airplus g+ dwl-g520.Helt kört fast [LÖST]

Nätverkskort (även trådlösa), modem och bredbandsmodem
herrroger
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

airplus g+ dwl-g520.Helt kört fast [LÖST]

Inlägg av herrroger »

Hej

Har försökt pilla igång mitt trådlösa nätverkskort, ett airplus g+ dwl-g520. Har hittat ett par guider här, och på andra ställen, inget av dem har hjälpt mig =( Det går bara inte igång. Systemet hittar kortet, men det vägrar gå igång.

Kortet funkar alldeles utmärkt under xp och win 7. Så gurus..Hilfe

ÄR ni snälla så kommer tomten, tänk på det. =)

//

Slet ut kortet, bidde arg. Sen av ngn anledning så fungerade det bara sedan när jag stoppade in det. Skumt...Men det funkar så jag klagar inte =)
Senast redigerad av 2 herrroger, redigerad totalt 23 gång.
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: airplus g+ dwl-g520.Helt kört fast

Inlägg av ThinLizzy »

vad jag vet så brukar de korten fungera felfritt. har du testat det med en live-cd eller live-usb, och med 9.10?
herrroger
Kontakt:

Inlägg av herrroger »

live-cd har jag inte provat än. Härligt, tack för tipset. Är helt slut skallen känns det som av allt pillande. Gott med nya ideer =)
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Några allmänna tips och frågor:

Finns kortet med i system -> administration -> hårdvarudrivrutiner? Är det aktiverat där?

Kör kommandot lshw -class network och kolla om rätt drivare används. Om det står UNCLAIMED så är ingen drivrutin laddad.

Kör kommandot iwlist scan för att se om några nätverk upptäcks.
herrroger
Kontakt:

Inlägg av herrroger »

Lars skrev:Några allmänna tips och frågor:

Finns kortet med i system -> administration -> hårdvarudrivrutiner? Är det aktiverat där?

Kör kommandot lshw -class network och kolla om rätt drivare används. Om det står UNCLAIMED så är ingen drivrutin laddad.

Kör kommandot iwlist scan för att se om några nätverk upptäcks.
Datorn tokrasade igår, så går det om man pillar för mkt haha.
Kortet finns inte med i hårdvarudrivrutiner, där finns bara mitt ATI nu.

Kör jag lshw -class network så kommer detta upp.
network UNCLAIMED
description: Network controller
product: ACX 111 54Mbps Wireless Interface
vendor: Texas Instruments
physical id: 3
bus info: pci@0000:04:03.0
version: 00
width: 32 bits
clock: 33MHz
capabilities: bus_master cap_list
configuration: latency=64
resources: memory:febfc000-febfdfff memory:febc0000-febdffff

Vet inte alls hur jag ska gå vidare ändå. Försökte med de guider och tips som finns här. Men kortet går inte igång. Flyttar jag det till en windowsburk så studsar det bums igång...
Lars

Inlägg av Lars »

Använde ndiswrapper eller drivrutinen på http://acx100.sourceforge.net/? Drivrutinen acx togs visst bort från Ubuntu därför att den var "seriously broken and unmaintained". Så jag antar att ndiswrapper är en bättre väg att gå.
herrroger
Kontakt:

Inlägg av herrroger »

Det är läge att börja gråta och ge upp snart =/ Vad jag än tar mig till så står det network UNCLAIMED. Finns det något sätt att se om det är i konflikt med något i datorn?
Lars

Inlägg av Lars »

Berätta gärna vad du har testat med, annars är det svårt att veta vad som är fel.

Med tanke på att Linux-drivrutinen verkar ganska dålig så är det nog ndiswrapper du ska satsa på. Se http://ubuntu-se.org/wiki/Anv%C3%A4nda_ndiswrapper Har du försökt med det?
herrroger
Kontakt:

Inlägg av herrroger »

Lars skrev:Berätta gärna vad du har testat med, annars är det svårt att veta vad som är fel.

Med tanke på att Linux-drivrutinen verkar ganska dålig så är det nog ndiswrapper du ska satsa på. Se http://ubuntu-se.org/wiki/Anv%C3%A4nda_ndiswrapper Har du försökt med det?

Har testat de guider och tips som finns här. Samt på andra Ubuntusidor. Att jag inte skrev dom var för att det var några till antalet*S*
ndiswrapper har jag provat, det enda som poppar fram är att hårdvaran inte finns i systemet. Det är här det verkar bli skumt. Kortet vägrar kicka igång... ???
Lars

Inlägg av Lars »

Ndiswrapper kan vara lite känsligt för vilken version av Windows-drivrutinen man använder. Kolla in deras wiki på http://sourceforge.net/apps/mediawiki/n ... =Main_Page och se vad som står om ditt kort där. Är det G520+ eller G520 rev d1 du har?
herrroger
Kontakt:

Inlägg av herrroger »

Det är ett G520+ jag har.

Men jag ger upp nu. Det är nog inte menat att jag ska ha trådlöst. Så jag får fortsätta snubbla på kabeln här*S*

Tack för alla tips och ideer

Update..hmm

sudo modprobe ndiswrapper
WARNING: All config files need .conf: /etc/modprobe.d/options, it will be ignored in a future release.
WARNING: All config files need .conf: /etc/modprobe.d/blacklist-acx, it will be ignored in a future release.
WARNING: All config files need .conf: /etc/modprobe.d/ndiswrapper, it will be ignored in a future release.
salle@assar:~$

Det blir bara konstigare och konstigare detta för mig. Har tagit mig vatten över huvudet
Skriv svar

Återgå till "Internet"