysinfo]" och om du inte har den installerad så får du installera "sysinfo" i Synaptic först eller via "sudo apt-get install sysinfo"...
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Nu har jag listat ut att processorn är AMD Athlon(tm) XP 2500+. Men sen då? Inget jag gör fungerar. Endera fungerar inte installationen eller så gör den det men utan att det går att få igång läsaren.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Då är det antagligen "AMD64 (32bit OS)" du har eller möjligtvis "AMD64", bara att klicka på det på http://getswiftfox.com/deb.htm och säga till paketinstallatören GDebi att installera det. När det är klart ska det finnas under "[Program] -> [Internet]"...
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Som sagt får jag det där felmeddelandet då om otillfredsställda beroenden.
Skriv svar

Återgå till "Internet"