Problem med partitionerna/uppdateringen.

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Macke_D
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Problem med partitionerna/uppdateringen.

Inlägg av Macke_D »

Jag har en dator där jag har vista på första partionen och en gammal edubuntu (kärna 2.6.20-17) på andra partitionen som inte har uppdaterats då datorn bara använts i vistaläge. Uppgraderingshanteraren letar på någon gammalt ställe på servern och klarar därför inte av att uppdatera.
Tänkte ta datorn i bruk nu men vill behålla partioneringen. Eftersom uppdateringshanteringen ligger så pass mycket efter (eller finns det ett sätt att hoppa direkt 9.10 via uppdateringshanteraren?) tänkte jag installera på nytt.
Problemet som uppstod då var att partioneringshanteraren i Remix 4.1 inte förstår att disken redan är partitionerad utan vill göra om partitioneringen. Eftersom jag inte vill förlora gamla data undrar jag om det finns något trix?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med partitionerna/uppdateringen.

Inlägg av vulfgar »

Jag vet inte hur partitioneringen är upplagd i remixen, men med den vanliga CDn ska det inte vara något problem att göra som du tänkt, men du måste välja manuell partitionering. Finns inte det valet i remix 4.1?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Macke_D
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med partitionerna/uppdateringen.

Inlägg av Macke_D »

Joda, jag väljer manuell partitionering och då visar den att jag bara har en enda partition på hårdisken vilket är fel för det finns fyra. sda1,sda2,sda3, samt swap. / ligger på sda2.
Går det inte att uppdatera via apt-get eller liknande?
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"