Eftersom jag hade för bråttom när jag köpte min netbook upptäckte jag först när jag kom hem att den saknade vga/hdmi ut för att koppla en extern skärm.
Köpte därför häromdagen denna lilla sak.
http://www.st-lab.com/assign.asp?keyid=bq11
Fungerar hur bra som helst i windows. Eftersom jag till 90% jobbar med UNR 9.10 på den skulle det vara suveränt att få igång den även i Linux. Frågan är bara, är det alls möjligt i dagsläget? Det finns inga drivrutiner från tillverkaren för linux och jag känner inte till något annat sätt att få igång den.
Går det eller är det bara att vänta?
USB till VGA adapter. Drivis till linux?
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: USB till VGA adapter. Drivis till linux?
Det brukar funka bra att googla efter ID-numret (typ "0123:abcd linux driver"). Kolla med kommandot lsusb.
Har googlat runt lite och sett att det finns tricks för dylik hårdvara med SiS-kretsar. Måste kolla vad det är för kretsar i den jag har. Med lite tur är det SiS. Annars verkar det mörkt i dagsläget men jag ska testa det och se.
Bus 001 Device 007: ID 0711:5101 Magic Control Technology Corp.
Provade googla på id men inget resultat. Ska försöka fråga tillverkaren men jag har inga större förhoppningar om svar där.
Provade googla på id men inget resultat. Ska försöka fråga tillverkaren men jag har inga större förhoppningar om svar där.