Installera Arch
- skalman65
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Installera Arch
Försöker att installera Arch.
Men stöter på problem när jag kommer till delen att konfigurera systemet.
Försöker att följa install infon på Arch wikin men kan inte finna hur jag skall stänga det sidor jag ombedes att läsa igenom i avdelningen "konfigurera systemet"
Enligt vad jag kan se så skall jag använda tangent kombinationen ^X men får ingen respons alls.
(eller kan jag rentav godkänna detta utan att gå in och se igenom alla inställningar och bara gå vidare i main menyn)
Försöker att följa install infon på Arch wikin men kan inte finna hur jag skall stänga det sidor jag ombedes att läsa igenom i avdelningen "konfigurera systemet"
Enligt vad jag kan se så skall jag använda tangent kombinationen ^X men får ingen respons alls.
(eller kan jag rentav godkänna detta utan att gå in och se igenom alla inställningar och bara gå vidare i main menyn)
Re: Installera Arch
Om du använder nano för att redigera konfigurationsfilerna, så syftar ^X på tangenterna ctrl och x, och när man har dom nedtryckta lämnar man redigeringen av en fil.skalman65 skrev:Försöker att installera Arch.
Så om du gjort en ändring i en fil, så bör du först spara den med ^o (alltså ctrl och o), och därefter kan du lämna redigeringen med ^x.
Innan du går vidare i huvudmenyn bör du göra minst ett par ändringar i filerna /etc/rc.conf och /etc/hosts.
Om du i filen /etc/rc.conf ger din dator namnet "skalman" (hostname), så bör raden i filen /etc/hosts se ut så här:
Kod: Markera allt
127.0.0.1 localhost.localdomain localhost skalman
I filen /etc/rc.conf kan du även ange svenskt system (LOCALE="sv_SE.utf8") med svenska tecken (KEYMAP=sv-latin1).
http://wiki.archlinux.se/index.php?title=Rc.conf
http://wiki.archlinux.org/index.php/Beg ... the_System
Hoppas du får det att funka

- skalman65
Suveränt, Det hjälpte mig genom installationen.
Man fick inte ha bråttom, lite omständligt att installera men man lär sig.
Efter om start fick jag nu följande felmedelande:
FILESYSTEM CHECK FAILED
Jag prövar detta samt använder exit för att få en omstart .
men problemet kvarstår
vad innebär detta , antar att jag inte har lyckats att installera filsystemet rätt?
FILESYSTEM CHECK FAILED
* Please repair manually and reboot. Note that the root file system is currently mounted read-only.
To remount it read-write type:
mount -n -o remount ,rw /
men problemet kvarstår
vad innebär detta , antar att jag inte har lyckats att installera filsystemet rätt?
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Archiso-live is an Arch Linux live CD that boots into an Xfce desktop and has a graphical system installer. In the earlier releases the installer did not work correctly, but the more recent ones come with a much improved version. We installed in on a test machine and can confirm that it was able to transfer the entire live CD onto a hard disk partition with no problems. Of course, if you install Arch Linux this way, you'll be "cheating", since easy, click-and-point installation isn't part of the "Arch way" of doing things. Nevertheless, as a method of testing this exciting distro, the
"Archiso-live way" is a great time-saver.
http://distrowatch.com/weekly.php?issue=20091214
Pink Panther
"Archiso-live way" is a great time-saver.
http://distrowatch.com/weekly.php?issue=20091214
Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
- skalman65
Håller just på med att göra en ominstallation för att se om jag missade något sist.
Men länken är klart intressant, laddar ner den samtidigt, tänkte testa den efteråt, återkommer senare.
TACK!
Men länken är klart intressant, laddar ner den samtidigt, tänkte testa den efteråt, återkommer senare.
TACK!

Har inte råkat ut för det felet, men om det är fel på filsystemet, så gissar jag att partitioneringen inte gick rätt till. Om du själv angav partitioner, så kanske du glömde /boot-partitionen? Eller låt installationsprogrammet föreslå en standarduppsättning patitioner, t.ex. /, /boot, /home, swap, och storlekar för dessa (som du kan justera vid behov).skalman65 skrev: ... vad innebär detta , antar att jag inte har lyckats att installera filsystemet rätt?
- mcNisse
Heja!
Arch är en rolig dist. Dryg att installera men jag hoppas att den ska vara lättare att underhålla i längden, har bara kört den några månader. Inga ominstallatiner/uppdateringar varje halvår.
Arch är en rolig dist. Dryg att installera men jag hoppas att den ska vara lättare att underhålla i längden, har bara kört den några månader. Inga ominstallatiner/uppdateringar varje halvår.
Körskalman65 skrev:Suveränt, Det hjälpte mig genom installationen.
FILESYSTEM CHECK FAILEDJag prövar detta samt använder exit för att få en omstart .Kod: Markera allt
* Please repair manually and reboot. Note that the root file system is currently mounted read-only. To remount it read-write type: mount -n -o remount ,rw /
men problemet kvarstår
fsck
- SlamsornasKung
Drabbades av samma sak, typ fyra ggr i rad, hejdå Arch!skalman65 skrev:Suveränt, Det hjälpte mig genom installationen.
FILESYSTEM CHECK FAILEDJag prövar detta samt använder exit för att få en omstart .Kod: Markera allt
* Please repair manually and reboot. Note that the root file system is currently mounted read-only. To remount it read-write type: mount -n -o remount ,rw /
men problemet kvarstår
Edit: fsck som root hjälpte inte i mitt fall.
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
- skalman65
Vid installationen så accepterade jag den föreslagna partioneringen, godkände bara rakt av.
Prövade även kommandot "fsck"
Fick följande felmedelande
Ska pröva att installera om en tredje gång och anpassa storleken på de olika partionerna.
Återkommer med resultat
Prövade även kommandot "fsck"
Fick följande felmedelande
The superblock could not be read or does not describe a correct ext2 filesystem.
If the device is valid and it really countains an ext2 filesystem (and not swap or ufs or something else) ,
then the superblock is corrupt, and you might try running e2fsck with an alternate superblock:
e2fsck -b 8139 <device>
Återkommer med resultat
- skalman65
sitter nu med samma problem som förut, trots en ominstallation.
Vid partioneringen lät jag systemet välja, förutom swapen som jag valde att göra lite större satte den till 700mb.
Vad gör jag för fel?
Vid partioneringen lät jag systemet välja, förutom swapen som jag valde att göra lite större satte den till 700mb.
Vad gör jag för fel?

