hittar nätverk, kan ej ansluta. Wifi! (LÖST)

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
mungo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

hittar nätverk, kan ej ansluta. Wifi! (LÖST)

Inlägg av mungo »

Hej! Jag är fullständig nybörjare på detta med "alternativa" operativsystem. Jag vet ingenting om ubuntu eller liknande. Hade en laptop liggandes, som jag tänkte använda som surfdator. Installerade ubuntu för att det skulle vara smidigt och "lätt".

Nu försöker jag utan framgång ansluta till mitt trådlösa nätverk. Datorn hittar mitt, och andras nätverk, men när den sen kräver lösenord, vilket jag skriver in korrekt. Har jämfört med routern, så söker den bara ett tag och kräver sedan lösenord på nytt.

Någon som vet vad problemet kan vara? Om inte så vore det fint med felsökningshjälp.
Mvh, mungo
Senast redigerad av 1 mungo, redigerad totalt 22 gånger.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: hittar nätverk, kan ej ansluta. Wifi!

Inlägg av mcNisse »

Hej och välkommen till ubuntu-se!

Trådlösa nätverk kan ibland vara knepiga. Vissa fungerar dåligt med vissa protokoll. Det du kan testa är att stänga av allt som har med säkerhet och testa ifall det skulle fungera bättre, prova en annan kryptering.

Vet du vad det sitter för kort i burken? Om inte kan du enkelt ta reda på det genom att starta en terminal och skriva in lspci. Terminalen hittar du under program menyn uppe till vänster. Tror den ligger under Tillbehör, men jag vågar inte låva något eftersom jag kör kde.
mungo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: hittar nätverk, kan ej ansluta. Wifi!

Inlägg av mungo »

Efter fortsatt felsökning löste jag det genom att ladda ner ndistgk och installera windows- drivisar. Lärde mig en del på kuppen. Tack ändå för hjälpen! Jag återkommer säkert!
Skriv svar

Återgå till "Internet"