Ubuntu One för backup?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Louie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Ubuntu One för backup?

Inlägg av Louie »

Hallå där!

Någon som använder/vet om det går att använda Ubuntu One som backup av en hel hemmapp. Just nu hamnar bara en Ubuntu one mapp i hemmappen där man kan kasta in saker som ska synkas. Kan man med hjälp av länkar eller liknande få Ubuntu One att synka hela hemmappen?

Jag åker snart iväg till Indien och behöver en nätbackup. Ubuntu One ligger bra till i pris för detta.

/L
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Ubuntu One för backup?

Inlägg av andol »

Är du säker på att du vill använda Ubuntu One som (enda) säkerhetskopiering? Med tanke på att det i första hand är en synkronseringstjänst så räcker det ju att det blir tras någonstans för att detta tras ska sprida sig precis lika automagiskt som vilken legitim ändring som helst.
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Dagon^ »

Jag håller med andol. Jag hade iaf inte vågat använda Ubuntu One som någon seriös backuplösning. Vid första tanke tänkte jag mer en FTP-server som du kan hämta den ifrån.
Det finns säkert något smidigare.
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Användarvisningsbild
Louie
Kontakt:

Inlägg av Louie »

Jag vill ha någon enkel lösning där jag kan ha bilder och annat ifall datorn blir stulen. Hemmappen är krypterad men stöldrisken är stor i Indien. Klart att en synkroniseringstjänst kan bli knasig men det är en enkel lösning. Kanske finns någon enkel och bra lösning som är mer backup? Ubuntu One är svårt att likna med backup men går det att använda för att synka hemmappen?

Har ni förslag på andra lösningar?

//L
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
andol

Inlägg av andol »

Varför inte använda en vettig backuptjänst såsom tarsnap och sen ha ett cronjobb som backar hemkatalogen tillräckligt/lagom ofta? Med tanke på att varje varje backup-arkiv är en snapshot och sålunda bara "kostar" skillnaden så är det egentligen inte större problem att ha många arkiv.
Användarvisningsbild
Louie
Kontakt:

Inlägg av Louie »

andol skrev:Varför inte använda en vettig backuptjänst såsom tarsnap och sen ha ett cronjobb som backar hemkatalogen tillräckligt/lagom ofta? Med tanke på att varje varje backup-arkiv är en snapshot och sålunda bara "kostar" skillnaden så är det egentligen inte större problem att ha många arkiv.
Kanske ska pröva det :)
Annars blir det rsync/Dropbox.

Ubuntu One verkar vara i ett lite för tidigt stadium, allt är inte 100% ännu.

//L
andol

Inlägg av andol »

Dropbox är i sammanhanget ett betydligt säkrare alternativ än Ubuntu One. Då Dropbox automatiskt versionshanterar finns det i alla fall möjlighet att återställa gamla versioner, och på så vis rädda sig från trasigheter skapade på klientsidan. Det är dock fortfarande i första hand en synkroniseringstjänst varpå vi även här har risken att ett fel på serversidan även fortplantar sig till originalfilerna på klientsidan.
Användarvisningsbild
Louie
Kontakt:

Inlägg av Louie »

andol skrev:Dropbox är i sammanhanget ett betydligt säkrare alternativ än Ubuntu One. Då Dropbox automatiskt versionshanterar finns det i alla fall möjlighet att återställa gamla versioner, och på så vis rädda sig från trasigheter skapade på klientsidan. Det är dock fortfarande i första hand en synkroniseringstjänst varpå vi även här har risken att ett fel på serversidan även fortplantar sig till originalfilerna på klientsidan.
Japp, jag är medveten om riskerna. Har lite alternativ i vilket fall.

Tack

/L
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Själv kör jag "unison". Funkar dessutom även från OS X -> Ubuntu. :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"