- mcNisse
vad väljer du för filsystem?
- skalman65
Under de två första försöken valde jag ext2
Men sista försöken chansade jag på ext3 , ska inte det vara det stabilaste just nu?
Men sista försöken chansade jag på ext3 , ska inte det vara det stabilaste just nu?
Ext4 har vart stabilt i ca 1 år, så det är ingen fara att använda. Ext2 användes på 90-talet. Ext3 ersatte Ext2 redan 2001/2002.skalman65 skrev:Under de två första försöken valde jag ext2
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
- skalman65
Vid "välkommstskärmen" till installations programmet.
Valde jag att installera utan sata då jag har en IDE disk i laptopen
Borde jag kanske göra ett test med Första alternativet med SATA
samt försöka byta till ext4
Valde jag att installera utan sata då jag har en IDE disk i laptopen
Borde jag kanske göra ett test med Första alternativet med SATA
samt försöka byta till ext4
- Pink Panther
To install AB ( ArchBang 2.00 RC1 OpenBox )
-Launch terminal and type sudo ab-install
Then Set Clock>Prepare HD(auto-prepare if you'll use everything)>Install Packages>Configure System (set root password & create a user)>Install Bootloader and DONE
ArchBang: http://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=89627
Kan det bli enklare att installera Arch?
Av: Pink Panther
Then Set Clock>Prepare HD(auto-prepare if you'll use everything)>Install Packages>Configure System (set root password & create a user)>Install Bootloader and DONE
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
Varför ska det vara enkelt att installera Arch?Pink Panther skrev:To install AB ( ArchBang 2.00 RC1 OpenBox )
Är man ute efter enkelhet så installerar man Ubuntu.
Men vill man skräddarsy en resurssnål installation på en gammal dator, så är Arch ett utmärkt alternativ.
- Pink Panther
"Varför ska det vara enkelt att installera Arch?"Rune.K skrev:Varför ska det vara enkelt att installera Arch?Pink Panther skrev:To install AB ( ArchBang 2.00 RC1 OpenBox )
Är man ute efter enkelhet så installerar man Ubuntu.
Men vill man skräddarsy en resurssnål installation på en gammal dator, så är Arch ett utmärkt alternativ.
The Arch Way http://wiki.archlinux.org/index.php/The_Arch_Way
"Simplicity is the ultimate sophistication." –Leonardo Da Vinci
Simplicity is absolutely the principal objective behind Arch development. Many GNU/Linux distributions define themselves as “simple”. However, simplicity itself has many definitions.
Ordet enkelhet är individuellt och inte anpassat för att generalisera någon. Vad som är enkelt för dig är svårt för någon annan. "However, simplicity itself has many definitions".
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
Du PP ställde frågan "Kan det bli enklare att installera Arch?"
Och jag ställde den naturliga motfrågan "Varför ska det vara enkelt att installera Arch?"
Från > http://wiki.archlinux.org/index.php/The_Arch_Way
Och jag ställde den naturliga motfrågan "Varför ska det vara enkelt att installera Arch?"
Från > http://wiki.archlinux.org/index.php/The_Arch_Way
Om det blir enkelt att installera Arch, dvs att allt går automagiskt, då är det inte Arch längre.A freshly installed Arch Linux system contains only basic core components with no automatic configuration performed. Users are able to configure the system as they wish, from the shell. From the start of the installation procedure, every component of the system is 100% transparent and accessible for instant access, removal, or replacement by alternative components.

Nej, enkelt betyder inte automagiskt. Enkelt kan lika gärna betyda väldokumenterat och lättförståeligt (även om det krävs manuella inställningar). The Arch way handlar inte om att det ska vara svårt eller lätt, utan transparent.
Personligen tyckte jag Arch var väldigt lätt att installera första gången eftersom det inte är svårare än att följa nybörjarguiden punkt för punkt.
Personligen tyckte jag Arch var väldigt lätt att installera första gången eftersom det inte är svårare än att följa nybörjarguiden punkt för punkt.